مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شهر چمخاله

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





معرفی شهر زیبای چمخاله در گیلان




چمخاله منطقه ساحلی بسیار زیبایی است که در استان گیلان واقع شده است . این منطقه بکر و زیبا نزدیکترین ساحل به لنگرود بوده و به عنوان یکی از نقاط توریستی استان گیلان به شمار می رود. اکثر ساکنان چمخاله از لک های جلالوند و جاف استان کرمانشاه می‌باشند که گویش آنان لکی است. شغل اصلی مردم این شهر کشاورزی و صیادی است . با دلگرم همراه باشید تا امروز درباره این مکان دیدنی بیشتر صحبت کنیم.




از مهم‌ترین ویژگی‌های شهر توریستی چاف و چمخاله، استقرار بخش اعظم اراضی آن در کناره ساحل دریاست که بدان جلوه‌ای خاص و بدیع داده‌است. این شهر از دیر باز مورد استفاده و توجه گردشگران قرار داشته و بعد از شهرستان انزلی دومین قطب توریستی و ساحل فعال در خطه گیلان به شمار می‌رفته‌است. شغل اصلی مردم این شهر کشاورزی و صیادی می‌باشد و محصول کشاورزی این منطقه برنج و هندوانه‌است.




از مراکز سیاحتی این منطقه می‌توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد. ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم خطرترین ساحل های موجود در کشور است که در سال ۱۳۹۰ نیز از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان انتخاب گردید. این ساحل یکی از سواحل قدیمی و زیبای منطقه است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بوده که پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد. هم اکنون شهر چاف و چمخاله با داشتن چندین هتل، اقامتگاه و مهانپذیر، هر ساله پذیرای بسیار زیادی از مسافران می باشد. کنار ساحل زیبای لنگرود طبیعت زیبای لیلا کوه و منطق جنگلی خرما و اطاقور هم وجود دارد که در ایام نوروز با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند جاذبه زیبایی برای گردشگران مختلف باشد.

بیشتر بخوانید  معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم 


ساحل


پیشینه تاریخی چمخاله




۲۷۷ سال پیش در زمان پادشاهی نادرشاه افشار مردمان چمخاله از کرمانشاه برای جنگیدن و دور بودن اکراد نسبت به همدیگر به سمت شمال حرکت داده شدند و به سرزمین باتلاقی و خالی از سکنه و بسیار خوش آب و هوایی رسیدند که بعدها بنام چمخاله معروف شد. چمخاله از دو کلمه‌ی چم که در کردی معنای رودخانه می‌دهد و خاله که در گیلکی یعنی انشعاب تشکیل شده است. چمخاله یعنی منشعب شده از رودخانه‌های مختلف.




مردم چمخاله چون یک طایفه بودند، همگی باهم نسبت خویشاوندی دارند. از طایفه‌های بزرگ چمخاله می‌توان به رستم‌پور یا رستمی، پاشاپور، فرضی‌پور، زاغی، میرزاجانی یا مهراب‌پور، سلیمی‌نژاد، نجفی، بهزادی، فغانی، مسلمی، رحیمی، اسفندیاری اشاره کرد که پسوندهایی چون جلالوند، دهکایی و چمخاله دارند.


بهترین فصل برای سفر به چمخاله




در تمام فصول سال، چمخاله زیبایی‌هایی برای عرضه به مسافرانش دارد؛ اما خب نیمه‌ی دوم بهار و تابستان، ایام بهتری برای شنا هستند؛ اما تفرج و گردش، در هر ساعت و هر روزی که باشد لذت‌بخش خواهد بود.


مسیر دسترسی به چمخاله


اگر قصد سفر با با خودروی شخصی دارید، می‌توانید در مسیر جاده‌ی کناره از شرق به غرب و بعد از پشت سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود برانید. در 10 کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می‌رسید.


اگر هم از سمت غرب به چمخاله می‌روید، بعد از گذشتن از رشت و رسیدن به لاهیجان کافی است که ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید.

بیشتر بخوانید  آموزش آماده‌کردن اتومبیل برای سفر


چمخاله


منطقه زیبای ساحلی چمخاله


از مهمترین ویژگی های شهر توریستی چاف و چمخاله ، استقرار بخش اعظم اراضی آن در کناره ساحل دریاست که بدان جلوه ای خاص و بدیع داده است. این شهر از دیر باز مورد استفاده و توجه گردشگران قرار داشته و بعد از شهرستان انزلی دومین قطب توریستی و ساحل فعال در خطه گیلان به شمار می رفته است.


ساحل چمخاله یکی از زیباترین و مجهزترین و همچنین کم خطرترین ساحل های موجود در کشور است که در سال 1390 نیز از جانب وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان انتخاب شد.


رودخانه و تالاب چمخاله


یکی دیگر از عوامل معروفیت و زیبایی چمخاله رودخانه آن است که یکی از پرآب ترین رودهای کشور است که از وسط شهر می گذرد. این رودخانه در گذشته محل عبور و مرور کشتی های ایرانی و روسی بوده. عمق این رودخانه در بعضی از قسمت ها به 6 متر هم می رسد و در زمان های نه چندان دور هم محل عبور و مرور کشتی های روسی و ایرانی بوده است.


از دیگر مراکز سیاحتی چمخاله می توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد. می‌توانید در این مرداب قایق سواری هم بکنید. کنار ساحل زیبای لنگرود طبیعت زیبای لیلا کوه و منطق جنگلی خرما و اطاقور هم وجود دارد که در ایام نوروز با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند جاذبه زیبایی برای گردشگران مختلف باشد.


ساحل




روستای سلیم چاف چمخاله


اگر به چمخاله رفتید یادتان باشد سری هم به روستای سلیم چاف بزنید. آنجا روستایی کوچک با حدود ۱۰۰ خانوار جمعیت است. این روستا در کنار دریای خزر واقع شده و به دلیل داشتن رودخانه و نی زار بسیار زیبا و دیدنی است.

بیشتر بخوانید  هزینه های سفر به وین و جاذبه های گردشگری این شهر


از جادبه های دیگر این روستا جاده ساحلی مابین رود خانه و دریاست که از میان شالیزار های سرسبز رد می شود. پل چوبی، نیزار و رودخانه، جاده خاکی دریا، محل اتصال رودخانه به دریا، ساحل ماسه ای و… از مناطق دیدنی آن هستند . این روستای در ۳ کیلومتری دستک واقع شده است که محل فروش ماهی به قیمت مناسب است .ضمنا تا خود روستا جاده آسفالت است، ولی از روستا تا دریا حدود یک کیلومتر جاده خاکی است.


غذا و خوراکی‌های چمخاله


در سفر به شهر چمخاله با کلی غذای خوشمزه روبرو می‌شوید که یکی از آن‌ها کباب است. در واقع چمخاله را به دلیل کباب‌هایش میشناسند. کال کباب، باقلا قاتق، ماهی مالاتا، ترشی تره ،آلومسما ، خوتکا فسنجون، کولی قرابی و … از غذاهای محلی دیگر این شهر هستند.


separator line


بیشتر بخوانید:


بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات


معرفی مناطق دیدنی شهر زیبای الیگودرز


مناطق دیدنی و گردشگری سرعین


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *