مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با نژاد سگ پاگ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





مراقبت و نگهداری از سگ پاگ




پاگ (به انگلیسی: Pug) یک نژاد سگ اشرافی است که خاستگاه آن را چین می‌دانند. پاگ دارای جثه کوچک و عضلانی می‌باشد. به رنگهای نخودی سیاه، نقره‌ای، قهوه‌ای و طلایی یافت می‌شود. گوشها مخملی و به شکل گلبرگ رُز می‌باشند. اکثراً دارای خال بر روی گونه‌ها می‌باشند. چشمهای تیره، براق و برآمده و دم کوتاه فر خورده دارد (دم اگر دو بار فر بخورد ترجیح دارد).


پاگ ها معمولا با این عنوان که سگی هستند که کلی خصوصیات را در جثه کوچکشان جای داده اند توصیف می شوند. این سگ های مقاوم و جمع و جور قسمتی از بخش توی داگ باشگاه سگ آمریکا را تشکیل می دهند. او بدلیل شوخ طبعی فوق العاده که دارد و علاقه ای که به نشان دادن این حس دارد به دلقک دنیای سگ ها معروف است. او در اصل بعنوان اینکه سگی در دامان انسان باشد پرورش داده شده است و در ارتباط با انسان ها پیشرفت کرده اند.


سگ


نکات برجسته نژاد سگ پاگ


  • پاگ ها ممکن لجباز باشند و از روی لجبازی زیاد پارس کنند، استفاده از جعبه آموزشی توصیه می شود.

  • پاگ ها بدلیل پوزه کوتاهی که دارند گرما و رطوبت بالا را نمی توانند تحمل کنند. (سگ هایی که پوزه بلند دارند هوا را قبل از ورود به ریه ها از طریق بینی خنک می کنند) در روزهای گرم اگر بیرون از خانه بودند باید به شدت مراقبشان باشید. پاگ قطعا یک سگ مناسب برای فضای داخل خانه است و نباید بیرون از خانه نگهداری شود.

  • علیرغم پوشش کوتاهی که دارند، ریزش موهایشان زیاد است.

  • پاگ ها با صدای بلند خس خس، خرخر و خروپف می کنند.

  • پاگ ها بدلیل اینکه چشم های برجسته ای دارند، مستعد ابتلا به جراحت های چشمی هستند.

  • پاگ ها اگر فرصت غذا خوردن داشته باشند، بسیار حریص و پرخور هستند. از آنجائیکه براحتی دچار اضافه وزن می شوند، اگر حواستان به مقدار و اندازه غذایش نباشد بسرعت چاق می شوند.

  • پاگ ها نیاز دارند که با انسان ها رابطه ای ثابت داشته باشند. اگر شما صاحب یک پاگ هستید باید انتظار این را داشته باشید که او در خانه به دنبال شما راه بیفتد، در بغلتان بشیند و حتی موقع خواب کنار شما در تخت بخوابد.

  • پاگ ها حیوانات سرگرم کننده ای هستند.

  • برای داشتن یک توله سگ سالم، هرگز از پرورش دهندگان نامعتبر یا مغازه هایی که حیوانات خانگی می فروشند خریداری نکنید. بدنبال پرورش دهنده ای باشید که تمامی آزمایشات مربوط به سگ ها را در زمینه بیماریهای ژنتیکی انجام داده باشد و سگ هایی که مزاج سالم داشته باشند.


سگ پاگ




تاریخچه نژاد سگ پاگ




خاستگاه نژاد پاگ کشور چین است، تاریخچه این نژاد به سلسله هان در چین برمی گردد. (۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۰۰ بعد از میلاد مسیح) برخی از مورخان بر این عقیده اند که این نژاد به بولداگ تبتی برمی گردد. آنها ارزش بسیار زیادی برای امپراطوران چینی داشتند و در خانه های بسیار لوکس زندگی می کردند، حتی گاهی اوقات توسط سربازان محافظت می شدند.


پاگ ها یکی از سه نوع از سگ هایی هستند که بینی کوتاهی دارند: نژاد لاین داگ، نژاد پکینگز و نژاد Lo – sze که پاگ باستانی است. برخی فکر می کنند فو داگ های مشهور چینی نماینده پاگ باستانی هستند. شواهدی از سگ هایی که مانند پاگ هستند در تبت باستانی و ژاپن پیدا شده است.


در اواخر دهه ۱۵۰۰ و اوایل دهه ۱۶۰۰ میلادی چینی ها با کشورهای اروپایی وارد تجارت شدند. طبق گزارش اولین پاگ ها توسط تاجران هلندی به اروپا آورده شدند، که نام ماپشوند را برای این نژاد گذاشتند که تا به امروز هم هنوز استفاده می شود.

پاگ ها به سرعت به خانواد های سلطنتی اروپا راه پیدا کردند و حتی بخشی از تاریخ بسیاری از این خانواده ها شدند.


طبق گزارشات یک پاگ زندگی پرنس ویلیام در مجلس نارنجی هلند را نجات داد، به این ترتیب که در سال ۱۵۷۲ میلادی زمانی که اسپانیایی ها به او نزدیک شده بودند به او هشدار داد و در هلند نام او بعنوان یک سگ عالیرتبه ثبت شد. در سال ۱۶۸۸ زمانی که پرنس ویلیام که بعدها ویلیام سوم نامیده شد به همراه همسرش ماری دوم برای گرفتن تاج و تخت از جیمز دوم به انگلستان رفته بودند، پاگ ها را با خودشان آوردند.


معروف است که پاگ های سیاه در دهه ۱۷۰۰ میلادی زندگی می کرده اند، زیرا هنرمند مشهور ویلیام هوگارت که طرفدار این نژاد بوده است در بسیاری از نقاشی های معروفش تصویر یک پاگ سیاه و بسیاری دیگر از آنها را کشیده است. در سال ۱۷۸۵ میلادی هم گویا تصویر پاگ ها را در نقاشی هایش کشیده است.


همانطور که محوبیت این نژاد سراسر اروپا را فرا می گرفت، در کشورهای مختلف با نام های متفاوت شناخته می شد. نام این نژاد در فرانسه کارلین، در اسپانیا دوگولو، در آلمان موپس و در ایتالیا کاگانلینو بوده است.


سگ ها




وزن و اندازه نژاد پاگ


  • وزن در نرها: (۶-۸) کیلوگرم، وزن در ماده ها: (۶-۸) کیلوگرم.

  • قد در نرها: (۲۵-۳۶) سانتی متر، قد در ماده ها: (۲۵-۳۶) سانتی متر.




شخصیت نژاد سگ پاگ




از یک سگ پاگ نباید انتظار شکار، مراقبت یا انجام کارهایی مثل پس آوردن اشیاء بعد از پرتاب را داشته باشید. آنها برای اینکه یک سگ همراه باشند پرورش یافته اند و این کاری است که دقیقا به نحو احسن انجام می دهند. پاگ سگی است که محبت و صمیمیت خود را نشان می دهد و اگر این محبت از سمت شما برایش جبران نشود بسیار ناراحت خواهد شد.


آنها بیشتر تمایل دارند که یک جا نشسته باشند، بسیار دوست دارند زمانی که کتابی می خوانید یا مشغول تماشای فیلم هستید در دامنتان بنشینند. او یک سگ بازیگوش و خنده دار است. خلق و خوی سگ تحت تاثیر عواملی مانند وراثت، آموزش و اجتماعی شدن شکل می گیرد. سگی با خلق و خوی خوب و مزاج سالم کنجکاو و بازیگوش است.


همیشه ازاینکه یکی از والدین (معمولا هم مادر زیرا در دسترس است) خوی و خصلت خوبی دارد مطمئن شوید تا بتوانید توله سگی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی میکنید. مواجه و برخورد با دیگر بستگان سگ به شما کمک مفیدی خواهد کرد برای اینکه بتوانید بفهمید زمانی که توله سگتان رشد کرد از لحاظ خلق وخو چه جور سگی خواهد شد.


مانند هر سگی این نژاد هم نیاز دارند که خیلی زود روابط اجتماعی را شروع کنند، آنها باید زمانی که هنوز کوچک هستند با افراد گوناگون، صداها، مناظر و تجارت مختلفی مواجه شوند. این روند به شما این اطمینان را میدهد که سگتان به سمت تبدیل شدن به یک سگ همراه و اهل گردش رشد می کند.


ثبت نام کردن او در کلاسهای مخصوص به سگها شروع بسیار خوبی است. دعوت از بازدیدکنندگان بطور منظم، بردن او به پارکهای شلوغ، فروشگاهها و مکانهایی که اجازه ورود سگ را میدهند، دیدار با همسایگان در اوقات فراغت باعث می شود که مهارتهای اجتماعی او صیقل داده شود.


PUG




مشکلات و سلامتی نژاد سگ پاگ


پاگ ها عموما سگهای سالمی هستند؛ اما مثل تمام نژادها آنها هم مستعد ابتلا به برخی از بیماریها هستند. ممکن است که همه پاگ ها همه این بیماریها را نگیرند اما اگر شما از این نژاد مراقبت میکنید مهم است که نسبت به آنها آگاهی داشته باشید.


اگر شما یک توله پاگ خریدید پرورش دهنده ای را پیدا کنید که گواهی عدم سوء پیشینه سلامت برای هردو پدر و مادر توله سگ را به شما نشان دهد. گواهی عدم سوء پیشینه سلامت ثابت میکند که یک سگ برای یک بیماری خاص آزمایش شده است.


بیماریهای چشمی سگ پاگ


  • کاتاراکت (آب مروارید)

  • زخم قرنیه

  • انتروپیون (برگشت لبه پلک به داخل)

  • سندرم کراتوپاتی تماسی

  • کراتوکانژاکتیویت سیکا (بیماری خشکی چشم)

  • آتروفی پیش رونده شبکیه

  • پانوس


بیماری های پوزه در سگ پاگ


  • کام نرم طویل

  • تنگی کانال های بینیسگ


سایر بیماری های سگ پاگ


  • اینتوساسپشن (تلسکوپی شدن روده ها)

  • در رفتگی مفصل زانو

  • آنسفالوپاتی سگ پاگ

  • حساس به گرما زدگی


آلرژی در سگ های پاگ


برخی از سگ های این نژاد از آلرژی رنج میبرن. پیدا کردن ماده آلرژی زایی که باعث واکنش بدن سگ میشه میتونه واقعا دشوار باشه.


یکی از علل شایع بروز آلرژی در پاگ ها، آلرژی های غذایی هست. از اونجایی که این نژاد سگ هایی خوش اشتها هستن، به خوردن همه چیز تمایل دارن و خیلی از غذاهایی که با اشتها میخورن منجر به بروز آلرژی در اون ها میشه.


یکی از مواد آلرژی زای متداول دیگه در سگ ها گرده گیاهان هست. سعی کنین سگ مبتلا به آلرژی رو در فصل بهار به گردش در جاهایی که مملو از گرده گیاهان هست، نبرید.


SAG


مراقبت از نژاد سگ پاگ




اگرچه پاگ یک سگ بسیار بازیگوش است، اما از لحاظ نظافت و نگهداری احتیاج به مراقبت خاص و خیلی زیادی ندارد و این موضوع باعث می شود که او یک سگ همراه فوق العاده مناسب برای صاحبان مسن باشد. از آنجائیکه او یک سگ آرام و کوچک است و زمانیکه داخل خانه باشد تقریبا غیر فعال است، بهترین گزینه برای کسانی است که ساکن آپارتمان هستند.


او سرشار از انرژی است و اگر انرژی خود را صرف پیاده روی یا بازی نکند، انتظار می رود که به کارهای مسخره و مضحک روی بیاورد. پاگ نسبت به گرما و رطوبت حساس است و اگر شما در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید باید مطمئن باشید که او ساعت های طولانی را بیرون از خانه صرف نمی کند. پاگ ها سگ هایی هستند که هنگام خواب خروپف می کنند.


تغذیه نژاد سگ پاگ


میزان توصیه شده روزانه: ۱/۲ تا ۱ پیمانه غذای خشک با کیفیت که به دو وعده غذایی تقسیم شود.


نکته : مقدار غذایی که سگ بالغ شما میخورد بستگی به اندازه سن، ساختار، سوخت وساز و سطع فعالیتهای او دارد. سگها هم مثل انسانها شخصیتهای حقیقی هستند ونیاز های غذایی همه آنها مثل هم نیست کیفیت غذای سگ نیز متفاوت است. شما بهتر است غذای مغذی تری به سگ بدهید تااینکه ظرف غذای او را چندین بار پر کنید.


غذای سگ خود را بوسیله اندازه گیری مواد غذایی و غذا دادن دو بار درروز به جای ترک غذا در تمام وقت در وضعیت جسمی خوبی قرار دهید. اگر مطمئن نیستید که اضافه وزن دارد او را با چشم و دستتان آزمایش کنید. اول نگاه کردن به او. شما باید قادر باشید کمر او را ببینید. سپس دست خود را بر پشتش و شستها را در امتداد ستون فقرات قرار دهید با انگشتها رو به پائین بکشید شما باید بدون وارد کردن فشار زیاد قادر به لمس دنده ها باشید. اگر نتوانستید او نیاز به کم کردن غذا و افزایش دادن فعالیتش دارد.


نژاد پاگ


آراستن نژاد سگ پاگ


حتی با وجود اینکه موهای کوتاهی دارند، اما پاگ ها نژادی هستند که پوششی دو لایه دارند. پاگ ها بطور معمول پوششی به رنگ حنایی یا سیاه دارند. رنگ حنایی آن ممکن است ته رنگ متفاوتی از رنگ زردآلویی یا نقره ای داشته باشد، تمام پاگ ها پوزه ای کوتاه، صاف و سیاه دارند.


او موهایی کوتاه و صاف دارد، اما ظاهرش در واقع فریبنده نیست. پاگ ریزش موی زیادی بخصوص در فصل تابستان دارد. صاحبانی که این موضوع را بخوبی می دانند، بیشتر لباس های رنگ روشن برایش تهیه می کنند زیرا موهای ریخته شده روی آن کمتر دیده می شود.


شانه زدن و حمام کردن منظم کمک می کند تا ظاهر خوبی داشته باشد و ریزش مویش به حداقل برسد. ماهی یک بار حمام کافی است، اگرچه برخی پاگ ها را بطور مکرر حمام می برند. اندازه کوچک پاگ یک مزیت است، بطوریکه می توانید او را حتی داخل سینک آشپزخانه هم حمام کنید.


کوتاه کردن ناخن ها یک کار ضروری است. بهتر است هرچند هفته یکبار گوش ها را نیز تمیز کنید. چیزی که در مورد پاگ ها احتیاج به توجه خاصی دارد، چین های صورت اوست. اگر اجازه دهید که کثیف و مرطوب بمانند، این چین ها منشا عفونت خواهند شد. بعد از هر با حمام باید بلافاصله کاملا خشک شوند و در فاصله بین حمام ها نیز باید همیشه تمیز شوند. برخی از صاحبان برای تمیز کردن پاگ از پارچه های کتانی و برخی از دستمال های مرطوب موجود در بازار استفاده می کنند.


علاوه بر این، چشم های برآمده پاگ ها احتیاج به توجه و مراقبت خاصی دارد. بدلیل اینکه چشم ها حالت برجسته دارند بنابراین در برابر جراحت بسیار آسیب پذیرند و در برابر صابون و مواد شویند شیمیایی دچار سوزش و ناراحتی می شوند.


مانند همه نژادهای کوچک، پاگ ها هم مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند. مسواک زدن منظم با یک مسواک کوچک و نرم همراه با خمیر دندان سگ باعث جلوگیری از بروز این مشکل می شود.


گوش او را باید هرهفته از لحاظ قرمزی یا بوی بد که نشانه های عفونت هستند بررسی کنید. گوش را یک پنبه مرطوب ملایم تمیز کنید. چیزی را به داخل کانال گوش فرو نکنید؛ فقط گوش خارجی را تمیز کنید.


سگها در مورد پاهایشان حساس اند، به پنجه های آنها رسیدگی کنید. داخل دهان را بررسی کنید. همانطور که اورا نظافت می کنید بدنش را از لحاظ زخم، خارش، علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت به لمس یا التهاب برروی پوست مورد بررسی قرار دهید. گوش، بینی، دهان وچشم را بررسی کنید، چشمها باید روشن باشند و هیچگونه قرمزی یا ترشحی نداشته باشند.




میزان سازگاری نژاد پاگ با کودکان و حیوانات خانگی دیگر


پاگ ها عاشق بچه ها هستند. درست است که جثه کوچکی دارند اما مانند نژادهای مینیاتوری سگ های ظریفی نیستند، بنابراین گزینه مناسبی برای خانه هایی هستند که کودک دارند. با این حال، چون بچه ها بیشتر حیوانات خانگی را دوست دارند که فعال باشند و با آنها بازی کنند، شاید از پاگ ناامید شوند. بزرگترها همیشه باید بر روی رفتارهای کودکان و سگ ها نظارت کافی داشته باشند. اگر بخوبی آموزش ببینند و اجتماعی شوند میانه خوبی با سگ ها و حیوانات خانگی دیگر خواهند داشت.


محل نگهداری نژاد پاگ


سگ پاگ برای آپارتمان و برای نگهداری در آپارتمان مناسب است ولی باید در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. در داخل خانه بسیار آرام است و می توانید این سگ را به راحتی در خانه نگهداری کنید. یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان شما، برای جنب و جوش و انجام فعالیت های بدنی روزانه او کافی است.


separator line


بیشتر بخوانید:


معرفی سگ سرابی (ماستیف ایرانی) نژادی قدیمی و بومی ایران


مراقبت سگ آپارتمانی نژاد ( پیکنیز Pekinese )،سگهای عروسکی + …


علل ، تشخیص و درمان فوری عفونت چشم در سگ


separator line


بیشتر بخوانید  چگونه دندان ها را در خانه سفید کنیم؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *