مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با پماد موپیروسین و نحوه مصرف آن

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



موپیروسین چیست و چرا مصرف می شود؟


موپیروسین (Mupirocin) که با نام های باکتروبان (Bactroban) و سنتانی (Centany) نیز به فروش می‌رسد، یک آنتی بیوتیک است که از رشد باکتری‌ها بر روی پوست افراد جلوگیری می‌کند. این دارو زمانی که بر روی پوست بدن استفاده می‌شود، برای درمان عفونت‌های پوستی مانند زرد‌ زخم یا عفونت اِستاف (Staph) بر روی پوست موثر است.


موپیروسین یک آنتی بیوتیک است که به شکل پماد و یا کرم برای استعمال بر روی پوست به منظور درمان عفونت‌های پوستی تجویز می‌گردد. این دارو به خصوص برای درمان عفونت‌های ایجاد شده توسط استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین تجویز می‌گردد .


نام های تجاری: Bactroban , Bactroban Nasal , Centany , Centany AT


مکانیسم اثر موپیروسین


این دارو به صورت برگشت‌پذیر و اختصاصی به ایزولوسیل ترانسفر RNA سنتتاز متصل شده و بدینوسیله بیوسنتز پروتئین و RNA باکتری را مهار می‌نماید و بسته به غلظت ممکن است باکتریواستاتیک یا باکتریسید باشد.


فارماکوکینتیک موپیروسین


مقادیر کمی از موپی‌روسین پس از مصرف موضعی جذب سیستمیک می‌شود که به سرعت متابولیزه می‌گردد.


عوارض جانبی موپیروسین


در صورت تجویز دارو بر نواحی وسیعی از زخم‌های باز یا سوخته بدن، خطر سمیت شدید کلیوی ناشی از جذب پایه پلی‌اتیلن گلیکول باید مدنظر قرار گیرد. ندرتاً بثورات جلدی، خشکی، سوزش، خارش، قرمزی، درد و تورم پوست، سردرد و تهوع با مصرف دارو گزارش شده است.


دارو


مقدار و نحوه مصرف پماد موپیروسین


مقدار و نحوه مصرف با توجه به شدت و ضعف بیماری در افراد مختلف متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول در بزرگسالان روزانه ۳ بار و در کودکان نیز روزی ۳ بار اما به مقدار کمتر باید پماد را بر روی محل مورد نظر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  درمان درد فانتومی


از یک گاز استریل، برای پوشش ناحیه‌ی پوستی مربوطه استفاده کنید. ناحیه‌ی مورد نظر را بانداژ نکنید و روی آن را با پلاستیک یا هر چیزی که مانع عبور هوا به پوست شما شود، نبندید. اگر علائم شما در مدت ۳ تا ۵ روز هیج بهبودی پیدا نکردند و یا بدتر شدند، به دکتر خود اطلاع دهید.


پماد موپیروسین را در تمام طول مدتی که دکتر برای شما تجویز کرده یا روی جلد دارو نوشته شده است، استفاده کنید؛ حتی اگر علائم شما بهبود پیدا کردند، به مصرف آن تا اتمام دوره‌ی مصرف ادامه دهید. چرا که علائم شما ممکن است قبل از این‌که عفونت‌ها به طور کامل از بدن شما پاک شوند، از بین برود. قطع مصرف زودهنگام این دارو همچنین ممکن است باعث افزایش ریسک ابتلا به عفونت‌های بعدی، که نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، شود.


تداخلات دارویی پماد موپیروسین


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز پماد مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف پماد را ترک نکنید.


موارد منع مصرف موپیروسین


داروهای آنتی‌بیوتیکی ممکن است باعث ایجاد اسهال شوند که احتما دارد نشانه‌ای از یک عفونت جدید نیز باشد. اگر شما اسهال خونی یا بسیار رقیق دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. از داروهای ضد اسهال به طور خودسرانه استفاده نکنید؛ مگر این‌که دکتر تجویز کند.


  1. موپیروسین را در چشم، دهان یا بینی خود استفاده نکنید. این دارو فقط برای استفاده بر روی پوست است. البته نوع مخصوصی از پماد باکتروبان وجود دارد که برای استعمال در داخل بینی می‌باشد.

  2. در هنگامی که از این دارو برای بهبود پوست خود استفاده می‌کنید، داروی دیگری را به پوست خود نزنید؛ مگر این‌که دکتر به شما تجویز کرده باشد.


Mupirocin


مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم موپیروسین


اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را استفاده نکنید. فقط در نوبت بعدی، موپیروسین را استفاده کنید.


بیش از اندازه استفاده کردن این دارو، به نظر نمی‌رسد خطرناک باشد. اما در صورتی که این دارو توسط فردی قورت داده شد، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید


نکاتی که در ارتباط با مصرف پماد موپیروسین باید بدانید


1. مصرف طولانی مدت این دارو (بیشتر از 10 روز) توصیه نمی‌گردد.

2. قبل از اینکه از دارو استفاده کنید باید محل مورد نطر را به خوبی با آب و صابون شستشو دهید.

3. نباید همزمان با مصرف این دارو فاقد مشورت با پزشک داروهای دیگر را مصرف کرد.

4. افرادی که دچار سوختگی شده‌اند نباید فاقد نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.

5. هیچگاه از این دارو بر روی زخم‌های باز استفاده نکنید.

6. دارو نباید با چشم‌ها، بینی و لب تماس پیدا کند.

7. بهترین شرایط برای نگهداری این دارو دمای اتاق می‌باشد.

8. حتی در صورت بهبود علایم بیماری باز هم به استفاده از دارو ادامه داده و دوره درمان را کامل کنید.

9. در صورتی که بعد از چند روز از مصرف این پماد نشانه‌هایی از بهبودی در بدن خود مشاهده نکردید به پزشک مراجعه کنید.

10. چنانچه سابقه حساسیت دارویی دارید قبل از مصرف با پزشک در این خصوص مشورت کنید.

11. هرگز بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده استفاده نکنید.


شرایط نگهداری پماد موپیروسین


دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید. همچنین آن را از یخ‌زدگی محافظت کنید و درب آن را پس از هر بار استفاده از پماد، ببندید.


بیشتر بخوانید:


پماد درموفیکس : موارد مصرف و فواید این دارو جهت درمان عفونت قارچی


درمان خانگی عفونت بعد از جراحی و بخیه


فواید پماد کلوبتازول (Clobetasol) برای پوست


separator line


بیشتر بخوانید  تشخیص و علائم سزارین و انتقال آن
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *