مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموزش درس سوم فارسی ششم ابتدایی دانایی و هوشیاری

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آموزش کامل درس سوم فارسی ششم ابتدایی دانایی و هوشیاری


separator line


اهداف درس سوم فارسی ششم ابتدایی دانایی و هوشیاری


  1. تقویت مهارت فراشناخت در حوزه تفکّر؛

  2. تقویت هوشمندی و دانایی دانش آموزان، به منظور آماده سازی آنان برای زندگی اجتماعی؛

  3. تقویت بهره گیری از مهارت های تفکّر در بهبود روابط میان فردی؛

  4. آشنایی بیشتر با نقش شهروندی از طریق تأثیر تفکّر در توسعهٔ مهارت های زبان آموزی.


separator line


دانش زبانی درس سوم فارسی ششم ابتدایی دانایی و هوشیاری


خواندن درست کلمه به درک مفهوم آن در جمله کمک می کند.


می توان یافتن کلمات چند بخشی با معانی مختلف در جمله را در تکلیف شب دانش آموزان گنجاند.


در سال های گذشته آموختیم که کلمه ها در زبان فارسی، گاهی یک بخش (هجا) دارند.

مانند گل، دل، رفت ، چید

گاهی کلمه هایی داریم که چند بخش (هجا) دارند.

رفتن دل دار گُل کار ( 2 بخش)

رفتنی دل داری گل کاری ( 3 بخش)

خواندنِ کلمه ها و جمله های کوتاه و یک بخشی معمولاً مشکلی ندارد؛ امّا در چند بخشی ها ،تشخیص شکل درست خواندن، دشوار است.


separator line


بخوان و حفظ کن سخن


شعر «سخن » گزیده ای از مثنوی «لیلی و مجنون » حکیم نظامی است.


وی این شعر را با محتوای اندرز، خطاب به فرزندش در سی و شش بیت سروده است


در بیت نخست آن می گوید:

ای چارده ساله قُرّة العین بالغ نظر علوم کوْنین…

مفهوم کلی این شعر بر «پرهیز از بیهوده گویی و دعوت به کم گویی، گزیده گویی و سنجیده گویی » استواراست و با ابیات و مثل های گوناگونی قرابت معنایی دارد .


از آن جمله می توان به بیت زیر اشاره کرد:

کم گوی و گزیده گوی چون دُر تا ز اندک تو جهان شود پر

همخوانی و جمع خوانی شعر در کلاس به روند حفظ شعر کمک می کند.


separator line


فعالیت های نگارشی


هدف اصلی از طرح این فعالیت، تقویت توانمندی ساخت واژه بر پایهٔ حروف مشترک است.

ساخت واژه به گسترش دامنهٔ واژه ها می انجامد.


separator line


فعالیت های نگارشی (بخش ٢)


فعالیت این بخش مربوط به خلاصه نویسی است. از ویژگی های مثبت این روش می توان به مواردزیر اشاره کرد:


  • ایجاد نظم فکری؛

  • طبقه بندی ذهنی؛

  • گزیده گویی.


separator line


فعالیت های نگارشی (بخش ٣)


فعالیت شمارهٔ سوم این بخش به نقش خردمندی و دانایی در روابط اجتماعی و پرهیز از نزدیکی ودوستی با افراد نابخرد و تأکید دوست یابی اشاره دارد.


separator line

حتماً بخوانید:


بیشتر بخوانید  آداب معاشرت را به کودک خود یاد بدهیم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *