آمریكا: هفت پایگاه نظامی به دولت افغانستان تحویل داده شد



به گزارش ایرنا ، الجزیره به نقل از فرماندهی مرکزی آمریكا اعلام كرد كه خروج نیروهای آمریكایی از افغانستان به 95 درصد رسیده است.

ارتش آمریكا در مورد نام پایگاه های نظامی یا موقعیت جغرافیایی آنها توضیحی نداده است.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا چند هفته پیش اعلام كرد كه مأموریت نیرویی كشورش از افغانستان در تاریخ 31 اوت (9 سپتامبر) پایان می یابد.

بایدن در سخنرانی خود گفت: “فرماندهان نظامی به من توصیه كردند كه بلافاصله افغانستان را ترك كنم.”

اگرچه دولت آمریكا قبلاً 11 سپتامبر را برای اتمام عقب نشینی نیروهای آمریكایی از افغانستان اعلام كرده بود ، اما رسانه های آمریكایی گزارش دادند كه تا كنون بیش از 90 درصد سربازان آمریكایی این كشور را ترك كرده اند.

پس از توافقنامه فوریه 2020 بین ایالات متحده و طالبان (فوریه 1999) و امضای “توافقنامه صلح” بین دو کشور ، روند خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان آغاز شد.

با عقب نشینی نیروهای آمریکایی ، جنگنده های طالبان در هفته های گذشته حملات خود را افزایش داده و مناطق وسیعی را تحت کنترل خود درآورده اند.

ایالات متحده و سایر اعضای ناتو در واکنش به حملات 11 سپتامبر 2001 به ایالات متحده به افغانستان حمله کردند و از آن زمان به حضور نظامی و اشغال افغانستان ادامه دادند.

تصمیم ایالات متحده برای خروج نیروهای خود از افغانستان می تواند نگرانی هایی را در روسیه و چین ایجاد كند ، زیرا تشدید ناامنی در افغانستان می تواند منجر به شورش هایی در آن سوی مرزها شود.

این تصمیم ایالات متحده باعث خواهد شد که این کشورها با پیامدها و مشکلات خروج نیروهای آمریکایی و بین المللی از افغانستان روبرو شوند.

بیشتر بخوانید  آسپرین در جلوگیری از مرگ بیماران کرونر موثر است - آژانس مهر نیوز | اخبار ایران و جهان

دوم ، شکاف امنیتی از زمان خروج نیروهای آمریکایی و بین المللی از افغانستان بیشتر شده و منجر به تعلیق پروژه بزرگراه تک خطه شده است زیرا یکی از اقدامات چین با تشدید ناامنی در منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید