مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با کلیه و عوامل مضر آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آشنایی با کلیه و عوامل مضر آن

آشنایی با کلیه و عوامل مضر آن

آیا می دانستید تنها در صورتی می توانید یک زندگی عادی داشته باشید که کلیه های شما کار کنند؟ در نتیجه ممکن است برای مدت طولانی متوجه تخریب تدریجی کلیه ها نشوید. گاهی اوقات حتی عادات بسیار رایج می تواند به کلیه های شما آسیب برساند، و زمانی که مشکل تشخیص داده شود، ممکن است خیلی دیر شود.

کلیه های ما اندام خارق العاده ای هستند. آنها هورمون ترشح می کنند، خون را تصفیه می کنند، مواد معدنی را جذب می کنند، ادرار تولید می کنند و تعادل اسیدی و قلیایی بدن را حفظ می کنند. زندگی بدون کلیه غیرممکن است و چینی ها آنها را منبع انرژی حیاتی بدن می دانند. مراقبت از کلیه ها برابر است با مراقبت از سلامت عمومی شما. اگر می‌خواهید کلیه‌هایتان در طول زندگی‌تان به خوبی کار کنند، در اینجا چند عادت بد وجود دارد:

1. عادات نوشیدن – یک مطالعه توسط کارکنان دانشگاه اوزاکا در ژاپن نشان داد که نوشیدن دو یا چند لیوان نوشابه در روز (چه رژیمی و چه معمولی) ممکن است با افزایش خطر بیماری کلیوی مرتبط باشد. این تحقیق در مورد ????? کارمندان کار می کردند و میزان پروتئین موجود در ادرار افرادی که روزانه سطوح بالایی از نوشابه مصرف می کردند بیشتر بود. وجود پروتئین در ادرار یکی از اولین علائم آسیب کلیه است، اما اگر در این مرحله تشخیص داده شود، می توان از آن پیشگیری کرد.

2. ورزش نکنید – ورزش راه عالی دیگری برای محافظت از کلیه ها است. در مطالعه ای که در ???? مشخص شده زنانی که بعد از یائسگی تا ??? احتمال ابتلا به سنگ کلیه در آنها کمتر بود. به طور کلی، حفظ وزن سالم خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

سیگار کشیدن – سیگار کشیدن با تصلب شرایین (آترواسکلروز) همراه است. تنگ شدن و سفت شدن رگ های خونی بر خون رسانی به اندام های حیاتی بدن از جمله کلیه ها تأثیر می گذارد. طبق یک مطالعه، کشیدن دو نخ سیگار در روز برای دو برابر کردن سلول های اندوتلیال در خون کافی است. این یک هشدار برای از بین بردن رگ های خونی است. مطالعات متعدد سیگار کشیدن را با مشکلات کلیوی مرتبط دانسته اند.

4. کمبود ویتامین B6 – رژیم غذایی سالم برای سلامت کلیه ها بسیار مهم است. طبق تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کمبود ویتامین B6 خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. برای عملکرد خوب کلیه، باید روزانه حداقل 1.3 میلی گرم ویتامین B6 مصرف کنید. غنی ترین منابع این ویتامین ماهی، نخود، جگر، سیب زمینی و سبزیجات و میوه های نشاسته ای به جز مرکبات است.

بیشتر بخوانید  علل درد استخوان ترقوه چیست؟

به اندازه کافی آب نمی نوشید – کلیه های شما برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند. اگر آب کافی ننوشید، سموم در خون انباشته می شوند زیرا مایعات کافی برای دفع آنها از طریق کلیه ها وجود ندارد. توصیه می شود که حداقل ?? یک لیوان آب بنوشید. بررسی رنگ ادرار راه خوبی برای تشخیص کم آبی بدن است.

کمبود منیزیم – اگر منیزیم کافی در بدن خود دریافت نکنید، کلسیم به خوبی جذب بدن نمی شود و در جایی انباشته می شود که می تواند منجر به اضافه بار کلسیم و سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از این مشکل از سبزیجات، حبوبات، دانه ها و مغزها استفاده کنید. آووکادو همچنین منبع عالی منیزیم است.

7. اختلالات خواب – همه ما عاشق خواب خوب هستیم. مثل کلیه های ما اختلالات خواب مزمن می تواند منجر به بیماری کلیوی شود. باید بدانید که بافت کلیه در طول شب بازسازی می شود و به همین دلیل اختلالات خواب می تواند مستقیماً به آنها آسیب برساند.

آشنایی با کلیه و عوامل مضر آن

8. مثانه خود را به موقع خالی نکنید – زمانی که احساس می کنید نیاز به دستشویی رفتن دارید، آن را به تعویق نیندازید. احتباس ادرار در مثانه اصلاً کار خوبی نیست، زیرا اگر به طور منظم ادامه یابد، می تواند فشار بر کلیه ها را افزایش دهد و باعث نارسایی کلیه شود.

9- مصرف زیاد نمک سدیم برای بدن حیاتی است اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف زیاد سدیم می تواند فشار خون شما را بالا ببرد و فشار زیادی به کلیه ها وارد کند. شما نباید بیش از 5.8 گرم نمک در روز مصرف کنید.

10. مصرف بیش از حد کافئین – ما معمولاً در روز خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنیم کافئین مصرف می کنیم. بسیاری از نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند و قبل از اینکه متوجه شوید، فشار خون شما بالا است و کلیه های شما شروع به شکایت می کنند.

11. سوء استفاده از مسکن ها – ما معمولا خیلی زود، با دوزهای زیاد و در زمان نامناسب سراغ مسکن ها می رویم. وقتی درد دارید ساده ترین فکر مصرف مسکن است اما بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. همه داروها عوارض جانبی دارند و بسیاری از آنها به کلیه ها آسیب می رسانند. با این حال، ممکن است نیاز به مصرف برخی داروها داشته باشید، بنابراین بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

12- مصرف نامنظم دارو – فشار خون و دیابت نوع 2؟ دو مشکل رایج وجود دارد که معمولاً ناشی از سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب است. اگر به آن مبتلا هستید، به خاطر داشته باشید که با مصرف به موقع داروهای تجویز شده چه آسیبی می تواند به کلیه های شما وارد کند و از اندام های شما محافظت کند.

بیشتر بخوانید  اطلاعات دارویی قطره چشمی آزیترومایسین

مصرف پروتئین بالا – طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد، سطوح بالای پروتئین در رژیم غذایی می تواند به کلیه ها آسیب برساند. آمونیاک محصول جانبی توانایی بدن برای هضم پروتئین ها است – سمی که کلیه های کامل شما باید آن را خنثی کنند. هرچه پروتئین بیشتری مصرف کنید، فشار بیشتری بر کلیه ها وارد می شود که می تواند به مرور زمان منجر به تجزیه آنها شود.

14. عدم درمان به موقع بیماری ها و عفونت ها – همه ما اغلب از بیماری های جزئی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا غفلت می کنیم، اما این می تواند به کلیه های ما آسیب برساند. تحقیقات نشان داده است افرادی که از خود مراقبت نمی کنند و برای درمان بیماری های خود استراحت کافی ندارند دچار مشکلات کلیوی می شوند.

15. سوء مصرف الکل – سموم موجود در الکل نه تنها به کبد شما آسیب می رساند، بلکه بر کلیه های شما نیز تأثیر منفی می گذارد. یکی از راه های پیشگیری از بیماری کلیوی عدم مصرف الکل است.

بیماری کلیوی یکی از شایع ترین بیماری های مجاری ادراری است و سالانه افراد زیادی به تخته های دیالیز مراجعه می کنند. میزان مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به بیماری کلیوی بالاست.

چندی پیش دبیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی ایران به آمار مرگ و میر اشاره کرد و گفت: در 20 سال گذشته 18 هزار و 331 بیمار کلیوی در تهران جان خود را از دست داده اند که این آمار بسیار نگران کننده و مهم است. هر گونه اختلال در عملکرد می تواند باعث تجمع مواد زائد در بدن شود که منجر به آسیب جدی به سایر اندام ها و در نهایت مرگ می شود.

آشنایی با کلیه و عوامل مضر آن

شیوع برخی بیماری ها ممکن است بر شیوع نارسایی کلیوی تأثیر بگذارد. عملکرد کلیه ها به گونه ای است که تعادل مواد زائد را در بدن حفظ می کند. بسیاری از بیماری ها می توانند به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر بگذارند. نارسایی هر دو کلیه می تواند منجر به نارسایی حاد و مزمن کلیه شود. اما 2 بیماری زمینه ای بیشترین تأثیر را بر عملکرد کلیه دارند. دیابت و فشار خون.

شیوع این بیماری ها افزایش یافته است که نتیجه شیوه زندگی نادرست است. عدم تحرک و مصرف نادرست غذاهای چرب می تواند عملکرد کلیه را مختل کند. با مدرن‌تر شدن زندگی، بیماری‌ها نیز مدرن‌تر می‌شوند. با شایع تر شدن این بیماری ها، اختلالات کلیوی در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید  پنیر آبی با کپک زیاد و بوی بد اما پر مزیت

کلیه اندام مقاومی است، اما نه برای همیشه. تشخیص دیرهنگام منجر به نارسایی کلیه می شود. برای محافظت از کلیه ها، باید بیماری های زمینه ای را که قبلاً به آنها اشاره کردیم، شناسایی کنیم. به علائمی مانند کاهش حجم ادرار، التهاب اندام های بدن، وجود کراتینین و اوره در خون توجه ویژه داشته باشید.

علائم بیماری را زود تشخیص دهید وگرنه مانند 5500 بیماری خواهید بود که امسال به لیست بیماران کلیوی اضافه شده است. سال گذشته 24000 بیمار دیالیزی بودند. البته این آمار تقریبی است. یک مطالعه آزمایشی بر روی 50000 خانواده در روستاهای روستایی ترکمن نشان داد که 20 درصد از این افراد نارسایی مزمن کلیه دارند و از دیابت خود بی اطلاع هستند.

عدم رسیدگی به بیماری های زمینه ای و زمینه ای نارسایی کلیوی در نهایت کلیه را از کار می اندازد و فرد را به طور نامحدود به دستگاه های دیالیز وابسته می کند. این راهی برای جلوگیری از پیوند کلیه از یک فرد زنده یا مرگ مغزی است. بیماری کلیه دارای 5 مرحله است. این بیماری ها در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان هستند اما در مرحله 5 بیماران به اصطلاح. اورومیا نیاز به دیالیز به یکی از روش ها (همودیالیز و صفاقی) دارد. بهترین و بادوام ترین روش برای بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیه، پیوند کلیه است.

این بیماران سال ها زنده خواهند ماند اما در صورت انجام مراحل پیوند با عوارض مختلفی مواجه خواهند شد. یکی از مهمترین آنها عوارض قلبی عروقی است که در این بیماران بسیار سریعتر از افراد عادی رخ می دهد، امید به زندگی در این افراد چه تفاوت هایی با افراد عادی دارد؟ این افراد نسبت به افراد عادی امید به زندگی کوتاه تری دارند که نتیجه عوارض بیماری کلیوی است.

فردی که دیالیز می شود باید چندین دارو مصرف کند، همان داروهایی که عوارض جانبی زیادی دارند. فیلترهایی که برای تصفیه خون بیماران استفاده می شود می تواند فسفر خون یا حتی مواد مغذی را در بدن آنها افزایش یا کاهش دهد، بنابراین آنها معمولاً از شرایطی مانند سوء تغذیه و عوارض ناشی از آن بهبود می یابند.

این افراد بیشتر از افراد عادی دچار سکته و حملات قلبی می شوند. از آنجایی که معمولاً باید هفته ای سه بار در بیمارستان ها دیالیز شوند، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی بیشتر است. اگر فردی پیوند کلیه نیز انجام داده است، باید همیشه داروهایی مصرف کند که سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. در نتیجه این فرد همیشه در معرض بیماری های مختلف قرار دارد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *