مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با غارهای تاریخی بینا لور

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، در استان اردبیل در حاشیه رودخانه کارس در روستای متروک بینه لر غارهای تاریخی جالب و شگفت انگیزی وجود دارد که محل زندگی مردم بوده است. این غارها در دو طرف رودخانه کاراسو دیده می شوند که در یک طرف رودخانه برای سکونت و در سمت دیگر برای دفن اجسادشان غارها قرار داشته است.

آشنایی با غارهای تاریخی بینا لور

برای بازدید از این غارها به طناب و سایر وسایل کوهنوردی نیاز دارید.

این غارها به وضوح به هم متصل هستند (نه همه) و گاهی اوقات دو یا سه طبقه دارند که به مرور زمان از بین رفته اند.

غارها در دو قسمت کلی در دو طرف رودخانه کاراسو قرار دارند. منطقه اصلی مسکونی شامل بیش از 270 دهانه (به گفته گروه) است که در فضای کوچکی متمرکز شده اند. این قسمت از دیوار بلندی تشکیل شده است که دقیقاً به عنوان برج دیده بانی از آن استفاده می شده است و در هر قسمت از قسمت جلویی صخره در ارتفاعی بلند که بدون طناب و تجهیزات نمی توان به آن دست یافت، اتاقکی در دل سنگ ایجاد شده است. سنگ. ویژگی خاص این اتاق این است که ورودی ندارد و فقط یک پنجره کوچک دارد که مطمئناً به عنوان ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می گیرد که یک فرد عادی می تواند وارد آن شود. فضای داخلی این اتاق ها طاقچه، تزئینات و چیز دیگری ندارد و کاملاً مشخص است که فقط جنبه نظامی و نگهبانی داشته است.

آشنایی با غارهای تاریخی بینا لور

در وسط این برآمدگی های صخره یک قسمت فرورفته وجود دارد که با ورود به آن قسمت دایره ای شکلی را می بینید که اطراف غارها ساخته شده است.

بیشتر بخوانید  مهمترین علائم سرطان در کودکان را بشناسید / شایع ترین سرطان در کودکان چیست؟

بیشتر غارهایی که برای سکونت انسان استفاده می شوند دارای چندین اتاق هستند. یعنی از یک ورودی می توانید وارد چندین اتاق از این دست شوید و به آن دسترسی داشته باشید.

سقف غارها در همه غارها کوتاهتر از قد یک فرد معمولی است، بنابراین در همه غارها باید سر خود را کمی خم کنید. این ممکن است به دلیل استفاده نامناسب از خانه توسط اعضای آن باشد. زیرا در زمان غار نشینی افراد زمان بسیار کمی را در غار می گذراندند و بیشتر به شکار و تهیه نیازهای خود در خارج از غار می پرداختند و بیشتر اوقات در غار می خوابیدند. سختی تراشیدن سقف های بلند انگیزه سقف های کوتاه را تعیین می کند.

غارها یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه هستند. بر اساس داده های باستان شناسی، این غارها برای زندگی انسان ها یک طبقه بودند که آشکارا در فقر و بدون چهار پا بودند. غارهای دو طبقه متعلق به افراد ثروتمندتری است که چهار انتهایی داشته اند و همه این غارهای دو طبقه در طبقه بالا زندگی می کردند و طبقه پایین همسطح زمین است (البته نه با زمین و به صورت عمودی ساخته شده است، اما دسترسی به هر خانه امکان پذیر است. به شرط آنکه در اکثر غارها این قسمت ها فروریخته و دسترسی به غارها با کمک تجهیزات کوهنوردی امکان پذیر است.

آشنایی با غارهای تاریخی بینا لور

در دو طبقه، در طبقه فوقانی که مردم در آن زندگی می کردند، شکافی به سمت انبار ایجاد شده بود که احتمالاً برای جابجایی مردم و عصیان یا صرفاً برای تماشای حیوانات استفاده می شد.

بیشتر بخوانید  بورس تحت‌تاثیر دو عامل مهم/ دورنمایی از رفع تحریم نداریم

غارهای سه طبقه مشخصاً به اشراف اختصاص دارد. این فرض به این دلیل بود که آنها در طبقه متوسط ​​زندگی می کردند. (در حال حاضر کاملاً مشخص است زیرا در طبقه وسط غارهای سه طبقه طاقچه و فرورفتگی در دیوار وجود دارد و همچنین بزرگتر است و دارای چندین اتاق است که آشپزخانه نیز دارد). به دلیل وجود آخور، طبقه پایین را به دام بسته می‌کردند و طبقه بالا را طبق فرض ما به دلیل ارتفاع اتاق و یکنواختی و عدم وجود تزئینات و جزئیات احتمالاً برای نگهداری خوراک دام استفاده می‌شده است. . یا شاید مادی.رژیمی.

برخی از اتاق ها دارای پنجره ای در فاصله 30 تا 50 سانتی متری از کف غار بودند. اگرچه این پنجره ها می توانند تزئینی یا حتی در معرض دید باشند، اما در عین حال، این پنجره ها اتاق را به آشپزخانه تبدیل می کنند. زیرا در برخی از غارها درست زیر پنجره، سوراخ های کم عمقی در کف غار دیده می شود. پنجره ها در قسمتی از غار تعبیه شده است که بدون تهویه از کل غار دود می شود.

طرف دیگر رودخانه مربوط به دفن غارنشینان است. ظاهراً این گروه اجساد خود را در غاری در آن سوی رودخانه دفن کردند. این غارها در ارتفاعات بالایی قرار دارند.

دسترسی به این غارها بدون تجهیزات حرفه ای غیرممکن است، به جز غارهای درجه یک که در طول سالیان متمادی به دلیل سقوط قابل دسترسی شده اند.

آشنایی با غارهای تاریخی بینا لور

محل:

غارهای بینه لر در روستای متروک بانه لر در ۶ کیلومتری شهر لاهرود تا آبگرم شابیل و در حاشیه دره رودخانه کاراسو قرار دارند. در مسیر غارها با ماشین امکان پذیر است. با وجود اینکه از طریق جاده حدود 5 کیلومتر است، اما با کامیون به راحتی می توان به این منطقه رسید. البته حتی با ماشین های معمولی هم می توان قسمت زیادی از مسیر را طی کرد و بقیه مسیر را که بسیار کوتاه است می توان با پای پیاده طی کرد و از مناظر اطراف لذت برد. بنابراین دسترسی به منطقه بینه لر آسان خواهد بود. غارها در دو قسمت کلی در دو طرف رودخانه کاراسو قرار دارند.

بیشتر بخوانید  زمان قطعی و مبلغ سود سهام عدالت اعلام شد

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *