آشنایی با روش کاشت و تکثیر گل زنبوری 





معرفی گل زنبوری یا لیمونیوم




گل زنبوری یا لیمونیوم با نام انگلیسی Sea Lavender و نام علمی Limonium spp. از خانواده Plumbaginaceae ، یکساله، دو ساله و چندساله است که گونه های چندساله به صورت درختچه خزان کننده و سایر گونه ها، به صورت علفی هستند. در اکثر نقاط شامل، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا یافت می شود. گل های زنبوری (آستاتیس) به صورت خوشه ای با پنج گلبرگ و به رنگ های صورتی، بنفش، آبی، قرمز، سفید، زرد و ارغوانی یافت می شوند. گلدهی این گیاه در طول فصل بهار و در برخی گونه ها در تابستان صورت می گیرد. برگهای این گیاه به طور گستره بر روی سطح زمین قرار دارند.


گیاه شناسی گل زنبوری


گل زنبوری بومی مناطق مختلف اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و استرالیا است. این گل دارای گونه های مختلفی در حدود 120 گونه می باشد. این گیاه علفی و چند ساله بشمار می رود. گل های کوچک و و زیبایی دارد. گل های استاتیس به صورت یک خوشه آذین شده نمایش داده می شوند. از این گل می توان برای تزئین فضای های مختلف استفاده کرد. همچنین می توان به عنوان گل شاخه بریده در گل آرایی استفاده کرد. این گل پروانه ها را به خود جذب می کند و شما می توانید پروانه ها را بر روی این گل تماشا کنید.


ارتفاع گل زنبوری در حال رشد در حدود 10 تا 70 ساتی متر می باشد توجه داشته باشید که در جزایر قناری ارتفاع درختچه های این گیاه به حدود 2 متر نیز می رسد.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن شورای حل اختلاف منطقه طالقان تهران


گل زنبوری یا استاتیس برای پرورش به خاک نسبتا حاصلخیر با زهکشی مناسب نیازمند است. البته توجه داشته باشید که گونهای مختلف این گل در خاک های شور و غیر حاصلخیز نیز رشد می کنند.


زنبوری


نیازهای اکولوژیک گل زنبوری


آبیاری:


استاتوس، به خشکی تا حدود زیادی مقاومت دارد و در کل نیاز آبی کمی دارد.


خاک:


لیمونیوم در اکثر خاکها همانند خاک شور، قلیایی، گچی و همین طور سواحل دریاها به خوبی رشد می کند و حساسیتی به خاک ندارد تنها حساسیت آن به زهکش خاک است که باید مناسب باشد.


دما:


این گیاه در انواع آب و هوا رشد می کند و مقاومت بالایی دارد.


نور:


همان طور که گفته شد، این گیاه به شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی دارد. از نظر نور هم در سایه می تواند خوب رشد کند ولی بهترین رشد آن در آفتاب کامل بروز می کند.


روش کاشت و تکثیر گل زنبوری


روش های تکثیر این گیاه با کشت بذر، قلمه زدن و تقسیم بوته است. که تقسیم بوته و قلمه زدن اکثرا برای گونه های چندساله انجام می گیرد که اولی در بهار و قلمه زدن در زمستان انجام می گیرد.


کشت بذر


این روش رایج ترین روش ازدیاد لیمونیوم است. برای این منظور باید عمل نشاکاری صورت گیرد که کشت در خزانه در اواسط اسفند ماه یا در اوایل بهار انجام می شود. حال اگر گیاه یک یا دوساله باشد، انتقال نشا در اردیبشهت و اگر گیاه چندساله باشد انتقال در پاییز انجام می گیرد. در کل به این نکته باید توجه داشت که بهتر است در زمان کاشت، یک تا دو روز بذر را در آب ولرم بخیسانیم.

بیشتر بخوانید  آدرس مراکز شهرها جهت تعویض پلاک در شیراز


گل زنبوری


دوره بلوغ یا گلدهی گل زنبوری


گل های لیمونیوم دارای گونه های مختلفی است به همین منظور برخی از گونه های این گیاه در اویل اردیبهشت تا خرداد شروع به گلدهی می کنند و برخی دیگر در طول تابستان شروع به گلدهی می کنند. برای افزایش گلدهی گیاه، بهتر است شاخه های خشک را در پاییز حذف کنید.


کاربردهای گل زنبوری


  • برای کاشت در گلدان و یا حواشی مناطق به کار می رود.

  • به عنوان گل بریده برای تزیین دسته گل و همچنین خشک شده آن به عنوان گل خشک استفاده می شود. که به منظور تهیه گل خشک، باید در زمان باز شدن گلها، ساقه را از پایین قطع کرده و به صورت وارونه در جای تاریک قرار دهید.


separator line


بیشتر بخوانید:


پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )


اصول کاشت و نگهداری گل آگلونما در خانه


نگهداری و تکثیر گیاه کاکتوس


separator line


دیدگاهتان را بنویسید