مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مکمل دوره کات 

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مکمل دوره کات چیست؟




مکمل دوره کات ( تفکیک عضلانی ) برای ایجاد تغییر در فیزیک بدنی بسیار مهم می‌باشد. با این حال اکثر مردم درک درستی‌ از استفاده از مکمل‌ها ندارند. بسیاری از مردم برای جبران کمبود‌های خود در تمرینات یا رژیم غذایی خود از مکمل‌ها بیش از حد استفاده می کنند. برخی‌ نیز هستند که به اندازه کافی‌ از مکمل‌ها استفاده نمی کنند یا اصلا نمی‌دانند که کدام مکمل‌ها برای آنها مناسب می ‌باشد.




برای بسیاری از افراد، دوره کات بسیار دشوارتر از دوره حجم است، شما باید کالری‌هایتان را بشمارید، علاقه‌تان را به شیرینی بایدکنار بگذارید، و همچنان با انگیزه بمانید. شاید هوس‌ها مدام در گوشتان زمزمه کنند، اما شما نمی‌توانید تسلیم آن ها شوید. از امروز به بعد، همه چیز به ذهنتان مربوط می‌شود. فاز کات، شامل کاهش تقریبا ۴۰۰ کالری در روز است، و وعده‌های غذایی بعلت اندازه‌های کوچکترشان باید هر ۲ تا ۳ ساعت مصرف شوند.




در طول دوره کات باید آهسته و پیوسته جلو بروید. کات بسیار سریع می‌تواند عضلات ارزشمندتان را از بین ببرد. داشتن تغذیه مناسب، ضروری و مهم است. اما اگر احساس می‌کنید که به مواد مغذی دیگری نیاز دارید، بهتر است ازمکمل‌های خاصی استفاده کنید که می‌توانند به از دست دادن چربی کمک کرده و در عین حال توده عضلانی‌تان را حفظ کنند.


گلوتامین


فواید مصرف مکمل دوره کات




۱. گلوتامین




۶۱ درصد از ماهیچه‌های اسکلتی بدن شما (که وظیفه انجام حرکات ارادی را بعهده دارند) شامل آمینو اسید گلوتامیناست. بعد از یک تمرین شدید، سطح گلوتامین بطور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. این آمینو اسید، در حفظ توده عضلانی و افزایش سنتز پروتئین ماهیچه، ضروری است.




با توجه به آنکه هدف شما از دست دادن چربی است، گلوتامین می‌تواند ذخیره سازی چربی را خنثی کند، در نتیجه گلوتامین، یک مکمل مفید برای کاهش وزن است. همچنین فراموش نکنیم که با بالا رفتن سن ما، سطوح هورمون رشد انسانی (HGH) شروع به پایین آمدن می‌کند. گلوتامین، توانایی بدن شما برای ترشح این هورمون چشمه جوانی را هم افزایش می‌دهد HGH که به سوزاندن چربی و ساخت عضله معروف است.




۲. آرژنین




آرژنین به عنوان پیش ساز نیتریک اکسید (NO)، می‌تواند باعث بوجود آمدن پمپ عضله بیشتری در طول یک تمرین شود. آرژنین، این کار را با گشاد کردن عروق خونی شما در طول تمرینات انجام می‌دهد، بنابراین اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به عضلات شما خواهند رسید. آرژنین، علاوه بر فراهم کردن پمپ عضله بیشتر و رشد برای شما، یک چربی سوز با کیفیت نیز می‌باشد. همانطور که در بالا گفته شد، گلوتامین مانع ذخیره سازی چربی می‌شود، و آرژنین از آن چربی آزاد به عنوان سوخت استفاده می‌کند (تجزیه و تحلیل چربی).




۳. کارنیتین


کارنیتین نیز یک اسید آمینه با ارزش دیگر است که می‌تواند در طول دوره کات به شما کمک کند. کارنیتین با حرکت دادن تری گلیسیرید‌ها (TG) به داخل میتوکندری سلول‌ها عمل می‌کند. هنگامیکه TGها وارد میتوکندری شدند، برای تولید انرژی، تجزیه می‌شوند. با کارنیتین، بدن شما، بیش از قبل، از ذخیره سازی چربی جلوگیری خواهد کرد، و در عین حال آستانه هوازی شما برای سوزاندن کالری را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید  لوراسیدون چیست؟




۴. کوآنزیم Q۱۰


مشابه عملکرد ال کارنیتین، کوآنزیم Q۱۰، سوخت و ساز را افزایش داده و به شما انرژی بیشتری می‌دهد. کوآنزیم Q۱۰، بر سرعتی که در آن مواد غذایی به عنوان سوخت استفاده می‌شوند، می‌افزاید. این کار به تثبیت مقدار چربی در خون کمک می‌کند. این آنتی اکسیدان همچنین به عملکرد اصلی سلول در بدن کمک می‌کند. اسید آلفا لیپوئیک (ALA) می‌تواند توانایی بدن شما برای تبدیل غذا به انرژی را نیز افزایش دهد.




خب. مکمل‌های اصلی تمام شدند. حالا در عین حال که ۳۰۰ کالری یا بیشتر در روز از رژیمتان کم می‌کنید، اما باز هم ضروری است که بدنتان، مواد مغذی لازم را دریافت کند. هدف شما این است که بطور موثری وزن کم کنید و در عین حال توده عضلانی‌تان را حفظ کنید. ترکیب این مکمل‌ها با یک مولتی ویتامین نیز به شما کمک خواهد کرد به نتایج مورد نظرتان برسید.


BCAA




ال‌ کارنیتین




ال‌ کارنیتین آمینو اسیدی است که به صورت طبیعی به عنوان واحد‌های سازنده پروتئین در بدن ساخته میشوند.از این آمینو اسید برای مدت‌های طولانی‌ است که به عنوان بهبود دهنده عملکرد ورزشی استفاده می شود.در اینجا ۳ روش خاص ال‌ کارنیتین در جهت بهبود نتایج در دوره کات برای شما بیان خواهد شد.


  • ال‌ کارنیتین در انتقال اسید‌های چرب از جریان خون به درون میتوکندری بسیار کارامد عمل می‌کند.به عبارت ساده تر شما با مصرف ال‌ کارنیتین قادر خواهید بود تا از چربی‌‌ها به شکل موثر تری در تامین انرژی بدن استفاده کنید

  • در دوره کات به دلیل اینکه شما در مصرف کالری‌ها محدود می‌باشید احساس خستگی‌ امری رایج می‌باشد اما مصرف ال‌ کارنیتین از طریق مهار تولید اسید لاکتیک در عضلات باعث میشود که استقامت عضلات بالاتر رود.اسید لاکتیک عامل ایجاد خستگی‌‌های عضلانی می‌باشد.

  • در طول تمرینات پر فشار بدن ضایعات متابولیک فراوانی‌ تولید می‌کند نظیر گرما که از طریق عرق بدن دفع می شود. ال‌ کارنیتین میزان تولید این ضایعات را کاهش می دهد که نتیجه آن تمرین بهتر و بیشتر و همچنین ریکاوری بهتر بعد از تمرین می‌باشد.


پروتئین وی ۱۰۰ درصد




پروتئین وی یا همان پروتئین آب پنیر ، محلول شیر به شمار می آید. تقریبا هر کسی که مدت کوتاهی را هم در بدنسازی گذرانده باشد، نام این پروتئین را شنیده و از آن استفاده هم کرده به این دلیل که وی تقریبا رایجترین پروتئین موجود در بازار مکملهاست. وی به این دلیل اینقدر رایج شده که دانشمندان کشف کرده اند وقتی صحبت از تحریک تولید پروتئین در عضلات باشد(یعنی پروسه سلولی که به افزایش سایز عضلات می انجامد)، وی بر دیگر پروتئینها برتری دارد. هر بدنی برای رشد نیاز به پروتئین دارد، ولی در دوره چربی سوزی شما مجبور هستید تا تغذیه خود را کمی کاهش دهید تا وزن بدنتان کم شود و همچمنین باید به شدت تمرین کرده تا آب زیر پوستتان تخلیه شود و به همین دلیل بعد از تمرین نیاز خواهید داشت تا پروتئین مورد نیاز را به سرعت به عضلات خود برسانید تا بدن شما تخلیه نکند و زحمات تمرین شما بهدر نرود و در کنار چربی سوزی بتوانید عضله سازی موثر و کارامدی داشته باشید.




مکمل های پمپ و عصاره چای سبز




تمرین برای چربی سوزی و کات کردن بدن نیاز به انرژی زیادی دارد و شما باید کاملا سرحال باشید تا بتوانید در برنامه ی تمرینی خود تکرارهای بالا، سیستم های تمرینی پر فشار مانند سوپر ست ، تری ست و دراپ ستو تمرینات هوازی مناسب را بگنجانید ، اگر میخواهید به عمق کات عضلانی برسید و رگ و ریشه های عضلات خود را نمایان کنید نیاز خواهید داشت تا پمپاژ خون در بدن خود را چندین برابر کنید و به همین منظور نیاز به مکمل های تحریک کننده سطح نیترک اسید یا همان پمپ خواهید داشت ،که شامل ترکیباتی مانند بتا الانین، ارژنین و سیترولین و کافئین باشد.




چای سبز از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه میشود و سال‌ها است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته میشود.عصاره چای سبز یک ماده فعال بسیار قوی درون چای سبز به نام کاتچین می‌باشد.بر اساس تحقیقات انجام شده اینطور به نظر می‌رسد که چای سبز میتواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و به فرایند اکسیداسیون چربی‌‌ها سرعت بخشد.نمونه‌های مورد آزمایش به مدت ۱۲ هفته و روزانه ۶۹۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز مصرف کردند که پس از این مدت میزان چربی‌ بدن آنها کاهش پیدا کرده بود.




آمینو اسید‌های شاخه دار ( BCAA )




آمینو اسید‌های شاخه دار به واحد‌های سازنده ماهیچه‌ها شهرت دارند.آنها یک جز ضروری برای سنتز پروتئین میباشند و حدود ۳۵% حجم ماهیچه‌ها را تشکیل میدهند.بدن شما در دوره کات به دلیل کمبود کالری برای اینکه بتواند انرژی خود را تامین کند ابتدا به سراغ تجزیه ماهیچه‌ها خواهد رفت.آمینو اسید‌های شاخه دار در این مقطع مخصوصا می توانند بسیار به شما کمک کنند زیرا با مصرف آنها در دوره کات میزان سنتز پروتئین بیشتر خواهد شد و اینگونه بدن میتواند در برابر تجزیه ماهیچه‌ها مقاومت کند.مصرف آنها همچنین باعث خواهد شد که شما بتوانید با شدت بیشتری تمرینات خود را انجام دهید.


پروتئین وی




سی‌ ال‌‌ ای (CLA) و مکمل های چربی سوز




مکمل های ترکیبی چربی سوز مانند لیپو ۶ یا هیدروکسی کات و سایر فت برنر ها کمک بسیار زیادی به چربی سوزی در بدن شما خواهند اگر اما همواره مراقب باشید تا از این محصولات در دوز مناسب استفاده کنید، امروزه دانش تولید این محصولات به سمتی رفته است که شما با مصرف یک یا نهایتا ۲ قرص از این محصولات میتوانید شاهد افزایش سرعت چربی سوزی در اندام خود باشید.




(CLA) یک اسید چرب ضروری می‌باشد که به دلیل خواص چربی‌ سوزی خود دارای محبوبیت بسیار زیادی می‌باشد.در یک تحقیق انجام شده ۴۷ فرد مورد آزمایش به ۵ گروه تقسیم شدند.به یک گروه دارویی بی‌ تاثیر داده شد اما به ۴ گروه دیگر به ترتیب ۱.۷ گرم، ۳.۴ گرم، ۵.۱ گرم و ۶.۸ گرم (CLA) به مدت ۱۲ هفته داده شد.گروه‌هایی که از (CLA) مصرف کرده بودند به شکل قابل توجهی‌ توانستند چربی‌ بدن خود را کاهش دهند اما در این تحقیق مشخص شد که مقادیر بیشتر از ۳.۴ گرم نمی‌تواند تاثیرات مثبت اضافه داشته باشد.




روغن ماهی‌ و مولتی ویتامین ها




در دوره چربی سوزی و کات کردن بدن با توجه به ماهیت تمرینات شما بسیار عرق خواهید و در همین هنگام مقدار از مواد معدنی و ویتامین های محلول در اب که در خون شما موجود هستند از طریق تعرق از پوست شما خارج می شوند و به همین دلیل بدن شما در دوره چربی سوزی نیاز خواهد داشت تا مقدار بیشتری از مولتی ویتامین های مینرال را جذب کند.




روغن ماهی‌ نیز یکی‌ دیگر از اسید‌های چرب ضروری می‌باشد که جدایی از نوع اهداف شما باید آن را مصرف کنید.روغن ماهی‌ دارای مزایای بسیار زیادی می‌باشد به طوری که در بهبود پوست تا بهبود فعالیت‌های مغزی تاثیر گذار می‌باشد.در تحقیقات انجام شده مشخص شد که روغن ماهی‌ می تواند باعث تحریک آنزیم‌های تجزیه کننده چربی‌‌ها شود همچنین میتواند باعث بهبود جریان خون به ماهیچه‌ها شود.




در ۵ روز آخر برنامه کات خود استفاده از یک مکمل ادرار آور میتواند کاملا بدن شما را خشک و تفکیک شده کند.استفاده از این مکمل‌ها باعث میشود آب اضافه بدن خارج شده و بدن شما را کاملا خشک و عضلانی جلوه خواهد داد.البته استفاده از این مکمل‌ها برای یک دوره طولانی‌ نمی‌باشد.تنها در ۵ روز آخر دوره و دو بار استفاده در روز کافی‌ می‌باشد.




در این مورد ما مکمل (Cellucor L2 Extreme) توصیه می‌کنیم که با توجه به مواد تشکیل دهنده آن شما میتوانید به شکل ایمن آب اضافه بدن خود را دفع کنید.این مکمل همچنین دارای مواد اضافه نظیر تورین می‌باشد که باعث بهبود سطح متابولیسم و اسید فولیک در جهت افزایش سطح انرژی می شود.


divider


بیشتر بخوانید:


معرفی مکمل کلیر ماسل و فواید آن در بدنسازی


مکمل کافئین و تاثیرات مثبت آن بر بدنسازی


معرفی مکمل وی گلد استاندارد ۱۰۰%


divider


گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم


بیشتر بخوانید  سنجش و میزان فریتین خون
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *