مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آمبولی ریه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مردی که با نفس سنگین به آمبولانس آورده شد، گفت: ساعتی پیش ناگهان خفه شد. او پنج روز قبل زمین خورد و پایش را برای درمان شکستگی گچ گرفتند.

آمبولی ریه

در این مدت او در استراحت مطلق است. معاینات لازم در اورژانس آغاز شده است. او برای ثبت ریه ها به واحد سی تی اسکن منتقل شد. نتیجه آمبولی ریه گزارش شده است.

آمبولی در اثر تشکیل یک توده نامحلول (لخته) در جریان خون ایجاد می شود که می تواند در اثر حرکت به مکان های دور منتقل شود و علائم خود را نشان دهد. این لخته ها در پاها ظاهر می شوند و اگر لخته به قلب برسد از طریق قلب به ریه ها فرستاده می شود. به دلیل تنگ شدن رگ های خونی به ریه ها، لخته متحرک در اینجا گیر کرده است.

آمبولی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهمترین دلیل آن املاک (سفر طولانی) است. علل دیگر عبارتند از بدخیمی ها (سرطان)، بارداری، گچ گرفتن به دلیل شکستگی، استراحت بیش از 2 روز، جراحی یا بستری شدن در بیمارستان، آریتمی، چاقی، بارداری، مصرف قرص های ضد بارداری و فشار خون بالا. به دلیل سابقه خانوادگی، برخی از بیماران بدون نیاز به این عوامل مستعد لخته شدن هستند.

علائم بسته به محل لخته و محل لخته ظاهر می شود. هنگامی که لخته در پا ظاهر می شود، بیشتر با درد و تورم همراه است. برخی از بیماران از تورم یا درد در پا در این مرحله شکایت دارند. هنگامی که یک لخته از اندام تحتانی به قلب حرکت می کند، می تواند در ریه ها گیر کند. پس از به دام افتادن در ریه ها، جریان خون به لخته کاهش می یابد. علائم کاهش جریان خون به ریه ها شامل تنگی نفس ناگهانی و درد قفسه سینه است. علائم دیگر آمبولی ریه عبارتند از تپش قلب، غش و سرفه، گاهی اوقات همراه با لخته شدن خون.

بیشتر بخوانید  کمک به بیماران در هنگام تشنج ناشی از صرع

در بیمارانی که شرایط خطر لازم برای آمبولی را دارند، با بروز هر یک از این علائم باید به خطر لخته شدن خون و آمبولی شک کرد. این بیماران باید بلافاصله به بیمارستان منتقل شوند.

نوع خاصی از سونوگرافی (داپلر) برای شناسایی لخته در اندام تحتانی استفاده می شود. سی تی اسکن برای جستجوی لخته در داخل شریان های ریوی استفاده می شود.

هنگامی که یک لخته تشکیل می شود، برای تمیز کردن لخته باید یک درمان انجام شود. درمان با داروهای ضد انعقاد انجام می شود. در این شرایط از داروهایی مانند هپارین و وارفارین استفاده می شود.

نکات مهم برای افرادی که وارفارین مصرف می کنند:

هرگز خودسرانه دارو را به درمان خود اضافه نکنید. بسیاری از داروها می توانند با وارفارین تداخل داشته باشند و اثر آن را افزایش یا کاهش دهند.

اگر به هر دلیل دیگری به پزشک مراجعه می کنید، حتماً پزشک خود را در مورد مصرف این دارو مطلع کنید.

به طور مرتب آزمایشات لازم را برای کنترل اثربخشی دارو انجام دهید و پزشک خود را از نتایج آزمایش مطلع کنید.

منبع: jamejamonline.ir


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *