آلمان از پرداخت هزینه گاز وارداتی از روسیه به روبل خودداری کرد



به گزارش ایرنا به نقل از «نیوزویک»، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان پیش از این با درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر پرداخت محموله های گاز به ارز روسی مخالفت کرده بود.

شولتز دلیل رد این درخواست را پرداخت بهای گاز به یورو یا دلار در قراردادهای دو کشور عنوان کرد.

تحلیلگران بر این باورند که درخواست پوتین برای بازگشت روبل، که پس از جنگ روسیه و اوکراین و فشار اقتصادی غرب بر مسکو سقوط کرد.

حدود 45 درصد از واردات گاز به اتحادیه اروپا از روسیه است.

اگرچه برلین واردات انرژی از روسیه را تحریم نکرد، اما با تاخیر در شروع خط لوله توک 2، اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش بلومبرگ، ایتالیا نیز با پرداخت روبلی واردات گاز از روسیه مخالفت کرد و مشاور اقتصادی نخست وزیر نخست وزیر گفت که مسکو می خواهد با درخواست قیمت صادرات گاز به روبل، تحریم های اروپا را تضعیف کند.

ایتالیا دومین خریدار بزرگ گاز روسیه است.

رابرت هوبک، وزیر اقتصاد آلمان، بزرگترین خریدار گاز روسیه، نیز گفت که پرداخت به روبل نقض قرارداد است و کشورش با شرکای اروپایی در مورد چگونگی پاسخ گفت‌وگو خواهد کرد.

واکنش مقامات اروپایی پس از آن صورت می گیرد که رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که به بانک مرکزی و کابینه دستور داده است تا ظرف یک هفته نرخ مبادلات تجاری با اروپا را از دلار و یورو به روبل روسیه تغییر دهند.

پوتین با اشاره به توقیف 300 میلیارد دلار از ذخایر ارزی و طلای روسیه، این اقدام را نشانه عمل نکردن به تعهدات کشورها در قبال روسیه دانست که آن ها را مصادره کردند. این کشورها در واقع باعث بی اعتمادی به واحد پولی کشورشان شده اند.

بیشتر بخوانید  اسامی ۲۲ فیلم بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر

تنها یک روز پس از اینکه رئیس جمهور روسیه به بانک مرکزی دستور داد تا مکانیزمی برای دریافت روبل گاز طبیعی ظرف یک هفته ایجاد کند، قیمت گاز بیش از 30 درصد افزایش یافت.

رئیس جمهور روسیه در 21 فوریه استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت و از بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه، 26 مارس، پوتین به اصطلاح «عملیات ویژه» را علیه اوکراین آغاز کرد و روابط پرتنش مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدامات روسیه ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید