مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آغاز موج بازگشت زائران اربعین به کشور / توصیه های مهم رانندگی به زائران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یک کارشناس ارشد ترافیک توصیه هایی برای بازگشت ایمن زائران اربعین از پایانه های مرزی به شهرها و مقاصد خود ارائه کرد.

به گفته مسئولان پلیس، بازگشت زائران اربعین به کشور از چند روز پیش آغاز شد و روز گذشته اعلام شد که روند ورود به کشور فراتر از روند خروج از کشور است. از سوی دیگر بر اساس آمارهای موجود درصد قابل توجهی از زائران با خودروهای شخصی راهی پایانه های مرزی شدند. در این شرایط لازم است زائران به ویژه افرادی که قصد رانندگی دارند به نکاتی توجه کنند. نکاتی که سرهنگ عین اله جهانی، معاون سابق فرهنگی اجتماعی و ترافیکی پلیس راهور فرج در گفت وگو با ایسنا به آن اشاره کرد.

جهانی با اشاره به توصیه های لازم برای سفر به زائران در ایام اربعین گفت: در ایام اربعین با چندین مشکل ترافیکی مختلف برای زائران مواجه هستیم که مراسمی عظیم و پراحساس برای مردم است که باید برای پیشگیری از آن چاره اندیشی شود. وقوع گاهی اوقات ترافیک ناگوار تصادف. توجه.

خستگی و خواب آلودگی، عامل اصلی تصادفات مسافران

وی با اشاره به مشکل خستگی و خواب آلودگی برخی از زائران گفت: بسیاری از زائرانی که از زیارت اربعین باز می گردند از نظر جسمی خسته هستند و نیاز به استراحت، آب، غذا و… دارند. وقتی این افراد پشت فرمان می‌نشینند و قصد بازگشت دارند، با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند تا هر چه زودتر به شهر، روستا و محل زندگی خود برگردند. همچنین مسافران خودرو از راننده می خواهند که زودتر به مقصد برسد.

بیشتر بخوانید  قیمت طلا در سال آینده چگونه حرکت خواهد کرد؟

این کارشناس ارشد راهنمایی و رانندگی ادامه داد: با سوار شدن راننده و سرنشینان به خودرو، پس از طی مسافت، سایر مسافران به خواب می روند و راننده از مسیر بسیار خسته می شود. قطعا اگر این فرد به رانندگی خود ادامه دهد دچار سستی می شود و ممکن است دچار حوادثی مانند خروج از جاده و واژگونی خودرو شود. حتی در برخی موارد خودرو به سمت مخالف می چرخد ​​و این امر منجر به تصادفات مستقیم می شود.

جهانی با اشاره به خسارت ناشی از واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی بیان کرد: در تصادفات واژگونی تمامی سرنشینان خودرو مجروح می شوند و احتمال از بین رفتن خودرو وجود دارد. سرنشینان خودرو نیز مجروح می شوند و گاهی جان خود را از دست می دهند. این موضوع اهمیت استراحت کافی قبل از شروع سفر را به رانندگان یادآوری می کند.

همه سرنشینان خودرو باید در جلوگیری از تصادف کمک کنند

وی افزود: همچنین سایر سرنشینان خودرو نیز هوشیار بوده و بر عملکرد راننده نظارت داشته و مراقب وی باشند. در صورت لزوم سایر مسافران داخل خودرو می توانند به راننده کمک کرده و بخشی از مسیر را برانند. البته نکته ای که در این زمینه مطرح می شود، لزوم توجه به سن راننده و مدت زمان صدور گواهینامه است. بسیاری از افرادی که به این سفر می روند جوانان کم سابقه رانندگی هستند. جوانانی که به تازگی گواهینامه خود را دریافت کرده اند و یک سال است گواهینامه دریافت نکرده اند، قانونا نمی توانند در جاده های بین شهری و بزرگراهی تردد کنند. این ممنوعیت بر اساس قانون است و برای جلوگیری از تصادفات برای رانندگان بی تجربه است.

بیشتر بخوانید  پرداخت سود ۲۵۳ شرکت از طریق سجام

این کارشناس ارشد راهنمایی و رانندگی با اشاره به لزوم توجه به علائم و هشدارهای راهنمایی و رانندگی در جاده ها گفت: توصیه می کنم رانندگان به تمامی علائم و هشدارهای رانندگی افقی و عمودی اعم از چراغ ها، تابلوها، خطوط، دوربین ها و … توجه کنند. توجه حتی باید به بنرهای تبلیغاتی فرهنگ ترافیک نیز توجه کرد زیرا این تابلوها با راننده صحبت می کنند. علائم خطر خطرات را اعلام می کنند و علائم هشدار دهنده به رانندگان از ممنوعیت ها هشدار می دهند.

جهانی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر رانندگان به رانندگی ایمن در 30 کیلومتری شهرها، گفت: مراقبت های رانندگی به ویژه در 30 کیلومتری شهرها باید افزایش یابد. 60 درصد تصادفات رانندگی در این مناطق اتفاق می افتد که هشداری برای رانندگان است. این موضوع به دقت و احتیاط بیشتر و سرعت مطمئن نیاز دارد.

وی با تشریح توصیه های خود به سرنشینان خودروها گفت: تمامی سرنشینان خودروها در سفر حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنند. این یک تکلیف قانونی است و در صورت اجرا و رعایت آن می تواند تعداد زیادی از حوادث رانندگی را کاهش دهد.

کمبود وقت را با عجله جبران نکنید

جهانی انتقاد خود را از عجله و عجله در رانندگی بیان کرد و اظهار داشت: معمولا عجله در هر کاری فاجعه است. رانندگی با عجله نیز منجر به تصادفات جدی با جراحات و مرگ و میر فراوان می شود. رانندگان نباید کمبود وقت را با عجله جبران کنند. در این میان عجله نمی تواند به طور موثری زمان رسیدن به مقصد را کاهش دهد و تنها خطر و خطر رانندگی را افزایش می دهد. صدمات ناشی از تصادف نیز با افزایش سرعت به طور تصاعدی افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  سنگ قبر چند صد میلیونی نجم الدین شریعتی غوغا کرد

وی با ذکر مثال خسارت ناشی از سرعت غیرمجاز گفت: سرعت غیرمجاز و غیرایمن منجر به تصادفات و تلفات جبران ناپذیر می شود. مثلاً وقتی راننده مسافت 120 کیلومتری را با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت طی می کند، در عرض یک ساعت به مقصد می رسد. و این در حالی است که اگر این مسیر را با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت طی کند تنها هشت دقیقه زودتر به مقصد می رسد و در عوض خطر تصادف، استهلاک بیشتر خودرو، تخلفات ثبت نامی را افزایش می دهد. دوربین های سرعت و غیره آیا لازم است راننده تمام این خطرات را بپذیرد تا در هشت دقیقه دوباره احیا شود؟

جهانی افزود: راه حل لزوم سرعت غیرمجاز مدیریت صحیح زمان است. مسافران به ویژه زائران اربعین که قصد سفر دارند نباید با مدیریت زمان سفر خود احساس عجله کنند. این تخلفات که حادثه ساز نیز محسوب می شود، می تواند منجر به امتیاز منفی، ابطال و حتی لغو گواهینامه و در بدترین حالت حادثه ناگوار شود.

وی همچنین به رانندگان توصیه کرد از مسیرهای فرعی که ممکن است توسط برخی از مسیر یاب ها به ویژه مسیر یاب های خارجی پیشنهاد می شود خودداری کنند و در هنگام بازگشت در مسیر اصلی تردد کنند. زیرا احتمال ایمن نبودن مسیر وجود دارد و همچنین امکان تغییر یا مسدود شدن مسیر وجود دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *