مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با گیاه بنفشه فرنگی و خواص آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



معرفی گیاه بنفشه فرنگی


بنفشه فرنگی گیاه دائمی به گلهای معطر به رنگ آبی مایل به ارغوانی تیره، سفید در بهار تا تابستان ظاهر می شود، گلهای رنگی و بشاش دارد گل معطر جنبه خوراکی در شکلات، چای، کیک، نوشیدنی دارد. بنفشه فرنگی یکی از گیاهان دارویی است که در درمان اگزما و تب خال بسیار مفید است. در این مطلب می خواهیم مشخصات و خواص این گیاه را بررسی کنیم.


از کاربردهای این گیاه می توان به کاشت به صورت توده هایی در لبه ها، حاشیه ها، در نزدیک با گیاهان پیازی بهاری، کاشت در درختزارها، باغهای صخره ای، گلدان، سبد های آویز اشاره کرد.


بنفشه


گیاه شناسی بنفشه فرنگی


بنفشه فرنگی یکی از گونه های بنفشه است و گونه ای دو رگه از بنفشه سه رنگ و سایر گونه ها ی بنفشه است، این گونه های دورگه را در اصطلاح Viola x wittrockiana و یا viola tricolor hortensis می نامند. نام پنسی یا پانسه ، جزئی از نام مشترک سایر انواع بنفشه است که از گل های وحشی اروپا به شمار می آیند . گاهی بعضی انواع نامرتبط مثل Pansy Monkeyflower نیز پنسی نامیده می شوند.


با وجودی که در تجربه دو رگه کردن گیاه در اوایل از نوع بی رنگ بنفشه سه رنگ استفاده می شده است ولی ویلیام ریچارد باغبان لیدی ماری الیزابت بنت، دختر ارل تنکرویل از این روش برای تولید بنفشه فرنگی استفاده کرد. پنسی ها ی باغی جدید از دورگه کردن بنفشه زرد و گونه های روسی این گیاه توسط ویلیام تامسون به سال 1813 در باکینگهام شایر به وجود آمد.

بیشتر بخوانید  دستگاه جوشکاری چیست ؟ | کاربرد دستگاه جوش چیست ؟


بنفشه فرنگی معمولاً گیاهی است که در هوای بسیار سرد رشد می کند و حتی در دوره گل دادن در برابر سرمازدگی مقاوم است. این گیاه در محیط آفتابی یا نیمه آفتابی و در خاکی که به خوبی زهکشی شده باشد نیز می روید. بعضی از انواع این گیاه دوساله هستند و در سال دوم گل می دهند. این گیاهان، چندان گرما را دوست ندارند و در مناطق گرم گل نمی دهند.


مشخصات بنفشه فرنگی


بنفشه فرنگی در طب سنتی به نام های بنفشه سه رنگ و به رنگ معروف است و گیاهی از خانواده ی Violaceae محسوب می شود که واریته ایی از آن هم در گلکاری ها کاشته می شود. این گیاه یک ساله و دو ساله و در برخی موارد برحسب ارقام مختلف آن چند ساله است. در برخی ارقام بدون کرک و گاهی با کرک می باشد. در ترکیبات شیمیایی این گیاه گلوکوزید زرد رنگی به نام ویولاکوئرستین وجود دارد.


گل بنفشه فرنگی دارای دو گلبرگ است که تا حدی روی هم قرار گرفته اند و نیز داری دو گلبرگ کناری است که با گلبرگ پائینی در مجموع از مرکز به هم متصل می باشند. در تصویر دو گلبرگ بزرگ که در بالا روی هم قرار گرفته و دو گلبرگ کناری و گلبرگ پائینی با کنگره خفیف و ریش گل را در مرکز آن مشاهده می کنید.


گل


خواص بنفشه فرنگی


هر روز ۲۰ گرم از آن را در دو لیوان آب سرد دو ساعت بخیسانید، بعد دو دقیقه بجوشانید، ده دقیقه دم کنید و آب باقی مانده را صاف کرده، سه قسمت کنید و صبح و ظهر و شب هر باریک قسمت از آن را یک یا دو ساعت قبل یا بعد از غذامیل کنید و مدتی این عمل را ادامه دهید:


  • محرک است

  • خون را تصفیه میکند

  • پوست صورت را زیبا میسازد

  • واریس و رماتیسم را درمان میکند

  • اگزما، جوش های قرمز پوست، کورک، تب خال و دمل را مرتفع می سازد.


ریشه‌ی این گیاه نیز دارای فواید است و اگر آب دمکرده ی آن را بنوشید، قی آور است، ضمناً به مقدار کم برای قطع اسهال خونی کودکان استفاده می شود.


separator line


بیشتر بخوانید:


روش کاشت و پرورش گل میخک


آموزش کاشت و تکثیر گیاه خوشبوی عطر چای


پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )


separator line


بیشتر بخوانید  لیست آزمایشگاه های تشخیص طبی تبریز + آدرس و تلفن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *