مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی غرب تهران

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





جاذبه های گردشگری غرب تهران




تهران از بزرگ ترین شهرهای کشور ایران است و از مهم ترین شهرها در غرب آسیا به شمار می رود این شهر با وجود اهمیت سیاسی خود در ایران از جاذبه های مهم ایران است و در بخش های غرب، مکان های دیدنی غرب تهران از جاذبه های مهم است که به تهران جنبه توریستی و گردشگری برای بازدید کنندگان آن دارد.


تهران به دلیل وسعت و بزرگی خود به بخش های مختلفی تقسیم می شود که موجب بالا رفتن سطح مدیریت و کیفیت مدیران برای اجرای برنامه های مختلف است. تهران علاوه بر جنبه سیاسی مهمی که در منطقه دارد به لحاظ گردشگری نیز دارای اهمیت است و در قسمت غرب، مکان های دیدنی غرب تهران از جاذبه های مهم در شهر تهران به شمار می روند که گردشگران زیادی را از خارج و داخل به خود جذب می کند.


پارک شهرآرا در غرب تهران


پارک شهرآرا از پارک های محلی غرب تهران است که در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ مترمربع ساخته شده است. طراحی این پارک از نظر معماری فاقد سبک خاصی می باشد. پوشش گیاهی در پارک شهرآرا بیشتر شامل درختان چنار، اقاقیا، نارون، سرولاوسون، سدروس و انواع درخچه می باشد. همچنین در فصول مختلف گل های تزیینی نیز جهت تزیین و زیبایی پارک ساخته می شوند.


از امکانات پارک شهرآرا می توان به زمین بازی کودکان، آبنما، بوفه، میز پینگ پنگ، مخزن ذخیره آب، وسایل بدنسازی در محوطه روباز، کلینیک گل و گیاه، سرویس بهداشتی و … اشاره کرد.


تهران


پارک جنگلی خرگوش دره در غرب تهران


پارک جنگلی خرگوش دره یکی از پارک های غرب تهران است که در محدوده شهرداری ۲۲ واقع است. این پارک با مساحتی بیش از ۶۵ هکتار در روبروی درب اصلی مجموعه ورزشی آزادی و تقاطع آزادراه های تهران – کرج و آزادگان واقع شده است. این پارک بیشتر با هدف اسکان موقت مسافرانی که از غرب وارد تهران می شوند و یا به سمت غرب کشور از تهران خارج می شوند ساخته شده است. همچنین این پارک محل مناسبی برای استراحت تماشاگران مسابفات فوتبال می باشد.


همچنین این بوستان جزء کمربند سبز تهران محسوب شده و به منظور تلطیف هوای تهران احداث گردیده است. پوشش گیاهی این مجموعه بیشتر از درختان کاج و سرو و اقاقیا و زبان گنجشک تشکیل شده است. از امکانات این پارک می توان به آلاچیق، سرویس بهداشتی، فضای مناسب جه پارک خودرو و … اشاره کرد.


باغ گیاه شناسی ملی ایران در غرب تهران


باغ گیاه‌ شناسی ملی ایران یکی از باغ‌ های گیاه‌ شناسی ایران است که در غرب تهران، در منطقه چیتگر و در محله آزاد شهر قرار دارد. این باغ زیر نظر موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اداره می‌ شود. وسعت این باغ ۱۴۵ هکتار می باشد و از یکی از بزرگ‌ ترین باغ‌ های گیاه‌ شناسی جهان است که در آن می توانید به دیدن انواع گیاهان گرمسیر و سردسیر و مناطق خشک و مرطوب بپردازید.


باغ گیاه‌ شناسی مکانی است که در آن مجموعه‌ ای از گیاهان بومی و غیر بومی در فضای باز و یا در گلخانه‌ ها کشت می‌ شوند و نقش مهمی در زمینه‌ های مختلف پژوهشی از جمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها بر عهده دارند. به علاوه باغ گیاه‌ شناسی به‌ عنوان ذخیره ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

بیشتر بخوانید  هزینه سفر به کشور بزرگ چین و جاذبه های گردشگری آن


در باغ‌ های گیاه‌ شناسی امکانات لازم برای مطالعه و پژوهش درباره تنوع زیستی و حفاظت از آنها فراهم می‌ شود. همچنین با بهره‌ گیری از روش‌ های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌ های گیاهی فراهم شده و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌ شود. تحقیق در زمینه روش‌ های تکثیر و پرورش گونه‌ های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاه‌ شناسی به آن پرداخته می‌ شود.


پل


آبشار سنگان در منطقه کن در غرب تهران


آبشار سنگان در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب تهران و در دامنه‌ های قله پهنه‌ حصار و در روستایی به همین نام، از توابع بخش کن و شهر تهران، جاری است. این آبشار ۲۵۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در شمال آن قله پهنه حصار واقع شده است. رودخانه فصلی سنگان به طول دوازده کیلومتر از دامنه های شرقی کوه کرکو در ۳۵ کیلومتری شمال غربی تهران سرچشمه گرفته و پس از سیراب نمودن روستاهای سنگان بالا، سنگان پایین و ده باغ به رود کن (سولقان) می ریزد.


شیب مسیر پس از عبور از باغ ها، به تدریج زیاد شده و بر روی یال های متعددی امتداد می یابد که دیواره ای سنگی تمام این یال ها را نصف کرده است. این دیواره بلند باعث به وجود آمدن آبشار معروف سنگان شده است که بر بالای این دره خودنمایی می کند. آبشار زیبای سنگان با بلندی حدود ۳۰ متر دارای محوطه ای مسطح و مناسب برای اطراق و استراحت است. در طرف چپ آبشار هم با کمی فاصله غارهایی دیده می شوند که هنگام استراحت در آن ها، نسیمی دلنشین همراه با پودر آب، صورت شما را نوازش می کند.


معرفی پردیسان در غرب تهران


پارک پردیسان یکی از پارک های جنگلی تهران است که در منطقه ۲ واقع شده است. دسترسی مناسب به این پارک، امکانات جالب توجه و همچنین فضای وسیع آن باعث شده است همه روزه افراد زیادی جهت گذران اوقات فراغت و ورزش به این پارک بیایند.


پارک پردیسان یکی از پارک های مشهور پایتخت است که در شمال غربی این شهر واقع شده‌ است. این پارک از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌ الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی – جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌ کند که پیوند آن‌ ها به وسیله دو پل برقرار شده‌ است.


دریاچه


دریاچه چیتگر در غرب تهران


دریاچه چیتگر که به دریاچه شهدای خلیج فارس نیز معروف است است، یکی از معدود دریاچه های شهر تهران است که در غربی ترین نقطه پایتخت و در نزدیکی پارک جنگلی چیتگر در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده است. این دریاچه به صورت مصنوعی ساخته شده است و در اطراف آن انواع خدمات رفاهی و تفریحی جهت استفاده مراجعین قرار دارد.


مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار است و در مجاورت آن ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی نیز در پهنه خشکی ایجاد شده است. دریاچه مصنوعی چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته و جنوب دریاچه به آزاد راه تهران – کرج، شمال آن به بزرگراه همت و شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌ رسد و از غرب نیز به بافت مسکونی منطقه ۲۲ شهرداری تهران محدود می شود. منبع تأمین آب دریاچه رودخانه کن می‌ باشد و به واسطه سیکل بسته و ایزوله سامانه انتقال آب آن هیچگونه آب دیگری وارد دریاچه نمی‌ شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج


مرکز خرید چند منظوره ایران مال در غرب تهران


ایران مال که به بازار بزرگ ایران معروف است، مجتمع تفریحی چند منظوره، بسیار مجهز و وسیعی است که در غرب تهران واقع شده است. با این که مدت کمی از افتتاح این مرکز می گذرد، اما همه روزه افراد زیادی از نقاط مختلف تهران به این مکان سر می زنند و از امکانات آن لذت می برند.


ایران مال به عنوان یکی از پنج مال برتر جهان جزء عظیم‌ ترین پروژه‌ های تجاری، فرهنگی و اجتماعی است که بین دو شهر تهران و کرج واقع شده است و ایده اولیه ساخت آن مربوط به مهندس علی انصاری است.


این مجموعه در حاشیه پارک چیتگر و مجاورت دامنه‌ های جنوبی رشته کوه‌ البرز و نزدیکی دریاچه خلیج فارس، در منطقه ۲۲ و انتهای اتوبان شهید همت و شهید خرازی قرار دارد و در زمینی به مساحت ۳۱۷ هزار مترمربع احداث شده است.


تهران


پل معلق آسمان در غرب تهران


پل معلق آسمان یکی از جاذبه های گردشگری تهران است که در شمال غرب پایتخت و در منطقه ۲ واقع شده است. این پل همانند پل طبیعت که دو پارک را به هم وصل می کند، پارک های نهج البلاغه (فاز ۲) و پردیسان را به هم مرتبط می سازد و علاقه مندان می توانند به وسیله این پل از هر دو پارک زیبای تهران دیدن کنند و لذت ببرند.


این پل که در آبان ماه سال ۱۳۹۷ افتتاح شده است، دومین پل معلق کشور پس از پل معلق در مشکین شهر اردبیل به حساب می آید و علاقه مندان می توانند از آن استفاده نمایند. طول این پل ۲۸۰ متر و ارتفاع آن از کف رودخانه ۶۵ متر است. ظرفیت این پل نیز ۲۰۰ نفر است و همزمان ۲۰۰ نفر می توانند از روی پل، طبیعت شمال تهران و زیبایی جنوب تهران را مشاهده کنند.


پارک نهج البلاغه در غرب تهران


پارک نهج البلاغه یکی از پارک های غرب تهران است که در مسیر رود دره فرحزاد ساخته شده است. این پارک دارای ۲ فاز بوده که فاز اول آن (سال بهره برداری: ۱۳۸۸) در بالای بزرگراه شهید همت قرار دارد و فاز دوم آن (سال بهره برداری: ۱۳۹۲) نیز حدفاصل بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید حکیم قرار دارد. این دو فاز به وسیله تونل آدم رو به هم متصل شده اند.


پارک نهج البلاغه به طور مشخص در کنار یک رودخانه و در شیب اطراف این رودخانه ساخته شده است. بنابراین قسمت های مختلف پارک به شکل طبقاتی بالای هم و در امتداد مسیر رود قرار دارد. رودخانه وسط پارک عملاً پارک را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است که با چندین پل زیبا به هم متصل شد اند.


باغ راه فدک در غرب تهران


باغ راه فدک که به پارک ایران زمین نیز معروف است، یکی از پارک های تهران است که منطقه ۲ و در خیابان ایران زمین و در نزدیکی میدان صنعت واقع شده است. همه روزه و به خصوص در ایام تعطیل افراد زیادی از از همشهریان تهرانی به این پارک دوست داشتنی و زیبا جهت گذران اوقات فراغت مراجعه می کنند.

بیشتر بخوانید  جاذبه های گردشگری اسپانیا+عکس های زیبا


باغ راه فدک مکان بسیار مناسبی جهت گذران اوقات فراغت با خانواده می باشد. در این پارک به راحتی می توانید انواع ورزش ها مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، بدمینتون و … را انجام دهید و بعد از ورزش در نیمکت های چوبی تعبیه شده به استراحت بپردازید.


باغ


بوستان نوروز در غرب تهران


این جاذبه توریستی غرب تهران در بزرگراه شهید مدرس قرار گرفته است و با مساحت ۹۰ هزار متر مربع از بزرگ ترین پارک های منطقه با فضای سبز است د راین پارک امکانات تفریحی مختلفی وجود دارد با طراحی چند سکو فرهنگ مختلف ایرانی را به نمایش می گذارد


موزه آبگینه در غرب تهران


این موزه از مکان های دیدنی غرب تهران با جنبه تاریخی است که در سال ۱۳۳۰ بنا شده است و در گذشته محل کار قوام السلطنه بوده است و سفرای مهمی در این عمارت تردد داشته اند که از جمله آن می توان به سفیران افغانستان، مصر و مهندسان اتریشی اشاره کرد در این بنا آثار ارزشمندی از سفالینه ها به چشم می خورد.


درکه در غرب تهران


اگر به دنبال جاذبه های خاص و ویژه در تهران هستید می توانید از درکه دیدن کنید که از مکان های دیدنی معروف در تهران است این منطقه قدیمی از ییلاق های این مناطق است که به ییلاق شمیرانات معروف است در این تفرجگاه می توانید مناظری از کوهستان، حوضچه، چشمه، آبشار و سایر جاذبه های بکر در طبیعت را مشاهده کنید و از آب و هوای مناسب این منطقه لذت ببرید.


موزه


برج میلاد در غرب تهران


از جاذبه های مهم و معروفی که به شهر تهران نما داده است می توان به برج میلاد اشاره کرد که از برج های مدرن است و درون برج امکانات و خدمات مختلفی برای گردشگران ارائه می شود.


بوستان باغ ایرانی در غرب تهران


این بوستان از مکان های دیدنی غرب تهران با جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبا است که دارای مساحت ۳ هکتار است و نمونه ای بارز از یک باغ به سبک ایرانی است این باغ به دلیل معماری خود و امکانات تفریحی که برای گردشگران دارد شناخته شده است.


بازار تجریش در غرب تهران




از جذاب ترین بخش های سفر خریدی و گشت و گزار در بازارهای محلی و بازارهای به روز هر شهر است در غرب تهران نیز می توانید از با گشت و گزار در بازار تجریش و امامزاده صالح یک روز تفریحی خوب داشته باشید.


بهشت مادران در غرب تهران


این بوستان زیبا یک مجموعه ورزشی است که ویژه بانوان طراحی شده است و با دیوارهایی بلند پوشیده شده است در این بوستان گونه های مختلفی از گیاهان و گل های زینتی دیده می شود.


separator line


بیشتر بخوانید:


آشنایی با مناطق دیدنی اطراف تهران


مناطق دیدنی منطقه ۲۲ تهران


مناطق دیدنی و تفریحی تهران


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *