مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مناطق دیدنی و توریستی عربستان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





جاذبه های گردشگری عربستان




عربستان در مجموع کشوریست کاملاً مذهبی و وجود دو شهر مکّه و مدینه سایه سنگینی بر روی دیگر شهرها ایجاد کرده اند و کمتر پیش می آید کسی برای تفریح به عربستان سفر کند. جالب است بدانید که تنها کشوری که در آن آبهای جاری و رودخانه وجود ندارد کشور عربستان سعودی است که در نوع خود بی نظیر و بی مانند است. اغلب مناطق این کشور بجای آبهای جاری در آن شنهای جاری وجود دارد.


عربستان سعودی بزرگترین کشور در غرب آسیا و خاورمیانه است. این کشور که بخش عمده شبه جزیره عربستان را در بر گرفته است، از شمال با عراق ، اردن و کویت، از سوی خاور با امارات متحده عربی، قطر و خلیج فارس، از جنوب خاوری با عمان، از سوی جنوب با یمن و از سوی غرب با در یای سرخ هم مرز است.


مکان مهم دینی مسلمانان هم چون کعبه، مسجد پیامبر و آرامگاه پیامبر اسلام در این کشور جای دارد. ورود غیرمسلمان بنا به حرمت مکان‌های اسلامی به بخش‌های حجاز (شهرهای مکه و مدینه) ممنوع است. سازنده بهترین هتل مکه (هتل‌های هیلتون) که غیرمسلمان است، مجبور شد از راه دوربین و بر روی یکی از تپه‌های دور شهر پروژه ساخت هتل را دیده‌بانی و پیگیری کند.


بیشتر مردم جاذبه‌های گردشگری عربستان را معطوف به شهرهای مکه و مدینه می‌دانند. اما این کشور علاوه بر آثار باستانی، طبیعی و جشنواره‌های فرهنگی در سال‌های اخیر شهرهای مدرنی نیز برای جذب گردشگر ساخته است.


مسجد


جاهای دیدنی عربستان


مسجد قبا عربستان


مسجد قبا در یکی از مناطق اطراف شهر مدینه قرار دارد. این مسجد در روستایی به همین نام و در شش کیلومتری مدینه واقع شده است. احتمال می رود قبا قدیمی ترین مسجد در سراسر جهان باشد که قدمت آن به دوران زندگی پیامبر می رسد.


قبرستان بقیع عربستان


قبرستان بقیع مدفن امامان و بزرگان دین واصحاب رسول خداست. امام حسن مجتبی (ع)، امام زین العابدین (ع)، امام محمد باقر (ع)، امام جعفر صادق (ع)، عموی پیامبر (عباس ابن عبدالمطلب)، فاطمه بنت اسد مادر امام علی (ع)، دختران پیامبر (رقیه، زینب، ام کلثوم)، همسران پیامبر، اسماعیل (فرزند امام جعفر صادق)، تعدادی از شهدای احد، حلیمه سعدیه مادر رضایی پیامبر، ام البنین (مادر حضرت ابوالفضل العباس)، در این مکان دفن گردیده اند. بقیع در نیم قرن گذشته، گنبد و بارگاه داشته، که به دستور مفتی های سعودی، تخریب گردیده است.


کوه احد عربستان


محل جنگ احد و محل شهادت و دفن حمزه سیدالشهداء عموی گرامی پیامبر و محل زخمی شدن پیامبر گرامی اسلام و شکستن پیشانی و دندان آن حضرت و زخمی شدن حضرت علی ابن ابی طالب (ع) و محل دفن تعدادی از شهدای جنگ احد، می باشد.پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: اگر کسی به مدینه به زیارت من بیاید و به زیارت قبر عمویم حمزه نرود بر من جفا کرده است.

بیشتر بخوانید  تور مالزی بهتر است یا تور تایلند ؟


مسجد


مسجد ذوقبلتین عربستان


مسجد ذوالقبلتین، مسجدی است که در آن قبله مسلمانان در حین یکی از نماز ظهر از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت. پیامبر اسلام دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت‌المقدس و دو رکعت دیگر را به جانب کعبه گزارد. این امر در مسجد بنی‌سالم مدینه انجام شد، که بعدها به مسجد “ذوالقبلتین” یا دو قبله‌ای، مشهور گشت.تغییر قبله از مسائل مهم کلامی و تاریخی اسلام است، محمد به مدت ۱۳ سال پس از بعثت در مکه، و چند ماه (بین هفت تا هجده ماه) بعد از هجرت در مدینه، به سوی بیت المقدس نماز می‌خواند، ولی بعد از آن قبله تغییر یافت و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بگزارند. بنابر نقل ابن‌هشام، هجده‌ماه از هجرت به مدینه می‌گذشت که در پانزدهم رجب، قبله مسلمین از بیت‌المقدس به سوی کعبه تغییر پیدا کرد.


مساجد سبعه عربستان


محل جنگ خندق یا احزاب می باشد که مسجدعلی(ع)، مسجد فاطمه (س)، مسجد فتح و مسجد سلمان در آن منطقه است. در سالهای اخیر، حکومت سعودی، دست به تخریب این مساجد زده، تا یک مسجد جدید در آن منطقه احداث نماید.


خانه حضرت فاطمه (س) در عربستان


خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در کنار مسجد النبی قرار داشت. این خانه دو در داشت که یکی به مسجد باز می‌شد و حضرت هنگام نماز از آن وارد مسجد می‌شدند و در دیگری هم به بیرون مسجد باز می‌¬شد که رفت آمد روزمره از آن صورت می‌گرفت. در ماجرای سد الابواب به این خانه اشاره شده است.از این خانه در اکثر روایات شیعه و سنی با عنوان «بیت‌ فاطمه» یا «حجرة فاطمه» یاد شده است. در دوره‌های بعدی و در توسعه مسجد النبی این خانه خراب شده است و امروزه در محدوده ضریح پیامبر(ص) قرار دارد.


مسجدالنبی


چاه اریس عربستان


اریس در لغت اهل شام،به معنای«فلاح»است. چاه مزبور را به نام بئر اریس، بئر خاتم و«بئر النبی» هم مینامند. از این چاه دهها بار در مصادر تاریخی و حدیثی یاد شده است.عمده ترین آنها اشاره به جریان افتادن انگشتر رسول خدا(ص) در زمان عثمان و توسط وی در آن چاه است.


خانه کلثوم بن هدم و سعد بن خثیمه در عربستان


در منطقه قبا مکانهای مختلفی وجود داشته که اکنون از میان رفته است. از جمله خانه کلثوم بن هدم و سعد بن خثیمه، که این دو خانه محل فرود آمدن رسول خدا(ص) پس از هجرت و محل زندگی شماری از مهاجران نخست به مدینه بوده است.


مسجد النبی عربستان


مسجد پیغمبرصلى الله علیه وآله که در قسمت شرقى مدینه بنا شده پس از مسجد الحرام، مشهورترین مسجد در تاریخ اسلام است. هنگامى که رسول خدا صلى الله علیه وآله به مدینه رسید در خانه ابوایوب انصارى منزل گزید؛ جایى که شتر وى آنجا خوابید. زمین مسجد النبى از آنِ دو یتیم بود و در آنجا خرما خشک مى‏کردند. رسول خدصلى الله علیه وآله آن را به مبلغ ده دینار از ولىّ دو طفل خریدند و مسجد را در آن ساختند. مساحت زمین در آن روز حدود ۲۰۷۱ متر مربع بوده است.

بیشتر بخوانید  مهاجرت به آلمان از طریق تخصص با ویزای کار و مهارت بالا


صحن مسجد را با ریگ سیاه فرش کردند و دیوارها را با خشت و گل بالا بردند. در ساختن بناى این مسجد شخص پیامبرصلى الله علیه وآله شرکت داشتند. سقف قسمتى از مسجد را با شاخ و برگ درخت خرما پوشانیدند و از تنه درخت خرما براى ستون‏هاى آن استفاده کردند. سه در از جانب شرق، غرب و جنوب براى آن قرار دادند. قبله نخستین مسلمانان «مسجد الاقصى بود که بعداً به سمت خانه کعبه تغییر یافت. مساحت مسجد النبى در سال‏هاى اخیر به حدود یک صد هزار متر رسیده است.


قصر


مسجدالحرام عربستان


مسجد مقدس، که در شهر مکه در عربستان واقع‌شده است، احتمالاً یکی از مشهورترین مساجد در اسلام است، چراکه در قرآن به‌عنوان اولین خانه‌ای که برای عبادت بشریت ساخته‌شده است، نام‌گذاری شده است. این مسجد نه‌تنها بزرگ‌ترین مسجد جهان است، بلکه مقدس‌ترین مسجد جهان نیز در نظر گرفته می‌شود. این کشور با پوشش 400.800 مترمربعی خود می‌تواند چهار میلیون نفر را در طی حج، زیارت سالانه اسلامی و یک وظیفه اجباری مذهبی برای مسلمانان جای دهد.


جاذبه تاریخی هگرا در عربستان


هگرا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای قلمرو نابیتان (Nabatean) می‌باشد که در عربستان سعودی مدرن واقع‌شده است و نسبت به پترا (Petra) در جردن (Jordan) در مقام دوم است. این شهر در سده‌ی اول پس از میلاد ساخته‌ شده و دارای یک منطقه مسکونی و یک قبرستان می‌باشد. از این شهر، 131 مقبره غول‌پیکر شگفت‌انگیز باقی‌مانده که به‌صورت چهره‌های سنگی تراشیده شده‌اند. هگرا برای مدت طولانی لعنت شده بود و مردم بومی و مسافران از آن دوری می‌کردند، که این امر منجر به حفظ فوق‌العاده‌ی آن شده است.


برج المملکه عربستان


یکی دیگر از ساختمان های بلندی که در این شهر قرار داشته و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، برج المملکه است. این برج زیبا که پسانوگرا می باشد، توسط گروه معماری آمریکایی الربی بکت ساخته شده است. این برج 65 طبقه دارد که با ارتفاع 302٫3 متری دومین آسمان خراش بلند عربستان و سومین برج حفره دار جهان بعد از برج مرکز مالی جهانی شانگهای و Tuntex تایوان است. یکی از مهم ترین کمپانی هایی که در این بنا دفتر دارد، شرکه المملکه القابضه می باشد. انتظار می رود بیش از 1 میلیارد دلار هزینه ساخت این بنا شده باشد.

بیشتر بخوانید  به این نکات مهم توجه کنید!


هگرا


مرکز تاریخی شاه عبدالعزیز عربستان


مرکز تاریخی پادشاه عبدالعزیز منطقه ای در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی است. این “مرکز تاریخی” شهر نیست؛ زیرا این شهر در جنوب قلعه ماسماک و مسجد اصلی “در منطقه دیرا قرار دارد. این مرکز یکی از شلوغ ترین قسمت های ریاض است و بسیاری از شرکت های مهم عربستان در آن نمایندگی دارند. معمولا بیشتر تور های گردشگری سفر خود را از این منطقه شروع می کنند چرا که امکانات رفاهی زیادی در این بخش وجود دارد.


موزه ملی عربستان


مهم ترین موزه در تمام عربستان در شهر ریاض قرار دارد. همان طور که می دانید این کشور دارای تاریخ غنی می باشد و در طول حیات خود شاهد اتفاقات بسیاری بوده است. در داخل این موزه چیزی بیش از 15 هزار اثر تاریخی نگهداری می شود که قدمت برخی از آنها به بیش از 3 هزار سال پیش بر می گردد. این موزه دارای معماری زیبایی نیز می باشد که همین موضوع باعث شده بازدید از آن دو چندان شود.


قصر مصمک عربستان


یکی از تاریخی ترین بنا هایی که در ریاض قرار دارد، قصر مصمک می باشد. این بنا که با استفاده از گل، سنگ های بلوکی و ماسه درست شده است، مکانی برای دیده بانی و محافظت از کاروان ها بوده است. در حال حاضر شما می توانید با این قصر در مرکز ریاض رو به رو شوید. این بنا یکی نقشی مهم در حیات پادشاهی عربستان بازی می کند چرا که باز پس گیری شهر ریاض توسط ابن سعید، در تاریخ 14 ژانویه 1902 در این بنا اتفاق افتاد. سعودی ها تلاش زیادی کرده اند که این بنا را در لیس میراث جهانی یونسکو به ثبت برسانند اما هنوز موفق نشده اند.


مرکز آل فیصلیه عربستان


مرکز آل فیصلیه یکی از مهم ترین مراکز خرید در عربستان است که در مرکز شهر ریاض قرار دارد. این مرکز دارای یک آسمان خراش بند به ارتفاع 250 متر می باشد. در زمانی که این برج در سال 1984 ساخته شد، به عنوان بلندترین ساختمان در کشور های عربی شناخته می شد. در حال حاضر این بنا چهارمین ساختمان بلند در عربستان سعودی پس از مرکز پادشاهی، بریج رفال و ابراج البیت است. همچنین نام ستاره گنبد است. در بالای این برج رستوانی به اسم The Globe قرار دارد که یکی از مهم ترین رستوران ها در عربستان به شمار می رود و دیدی 360 درجه به اطراف دارد.


separator line


بیشتر بخوانید:


مناطق دیدنی و تاریخی شهر زیبای نور


معرفی مناطق دیدنی شهر هشتگرد


سفر به مناطق دیدنی ایران


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *