آمار نگران کننده رانش زمین در تهران/ هشدار درباره ریزش ساختمان ها در پایتخت!



به گزارش سلام نو به نقل از مهرا، رئیس اداره زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نسبت به خطر رانش زمین در تهران و احتمال به خطر افتادن زیرساخت ها و ریزش ساختمان ها هشدار داد.

مقامات مسئول بخش آب و محیط زیست کشور نسبت به کمبود جدی آب و خشکسالی بی سابقه در سال جاری هشدار داده اند.

طوفان های گرد و غبار اخیر در استان های غربی نیز از پیامدهای خشکسالی بهاری عراق و انتقال گرد و غبار و باد از این کشور به تهران و برخی استان های کشور است.

با توجه به اینکه نزولات جوی منبع آب های زیرزمینی و سطحی اعم از رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها است، در دوره کم بارش چیزی جز بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی و در نتیجه تشدید پدیده فرونشست باقی نمی ماند.

رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی: رانش زمین باعث رها شدن بناهای تاریخی شده است.

سید محمد بهشتی، رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی، اخیرا هشدار داده است که بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند و باشکوهی که در طول قرن ها باقی مانده اند، نباید تخریب شوند.

هشدار: نه تنها زیرساخت‌های ترافیکی و ساختمان‌های عمومی و خصوصی از انفجار پدیده فرونشست در امان نیستند، بلکه حتی بناهای تاریخی که برخی از آنها دارای رکورد جهانی هستند نیز بر اثر تشدید پدیده فرونشست دچار ترک‌خوردگی، شکستگی و آسیب می‌شوند. فروپاشی و ویرانی

بهشتی با بیان اینکه فرونشست به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی است، افزود: اکنون بنا به اعلام وزارت نیرو از سال 1335 ساخت چاه های عمیق در کشور ما رایج شده و ذخایر آبی در سفره های آب زیرزمینی به تدریج کاهش یافته است. . نقض شده است.

بیشتر بخوانید  تکلیف دانشجویان واکسن نزده مشخص شد -

برخی از دوستداران محیط زیست معتقدند حتی اگر همه چاه های آب بسته شوند، 800 سال طول می کشد تا آب های زیرزمینی به 70 سال قبل بازگردند.

کاهش شدید ورودی آب های زیرزمینی فرونشست پایتخت را تشدید می کند

در این خصوص علی بیت اللهی رئیس اداره زلزله و سکونتگاه های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه رانش زمین با افت سطح آب های زیرزمینی ارتباط مستقیم دارد، گفت: به طور متوسط ​​در 50 سال گذشته بین نیم به سطح آب زیرزمینی یک متر کاهش یافت.

وی افزود: کل آب های زیرزمینی که از دست دادیم اما جبران نکردیم 135 کیلومتر مکعب است که وسعت بسیار بزرگی است.

بیت اللهی یادآور شد: فرونشست پس از کاهش آب های زیرزمینی رخ می دهد. وقتی آب را بین لایه‌های زمین می‌کشیم، این لایه‌ها روی هم می‌خوابند، در نتیجه لایه‌های بالایی به آرامی رسوب می‌کنند که در سطح زمین به صورت نشست، فرونشست و پسندیدن. عواقب دیگر

یکی از اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: تراز (سطح ورودی و خروجی آب های زیرزمینی) در حال حاضر منفی است، یعنی میزان منابع آب زیرزمینی کمتر از برداشت آنهاست. برای افزایش این امر باید ورودی آب های زیرزمینی که مهمترین منبع بارش آن است افزایش یابد. متاسفانه امسال نسبت به سال های آبی اخیر 15 تا 20 درصد کمتر ورودی منابع آب زیرزمینی داریم.

بیت اللهی گفت: وقتی حجم آب های سطحی مانند رودخانه ها کاهش می یابد، فشار بیشتری به سفره های زیرزمینی وارد می شود. در گذشته 90 درصد منابع آبی تهران از آب های سطحی تامین می شد و اکنون کمتر از 50 درصد و بیشتر به استفاده از آب های زیرزمینی روی آورده اند.

بیشتر بخوانید  خطرناک ترین علائم بیماری کرونا در کودکان -

وی خاطرنشان کرد: این حجم فشار بر آب های زیرزمینی پدیده فرونشست را تشدید کرده است. این پدیده عمدتاً در جنوب و جنوب غرب تهران متمرکز است که به سمت مناطق مرکزی و شرقی تهران در حال پیشروی است.

رئیس گروه زلزله و افسردگی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه فرونشست کنونی شهر تهران به 24 سانتی متر در سال می رسد، گفت: دو مانع اصلی نفوذ به سفره های زیرزمینی در تهران قرار دارند.

به گفته بیت اللهی، پیامدهای تشدید پدیده سکونت گاه ممکن است در تخریب زیرساخت های حمل و نقل، ساختمان ها و بسیاری از امکانات دیگر منعکس شود.

دیدگاهتان را بنویسید