مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با پرنده سار و نقش آن در طبیعت

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی پرنده سار

سار از گروه پرندگان، از راسته گنجشک‌سانان و از خانواده ساریان است .به انگلیسی starling نام علمی آن sturnus vulgaris است. پرنده سار، پرنده‌ای اجتماعی و پر سر‌ و‌ صداست که به صورت گروهی زندگی کرده ، پروازی سریع و مستقیم دارد و امکان تقلید صدای پرندگان و حیوانات مختلف را دارد. پرنده سار به صورت زیاد در نقاط مختلف دنیا همچون آسیا و اروپا دیده می‌شود.

سار پرنده ای پر سر و صدا است. در عین حال پرنده ای اجتماعی است و در پاییز و زمستان به خصوص هنگام غروب به صورت دسته های بزرگ در مناطق روستایی و یا شهری مانند پارک ها با همدیگر جمع می شوند و سر و صدا می کنند. از خانواده سار در ایران چهار گونه سار دیده می شود که شامل مرغ مینا، سار صورتی، سار تاج سیاه و سار معمولی است.

سار پرنده ای ۲۱ سانتی متری است و دارای دمی کوتاه است که هنگام پرواز سریع و مستقیم به صورت مثلثی شکل دیده می شود. این پرنده پر و بال ساه و براقی دارد و جلای رنگین کمانی سبز و بنفش به همراه خال های سفید روی بدن به خوبی مشهود است. منقار پرنده بالغ در زمستان تیره و در بهار زرد لیمویی می شود. سار معمولی مانند مرغ مینا قادر است صدای حیوانات و پرندگان دیگر را تقلید کند.

سار صورتی

اطلاعات کلی پرنده سار

پرنده سار پرنده‌ای از گونه ساریان. خانواده سارها در ایران است و از دو گونه سار معمولی و یک گونه مینا تشکیل شده است. سارها پرندگانی خودنما، به شدت اجتماعی و پر سر و صدا هستند. این سر و صدا هنگامی که این پرندگان به صورت گروهی جمع می‌شوند، تشدید شده و نمود بیشتری پیدا می‌کند. به خصوص در هنگام غروب پاییز و زمستان این پرندگان به صورت گله‌ای در پارک ها یا مناطق روستایی جمع شده و شروع به سر و صدا می‌کنند. سارها به دو صورت گروهی یا انفرادی زندگی می‌کنند که البته اغلب به صورت گروهی می‌باشند.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز تعویض پلاک شبستر آذربایجان شرقی

زندگی گروهی احتمال آسیب‌پذیری آن‌ها در قبال خطرات احتمالی همچون شکار شدن توسط پرندگان شکاری را کاهش می‌دهد و از سمت دیگر ممکن است برای تامین غذا به صورت گروهی دچار مشکل شوند. سارها می‌توانند صدای حیوانات و آوازهای پرندگان دیگر را تقلید کنند . سارها اغلب به صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چندهزارتایی پرواز می‌کنند که موجب می‌شود هنگام پرواز آنها، قسمتی از آسمان به رنگ سیاه دیده شود.

شکل ظاهری پرنده سار

سارها دم دراز، منقار کوتاه و نوکی تیز دارند. طول این پرنده حدودا ما بین نوزده تا بیست‌و‌سه سانتی‌متر است. این پرنده پر و بال سیاه و براقی دارد و رنگ سبز و بنفش به همراه خال‌های سفید بر روی بدنش پیداست. رنگ منقار آن در زمستان تیره رنگ و در بهار به رنگ زرد لیمویی در می‌آید. رنگ پرنده سار نابالغ قهوه‌ای با گلوی سفید رنگ است.

سارها اغلب به صورت گروهی پرواز می‌کنند و گاهی چرخش‌های هوایی از خود نشان می‌دهند که می‌تواند یک نوع واکنش دفاعی در قبال پرندگان شکاری دیگر باشد. شکل پرواز سارها به صورت سریع و مستقیم است و یکی از مشخصه‌های آنها در هنگام پرواز که باعث می‌شود سارها به راحتی قابل تمایز باشند ، این است که دم و بال کوتاه آن‌ها به صورت مثلثی شکل دیده می‌شود. مشخصه جالب دیگر آنها بال باز روی آن ها است، به این معنا که قبل از نشستن بر روی درختان یا زمین ، مسافت کوتاهی را با بال باز پرواز می‌کنند.

سار

انواع پرنده سار

همان طور که گفته شد انواع آن در ایران شامل سار، سار صورتی و مرغ میناست.

سار معمولی

پرنده‌ای است با طول بیست‌ و یک سانتی‌متر که دمی کوتاه و بال های نوک تیز و منقار درازی دارد. پر و بالش به خصوص در فصل زمستان پر از خال است و در فصل زمستان پراکندگی زیادی دارد و در اکثر مناطق کشور دیده می‌شوند. اغلب به صورت دسته جمعی زندگی و تغذیه می‌کنند و در مناطق مختلف شهری و روستایی، ساختمان ها و سوراخ های درختان سکونت دارند.

بیشتر بخوانید  روابط رسمی و تعطیلات اسفند 1401

سار صورتی

شکل ظاهری و نحوه پرواز آن شبیه پرنده سار معمولی است، اما نحوه پرواز آنها تفاوت‌هایی با هم دارد. رنگ پر و بال آن صورتی رنگ است و مشخصه بارز آن منقار زرد رنگ آن است. اغلب همراه سار معمولی دیده می شود. زیستگاه آنها اغلب جلگه ها، دشت ها و صخره‌های کوهستانی است و پراکندگی آنها در فصل تابستان بیشتر می‌شود.

مرغ مینا

گونه ای دیگر از پرندگان سار، مرغ مینا است. سر و گردن مرغ مینا سیاه رنگ و پر و بال آن به قهوه‌ای نزدیک است. مرغ مینا تبحر خاصی در تقلید صدا دارد و از جمله پرندگان مورد علاقه انسان ها است. مرغ مینا از لحاظ زیستگاه و نوع تغذیه شبیه سار معمولی همه چیزخوار است و تمایل به زندگی در مناطق مسکونی و روستایی دارد.

پرواز سار

تولید مثل پرنده سار

نر و ماده پرنده سار هم شکل است. در هنگام تولید مثل سار نر لانه را با اشیا مختلف تزئین و برای جفت ماده خود آماده می‌کند. جفت ماده هم در بهار و هم در تابستان تخم‌گذاری می‌کند. او بین پنج تا هفت تخم آبی رنگ می‌گذارد و بین دوازده تا پانزده روز به کمک جفت خود روی تخم ها می‌خوابند. جوجه ها پس از گذشت سه هفته قادر هستند که از لانه خود بیرون بیایند و پرواز کردن را شروع کنند.

تغذیه پرنده سار

سارها همه چیز خوارند و معمولا از بندپایان، حشرات ، کرم ها و نرم تنان تغذیه می‌کنند. همچنین از دانه‌های غذایی و میوه‌ها، ته مانده غذای انسان ها و… به عنوان مکمل تغذیه‌ای استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید  لیست فیزیوتراپی های بروجرد به همراه آدرس و تلفن

نقش پرنده سار در طبیعت

سارها نقش مهمی در کنترل آفات دارند. پرنده سار، پرنده حلال گوشت است و شکار این پرنده منبع غذایی و درآمد برای شکارچیان است. همان طور که گفته شد، پرنده سار قادر به تقلید صدای پرندگان و حیوانات می باشد و علاقه مندی افراد به نگهداری پرندگان سخنگو موجب شده است که عرضه این گونه پرندگان به بازار افزایش یابد. البته کشاورزان دلخوشی از این گروه پرندگان ندارند. چرا که سارها به صورت دسته‌جمعی به باغ ها و مزارع حمله کرده و خسارات زیادی را بر روی دست کشاورزان و باغداران می‌گذارند.

پرنده سار

زیستگاه پرنده سار

این پرندگان در جنگل ها، نیزارها، مناطق شهری و روستایی، زمین‌های زراعی و باغ ها، سوراخ درختان و دیوارها، پارک ها، شکاف های ساختمان ها، سقف ساختمان ها و سوراخ های زمین لانه ساخته و زندگی می‌کنند. سارهای معمولی و مرغ مینا غالبا تمایل به زیستن در محیط های مسکونی و روستایی دارند، در حالی که زیستگاه پرنده سار صورتی در جلگه ها و صخره‌های کوهستانی است.

پراکندگی پرنده سار

این نوع پرنده در اکثر کشورها و مناطق جهان در تعداد زیاد دیده می شود. در ایران نیز در سراسر سال در نیمه شمالی کشور و در فصل زمستان در نیمه جنوبی علی الخصوص در حوزه اطراف دریاچه هامون سیستان و بلوچستان دیده می‌شود. سار صورتی نیز اغلب به صورت مهاجر در همه جای ایران دیده می‌شود. سارها معمولا در تعداد زیاد و پراکندگی فراوانی وجود دارند و از لحاظ حفاظتی مسئله خاصی برای شکار آنها وجود ندارد.

separator line

بیشتر بخوانید:

پرنده کوکو و زندگی عجیب غریبش و معرفی چند گونه

درمورد هوبره پرنده بیابان گرد چه می دانید؟

روش های نگهداری از پرندگان،چطور پرنده را آرام کنیم؟

separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *