آشنایی با مزایای عالی قرص ترک سیگار  وارنیکلین



موارد مصرف و عوارض وارنیکلین




وارنیکلین (Varenicline) از داروهای ترک سیگار است که به عنوان یک درمان کمکی در کنار عوامل تاثیرگزار دیگری مثل اراده شخصی، ورزش، روان درمانی و پرهیز از محرک‌های سیگار می‌تواند استفاده شود. افسردگی، تهوع، یبوست، کابوس‌های شبانه، سردرد و بی‌خوابی از عوارض نسبتا شایع این داروست که پس از دو هفته برطرف می‌شود.


براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، دخانیات سالانه 6 میلیون قربانی می گیرد که بیش از 600 هزار نفر از این قربانیان، افراد غیر سیگاری هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار سایرین، جان خود را از دست می دهند. اگر راهکارهای جدی و موثرتری برای کاهش استعمال دخانیات صورت نگیرد، تا سال 2030 میلادی، سالانه تعداد مرگ و میر ناشی از استفاده از دخانیات به بیش از 8 میلیون نفر می رسد که حدود 80 درصد از این تعداد مرگ و میرهای قابل پیشگیری در کشور های با درآمد کم و متوسط رخ می دهد.


ترک سیگار مهم‌ترین قدمی است که سیگاری‌ها می‌توانند در جهت بهبود طول عمر و کیفیت زندگی خودشان بردارند. از جدیدترین و موثرترین روش های ترک سیگار که پزشکان توصیه می کنند مصرف داروی وارنیکلین می باشد که که دارای عوارض جانبی کم تر و مکانیسم اثر متفاوت نسبت به سایر داروهای ترک سیگار می باشد.


هنگامی که سیگار می کشید نیکوتین به مغز فرستاده می شود تا به گیرنده های نیکوتینی متصل شود، در نتیجه ماده شیمیایی به نام دوپامین ترشح می شود که سبب احساس لذت و خوشی می گردد. با کاهش میزان دوپامین، تمایل فرد به مصرف سیگار افزایش می‌یابد.


وارنیکلین جدیدترین داروی ترک سیگار می باشد که از طریق مهار گیرنده های نیکوتینی تمایل فرد به کشیدن سیگار را کاهش می دهد. این دارو همچنین در سطوح پایین تر نسبت به نیکوتین، باعث تحریک ترشح دوپامین و کاهش عوارض ناشی از ترک سیگار می شود. بنابراین عملکرد وارنیکلین با سایر داروهای موثر ترک سیگار متفاوت است. دوره درمان سه ماهه است که می تواند تا شش ماه ادامه یابد. (12 تا 24 هفته)

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف آموکسی سیلین کلاوولانات


اسامی تجاری: وارنکس . چانتیکس .چانپیکس


مکانیسم اثر وارنیکلین




وارنیکلین آگونیست نسبی گیرنده نیکوتینی α4β2 نورونی است. تحریک نیکوتین در سیستم دوپامینی مزولیمبیک که در ارتباط با اعتیاد به نیکوتین است را مهار می کند. هم چنین به گیرنده 5HT3 ( معنی دار بودن این اتصال بررسی نشده است ) با تمایل متوسط اتصال می یابد. وارنی سیکلین باعث تحریک فعالیت دوپامین نیز می شود ولی میزان تحریک آن بسیار کمتر از نیکوتین است، لذا تمایل کاهش یافته و علائم ترک ایجاد می شود.


قرص


فارماکوکینتیک وارنیکلین


  • جذب: به خوبی جذب می شود و تحت تاثیر غذا نیست.

  • اتصال به پروتئین: 20%≥

  • متابولیسم: بسیار کم ( کمتر از 10% کلیرانس مربوط به متابولیسم است )

  • نیمه عمر: حدود 24 ساعت

  • زمان رسیدن به پیک پلاسمایی: حدود 4-3 ساعت

  • دفع: ادرار ( 92 % بصورت داروی تغییر نیافته )


مقدار و نحوه مصرف قرص وارنیکلین


میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک تعیین گردد. ممکن است در ابتدا مقادیر بسیار کمی از دارو تجویز شده و به تدریج بر میزان آن افزوده شود. به طور معمول برای روزهای اول تا سوم شروع درمان روزانه ۵ میلی‌گرم از دارو و یک بار در روز مصرف می‌شود. برای روزهای چهارم تا هشتم این مقدار دو برابر شده (۵ میلی‌گرم دو بار در روز) و از روز هشتم تا آخر دوره درمان این مقدار به روزی ۱ میلی‌گرم دو بار در روز می‌رسد.


چگونگی مصرف داروی ترک سیگار وارنیکلین


برای استفاده از این دارو ۳ راه دارید:


  1. یک تاریخ برای ترک سیگار تعیین کرده و اطمینان حاصل کنید که سیگار کشیدن را در تاریخ برنامه‌ریزی شده خود ترک می‌کنید. مصرف قرص وارنیکلین را یک هفته قبل از آن تاریخ شروع کنید و پس از آن برای ۱۲ هفته، مصرف را ادامه دهید.

  2. بدون اینکه تاریخ دقیقی برای خود مشخص کنید شروع به مصرف قرص وارنیکلین کرده و در یک بازه بین ۸ تا ۳۵ روز پس از شروع، مصرف قرص را به مدت ۱۲ هفته ادامه دهید.

  3. شروع به مصرف وارنیکلین کنید و به تدریج تعداد سیگارهایی که هر روز در طول یک دوره ۱۲ هفته سیگار می‌کشید را کاهش دهید تا زمانی که دیگر سیگار نکشید. پس از آن قرص وارنیکلین را به مدت ۱۲ هفته مصرف کنید.


عوارض جانبی وارنیکلین


  • سیستم عصبی مرکزی: بی خوابی، سردرد، رویاهای غیر طبیعی، خستگی، اختلال خواب، خواب آلودگی، کابوس دیدن، لتارژی

  • گوارشی: تهوع، نفخ، یبوست، تغییر حس چشایی، درد شکمی، خشکی دهان، سوء هاضمه، استفراغ، افزایش اشتها، بی اشتهایی، رفلاکس گوارشی- پوستی: راش

  • تنفسی: بیماری های مجاری تنفسی فوقانی، تنگی نفس، آبریزش بینی


تداخلات دارویی وارنیکلین


  • سطح و اثرات وارنی سیکلین می تواند توسط داروهای زیر افزایش یابد:

  • الکل، آنتاگونیست های H2، آنتی بیوتیک های کینولونی، تری متوپریم

  • الکل می تواند خطر واکنش های شدید روانی را افزایش دهد.


دارو


موارد منع مصرف وارنیکلین


  • در دوران بارداری و شیردهی.

  • استفاده همزمان با سایمیتیدین.

  • بیماران دچار افسردگی فعال (کنترل نشده با دارو). افرادی که سابقه خودکشی دارند.

  • مصرف همزمان با الکل، عوارض و اثرات الکل را افزایش می‌دهد (توصیه به کاهش مصرف الکل).

  • سابقه حساسیت شدید یا واکنش های پوستی به وارنی سیکلین


هشدار ها در رابطه با وارنیکلین


  1. واکنش های شدید روانی شامل افسردگی، افکار خودکشی و خودکشی گزارش شده است.

  2. مصرف الکل خطر واکنش های روانی را افزایش می دهد.

  3. قبل از تجویز این دارو بایستی خطرات واکنش های روانی شدید را با منافع کوتاه مدت و بلندمدت ترک سیگار برای هر بیمار مقایسه کرد.

  4. واکنش های ازدیاد حساسیتی شامل آنژیوادم و موارد نادر واکنش های شدید پوستی شامل سندروم استیون جانسون و اریتم مولتی فرم گزارش شده است.

  5. می تواند خطر وقایع قلبی عروقی مثل آنژین، سکته قلبی غیر کشنده، سکته مغزی غیر کشنده، نیاز پیدا کردن به عروق گذاری مجدد کرونری، PVD جدید یا نیاز به درمان آن را ایجاد نماید.

  6. تهوع وابسته به دوز ممکن است رخ دهد.

  7. می تواند خواب آلودگی ایجاد کرده که توانایی فیزیکی یا مغزی را مختل کند.

  8. در اختلال کلیوی با احتیاط مصرف شده و تنظیم دوز مورد نیاز است.

  9. ایمنی و اثربخشی وارنی سیکلین با مصرف همزمان سایر داروهای درمان های ترک سیگار بررسی نشده است. عوارض جانبی در صورت مصرف همزمان با درمان های جایگزینی نیکوتین گزارش شده است.


توصیه های دارویی وارنیکلین




باید با غذا مصرف شده و یک لیوان پر از آب میل شود تا عوارض گوارشی کاهش یابد.


بیشتر بخوانید:


آدامس ترک سیگار چیست و چه فوایدی دارد؟


نیکوماتین چیست؟ آیا واقعا نیکوماتین باعث ترک سیگار می شود؟


مضرات سیگار الکترونیکی چیست؟


آشنایی دقیق با عوارض سیگار بر کبد چرب


separator line


بیشتر بخوانید  معرفی داروی ایرون سوکروز و موارد مصرف آن

دیدگاهتان را بنویسید