مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آموزش از صفر تا صد کاشت و پرورش و تکثیر خرنوب

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به طور کلی خرنوب از گیاهان خرنوب محسوب می شود که در بسیاری از مناطق استوایی به راحتی رشد می کند. همچنین کاشت و پرورش خرنوب در کشور ما امروزه به دلیل عملکرد و زیبایی بالا بسیار رواج یافته است.

آشنایی با کاشت خرنوب

بهتر است بدانید که درختان خرنوب در واقع گیاهان بومی نواحی مدیترانه ای یعنی جنوب اروپا، شمال آسیا و جزایر آنها هستند. همچنین در کشور ما درختان خرنوب کهنسال در غار شاهپور نزدیک کازرون یافت می شود.
درخت خرنوب را می توان نوعی گیاه گلدار دانست که اغلب به صورت درختچه ای و همیشه سبز رشد می کند. این گیاه معمولاً تا 15 متر رشد می کند و تاج آن پهن و نیمه کروی خواهد بود. تنه خرنوب بسیار قوی و به رنگ قهوه ای تیره و خشن است.

برگ های خرنوب تقریباً بین 10 تا 20 سانتی متر هستند و به طور متناوب چیده شده اند. برخی از گونه های خرنوب ممکن است دارای برگ هایی در انتهای گیاه باشند. اکثر درختان خرنوب دارای دو ساقه هستند و معمولاً در 15 سال اول زندگی خود میوه نمی دهند.
گل خرنوب نیز بدون گلبرگ و چروکیده خواهد بود. میوه های آن اغلب 10 تا 30 سانتی متر طول و 2 تا 3 سانتی متر عرض دارند و به شاخه ها آویزان می شوند.
به صراحت می توان بیان کرد که کاشت و تکثیر گیاه خرنوب معمولاً محدود خواهد بود زیرا قلمه های این گیاه ریشه دار هستند و تولید ریشه های جانبی بسیار کم است. به همین دلیل استفاده از بذر یکی از روش های متداول پرورش خرنوب محسوب خواهد شد.

بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک مسکن در قزوین + آدرس و تلفن


خرنوب

روش های تکثیر خرنوب

بذر این گیاه پس از کاشت به سرعت جوانه می زند و می توانید در فصل بهار آن ها را در مزرعه و باغ بکارید. البته از آنجایی که غلاف بذر خرنوب بسیار سفت و خشک است، می توانید قبل از کاشت آنها را در محلول رقیق اسید سولفوریک یا کلریدریک خیس کنید.
پس از تبدیل شدن بذرها به خرنوب دو برگی، باید از گلدان های رشد استفاده کنید و بذرها را در آنها بکارید. پس از اینکه نهال خرنوب به ارتفاع 30 سانتی متر رسید، پس از سرمای بهاری می توانید نهال ها را برای کشت به محل اصلی انتقال دهید. توجه داشته باشید که سرعت رشد خرنوب در سال اول بسیار کند است و برای افزایش آن می توانید از محلول پاشی استفاده کنید.

دستورالعمل برداشت گیاه خرنوب

به طور کلی سخت ترین قسمت پرورش خرنوب، برداشت است که باید با دقت زیادی انجام شود. برای این کار می توانید با چوب های بلند به میوه ها ضربه بزنید تا روی تور و پارچه بیفتند. برداشت میوه ها بسیار حساس و دقیق است زیرا گلدهی همزمان با برداشت سال قبل اتفاق می افتد و اگر در زمان برداشت آسیب ببینند از عملکرد سال بعد کاسته می شود.


کاشت خرنوب

الزامات نگهداری درخت خرنوب

همانطور که می دانید همه گیاهان به شرایطی نیاز دارند که شما باید برای رشد خوب آنها را فراهم کنید. برای این منظور در زیر برخی از شرایط لازم برای کاشت و نگهداری خرنوب را بیان کرده ایم.


  • نور و دمای مناسب:

به طور کلی، کاشت خرنوب، مانند سایر درختان میوه مانند پرتقال یا بادام، به آب و هوای معتدل نیاز دارد. این گیاه مقاومت خوبی در برابر سرما ندارد و در صورت قرار گرفتن در این شرایط به سرعت از بین می رود. در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت خرنوب گیاهی کاملا روستایی است و اگر در دمای کمتر از 2 درجه سانتیگراد قرار گیرد می میرد.
البته در بسیاری از روزهای زمستانی می توان به این محدوده دما رسید، هرچند که تحت تاثیر افت ناگهانی دما و رطوبت نیز قرار می گیرد. به عبارت دیگر، اگر در شب به تدریج دما کاهش یابد، چوب بسیار بهتر از یخ زدگی غیرعادی در شب مرطوب حفظ می شود.
در مورد دمای گیاه می توان گفت که تنها در صورتی که دمای محیط رشد بیش از 45 درجه سانتیگراد باشد، گیاه آسیب می بیند.

نیاز خاک خرنوب به طور معمول رشد می کند و بهتر است از خاک آهکی سست یا متوسط ​​استفاده شود، البته خرنوب توانایی رشد در همه خاک ها را دارد. خرنوب گیاهی کاملا روستایی است که باید در خاکی با زهکشی مناسب کشت شود و گیاه آبیاری یا مشکلات مشابهی نداشته باشد.


پرورش و نگهداری خرنوب

در مورد آبیاری گیاه نیز می توان گفت خرنوب گیاهی بسیار سازگار است که شرایط بد را به خوبی تحمل می کند. اما اجازه ندهید سطح خاک خشک شود زیرا کمبود آب باعث پژمرده شدن گیاه می شود و از طرفی آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه شما می شود.

کاربردها و خواص فراوان خرنوب

در نظر داشته باشید که این گیاه بیشتر برای مصارف خوراکی کاشته می شود و با گل هایش در مناطق سبز نیز استفاده می شود. دانه های رسیده و خشک خرنوب اغلب پودر شده و به عنوان کاکائو استفاده می شود.
این گیاه دارای خواص ادرارآور، درمان سرفه، کاهش LDL و بهبود وضعیت HDL است و همچنین در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و درمان اسهال موثر خواهد بود.
امروزه از خواص خرنوب برای درمان تنگی نفس، آلرژی های ناشی از هوای سرد، ناتوانی جنسی، تورم ریه، سرطان ریه، عدم تحرک اسپرم و یبوست استفاده می شود.
دانه خرنوب حاوی ترکیبات قندی است و به دلیل طعم شیرین در پخت و پز استفاده می شود. میوه خرنوب در ساخت شکلات و شیرینی به عنوان یک ماده اولیه سالم بسیار مفید است.


بیشتر بخوانید  لیست شعبه های بانک مسکن در مشهد + آدرس و تلفن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *