مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری سامن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی جاذبه های شهر سامن




سامن در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب غربی ملایر و در راه ملایر- بروجرد قرار دارد. محصول اصلی باغات این شهر گردو ، انگور و بادام است . زبان مردم این بخش لری ملایری است. بخش سامن در سال ۱۳۳۸ خورشیدی از بخش مرکزی شهرستان ملایر جدا شد و شهرداری این شهر در سال ۱۳۳۹ خورشیدی و پیش از انقلاب اسلامی ایران تأسیس شد . شهر سامن از شهرهای کهن ایران محسوب می شود و همچنین شهر زیر زمینی سامن که قدمتش به دوران اشکانیان باز می گردد، در این شهر قرار دارد. شهر سامن متشکل است از محله‌های سراستخر، محله نو، سرکمر، محله گوشه، علی آباد و پشت باغات می‌باشد . که در سال های اخیر محله های جدید گسترش بیشتری داشته اند.




برج خانقلی سامن




برج خانقلی در خیابان فارابی شهر سامن از توابع شهرستان ملایر در محله چال خانقلی واقع شده و از آثار دوره ایلخانی به شمار می‌رود. این برج از خشت و گِل بنا شده و در حدود ۷۰۰ سال قدمت دارد.




این بنا یکی از چهار برج دیده‌بانی و دفاعی شهر سامن بوده است که در فواصل مختلف در اطراف شهر ساخته شده بودند. این برج در ابتدا ۴ طبقه داشته است که در زمان جنگ جهانی اول در حمله روس‌ها طبقه فوقانی آن در اثر اصابت توپ تخریب شد. طبقه اول و دوم برج از چینه ساخته شده و دارای سقف طاقی شکل می‌باشد. طبقه سوم و چهارم از خشت خام و گِل می‌باشد و پوشش مسطح تیر چوبی دارند. بدنه این طبقات دارای سوراخ‌های مشبک است که علاوه بر جنبه زینتی، جهت تیراندازی به سوی دشمنان در نظر گرفته شده‌اند.


امام زاده


مجموعه معماری دستکند زیر زمینی سامن




آثار زیر زمینی سامن در سال ۱۳۸۴ بطور اتفاقی بر اثر اقدامات عمرانی کشف شد. مجموعه در بستری از سنگ گرانیت به صورت دستکند ایجاد شده و تماما در زیر معابر و منازل ساختمانهای اداری واقع است و طی اقدام پژوهشی در هشت کارگاه از مجموعه انجام شده که دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته است. مجموعه شامل بیش از ۵۰ فضای کوچک و بزرگ است که با راهروهای متعددی به هم ارتباط دارند و در عمقهای متغیر ۳ الی ۶ متری از سطح زمین قرار دارند.

بیشتر بخوانید  وقتی قصر دیکتاتوری نیکلای چائوشسکو تبدیل به مکان گردشگری میشود


یکی از ویژگی های این مجموعه وجود تدفینها و بقایای انسانی متعدد موجود در کف فضاها است. تدفین در مجموعه احتمالا به کاربری دور دوم مجموعه بر می گردد. این امر نشان دهنده این است که مجموعه طی یک دوره زمانی نسبتاً طولانی به عنوان مکانی مختص تدفین استفاده شده است. تدفین در دوره اشکانی به منظور ممانعت از آلوده نمودن چهار عنصر مقدس (آب، باد، خاک و آتش ) در تابوتهای سنگی و سفالی – گوردخمه ها گور خمره ها و یا مکانهایی که ارتباط مستقیم با این عناصر نداشته باشد انجام می شده است.


مسجد جامع سامن




مسجد جامع سامن یکی از قدیمی ترین مساجد است که مشخصه اصلی آن نبود ستون در فضای داخلی آن است قسمت جدیدی به این مسجد اضافه شده که آن را به مسجد بزرگی تبدیل کرده است.


قلعه


امامزاه سام و هام شهر سامن


امامزاه سام و هام مربوط به دوره قاجار است و در شهر سامن، گلزار شهدای قدیمی سامن واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


امامزاده سام و حام از نظر شیوه معماری و سبک بکار رفته در ساخت گنبدها حائز اهمیت فراوان بوده و قابل مطالعه است و دستیابی به اطلاعات تکمیلی در خصوص دوره ساخت اولیه بنا و مراحل مرمت و تجدید بنا نیازمند بررسی و کاوش‌های باستان‌شناسی است.


به احتمال قریب به یقین بنا در دوره ایلخانی بر روی شالوده‌ای قدیمی‌تر ایجاد شده و در دوره‌های بعد به ویژه دوره صفویه مرمت اساسی و تجدید بنا شده است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با هتل داریوش،هتلی زیبا در جزیره کیش+تصاویر


آرامگاه باباحسین سامن




از دیرباز آرامگاه ها بیش تر از هر نوع بنای معماری در ایران مورد توجه بوده اند ودر جامعه و فرهنگ ایرانی ریشه ها دوانیده اند.به دلیل پیوند هایی که ایرانیان با مذهب داشته اند آرامگاه های دینی مرکز و هسته ای اصلی ارتباط با خالق یگانه برای برآوردن نیازها و حاجات بوده اند. معماری اسلامی هم به همین دلیل شکل گرفت و رشد یافت و چنان شد که امروزه باشکوه ترین بناهای اسلامی را مکانهای دینی مقدس تشکیل می دهند. بابا حسین ملایر هم یکی از همین آرامگاه های مقدس و قابل احترام ایرانیان است.برج آرامگاه بابا حسین (یا ددحسین) در ۵۵ کیلومتری غرب ملایر و ۱۲ کیلومتری شرق مرکز دهستان سفید کوه (انوچ) در دامنه باغات روستای سیاه کمر، قرار دارد.


گفته شده که این مکان، آرامگاه یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل، حضرت یوشع بن نوح بوده که در گذشته مورد توجه یهودیان ساکن در منطقه بوده است. برج آرامگاه بابا حسین دارای پلان و و طرح ۱۲ ضلعی منتظم از نوع برج مقبره‌های دارای گنبد رک (مخروط) است. قسمت داخلی آن به صورت ۸ ضلعی و در داخل هریک از اضلاع طاق نمایی نسبتا عمیق با قوس‌های جناغی ایجاد شده. این طاق نماها هر یک داخل قاب مستطیلی شکلی که با آجرکاری برجسته ایجاد گردیده است قرار گرفته‌اند. وجود این طاق نماها علاوه بر تزیین جهت کاستن اضلاع دوازده گانه بیرونی به ۸ ضلع در درون بوجود آمده‌اند.


برج


روستای انوج سامن


فاصله آن تا شهر نهاوند ۲۰ کیلومتر و تا شهر ملایر ۴۰ کیلومتر و تا بروجرد ۳۵ کیلومتر می‌باشد. انوچ در مرز جنوبی استان همدان با استان لرستان واقع شده و با روستاهای قشلاق – زاغه – انگشته – رحمان آباد – گلدره – بردسره – جعفر اباد همجوار می‌باشد.

بیشتر بخوانید  راهنمای سفر از ازمیر به کوش آداسی ترکیه




مکان‌های دیدنی آن شامل قلعه و حمام قدیمی و مناظر طبیعی می‌باشد. دارای یک سد خاکی به حجم ۳۰۰ هزار متر مکعب و ارتفاع تاج ۱۳ متر و طول دیواره تاج ۱۵۰ متر بوده و محل خوبی برای پرورش ماهیان آبهای شیرین می‌باشد.




این قلعه بر روی تپه‌ای بنا شده‌است که قدمت آن به هزارهٔ پنجم قبل از میلاد می‌رسد.در زیر بناهای روستا راهروهای زیر زمینی وجود دارد که طول آنها نامشخص می‌باشد. دارای یک امامزاده به نام “پیر غایب ” می‌باشد که در زبان محلی به آن “پیر بلنگ ” گویند که در ورودی روستا سمت راست و در بلندای یک تپه نمایان است .




روستای طجر سامن




این روستا در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و ۵ کیلومتری غربی راه شوسه ملایر به بروجرد واقع شده‌است.این روستا دارای یک امامزاده می‌باشد به نام امامزاده ابراهیم که وجود این امامزاده در این روستا خود باعث شده‌است که در مناسبت‌های مذهبی به خصوص در روز بیست و یکم رمضان و بیست وهشتم ماه صفر و ایام دهه عاشورا دهها هزار نفر جهت زیارت از سراسر شهرستان و استانهای همجوار به این روستا بیایند واز برک توجود امامزاده ابراهیم وداشتن دهها شهید این روستای مذهیی را از سایر روستاهای اطراف متمایزنموده است.




مردم این روستا عموماً به شغل‌هایی همچون مرغداری، زنبورداری، کشاورزی و نقاشی ساختمان گرایش دارند. تعداد مرغداری‌های این روستا به حدی زیاد بوده که این روستا را از این نظر در استان بی همتا گردانده‌است. تجر در دشت قرار دارد و آب و هوای آن در تابستانها خنک و زمستانها سرد است و برای ساکنان در شهر های اطراف جذابه سیاحتی و دارد.


separator line


بیشتر بخوانید:


بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات


مناطق دیدنی و گردشگری سرعین


مناطق دیدنی و تفریحی علی آباد کتول


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *