آشنایی با روش تهیه کود خانگی 





کود خانگی چیست؟




کود خانگی را به راحتی می توان با پسماندهای غذایی از جمله ته ‌مانده‌های سبزی‌ ها و میوه‌ ها تهیه کرد .روش های تولید کود در خانه کود هرگونه مواد طبیعی و یا غیر طبیعی که عموماً بخاطر مواد مفیدی که در آن وجود دارد در کشاورزی برای تقویت خاک مزرعه از آن استفاده می‌کنند . برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود نباشد استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود. ک


سانی که از داشتن نعمت حیاط در خانه هایشان بهره مندند برای طراوت و زیبایی بیشتر حیاط علاقه ی زیادی به گل کاری در حیاط خانه هایشان نشان میدهند پس احتیاج به کود برای تقویت خاک باغچه هایشان دارند. که با روش هایی که در زیر آموزش داده شده است می توانید این کود را در خانه خودتان تولید کنید.


کود


روش تهیه کود خانگی




اگر باغچه دارید که باید پسماندهای میوه و سبزیجات را داخل سطلی ریخته و به حیاط بروید؛ محدوده‌ای را علامت‌گذاری کرده و چاله کم‌عمق بکنید، سپس سنگ‌هایی درشت و شاخ و برگ‌های آفت‌زده را به‌طور کامل از دور حفره خود دور کنید. حال محتویات سطل خود را داخل حفره ریخته و روی آن را با لایه‌نازکی از خاک بپوشانید.


در حدود یک ماه زمان می‌برد تا کود خانگی شما آماده شود؛ اما یادتان باشد در مدت این‌یک ماه هر از چند گاهی به کود خودسری زده و مواد را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط‌کنید. در این مواد می‌توانید از پوست تخم‌مرغ نیز استفاده کنید، اما یادتان باشد سرعت تجزیه شدن پوست تخم‌مرغ کم بوده و اگر کمی عجول هستید قید آن را بزنید!

بیشتر بخوانید  شعب بانک صنعت و معدن در تبریز به همراه آدرس و تلفن


تهیه کردن کود خانگی در سطل درب دار




اگر از آن دسته افرادی هستید که باغچه در دسترس ندارید اما علاقه دارید خودتان برای گیاهان آپارتمانی‌تان کود تهیه کنید، برای‌ شما هم پیشنهاد خوبی داریم تا بتوانید طلای باغبانی را آماده کنید. فقط یک نکته را باید بدانید؛ اینکه در باغبانی به مواردی مانند برگ، نی و چوب خشک، مواد قهوه‌ای و به مواد طبیعی با رنگ سبز و تازه از جمله علف تازه و برخی پسماندهای آشپزخانه‌ها مواد سبز گفته می‌شود.


مهم این است که مخلوط کردن مواد مختلف از این دست می‌تواند کودهای کمپوستی با درصدهای متفاوتی از مواد مغذی تولید کند. حال که این دانش را کسب کردید، سطل‌ فلزی درداری تهیه کنید و آن را در محلی دنج مانند بالکن خانه‌تان بگذارید. در روزهای مختلف زباله‌های خانگی یا همان مواد سبز را درون آن بریزید و روی آنها را با حدود ۱۵سانتی‌متر مواد قهوه‌ای مانند برگ‌های خشک بپوشانید. یادتان باشد هرچه قطعات پسماند شما کوچک تر باشد، فاصله زمانی تولید کود کوتاه‌تر خواهد بود.


در اینجا یک راز را هم می‌خواهم در گوشی با شما در میان بگذارم؛ اینکه استفاده از برگ‌های سوزنی کاج در اسیدی کردن خاک به شما کمک زیادی می‌کند. پس اگر خاکی که در باغچه یا گلدان‌ها به کار ‌برده‌اید، قلیایی است، با این ترفند قادر خواهید بود جنس خاک را ارتقا دهید.


دیگر اینکه ساکنان مناطق سردسیر باید سطل بازیافت خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهند تا موادشان زودتر تجزیه شود. اهالی مناطق گرمسیر و خشک هم نباید از کارکرد سایه غافل شوند؛ زیرا سرعت تبخیر آب موجود در مواد کاهش می‌یابد. اما یک هشدار جدی اینکه گوشت و مواد گوشتی، مواد لبنی و چرب مثل سس سالاد و کره بادام‌‌زمینی برای تولید کود دردسرآفرین است.

بیشتر بخوانید  نرگس زرد (Dafodil)


ضایعات گوشت در کمپوست باعث ایجاد بوی بد و جذب حشرات موذی می‌شود. پوست تخم‌مرغ هم ماده اولیه خوبی برای کود کمپوست است اما به کندی تجزیه خواهد شد و اگر کمی عجول هستید، بهتر است بی‌خیال این ماده اولیه تهیه کود خانگی شوید.


کود خانگی


تهیه کود خانگی به روش تخصصی


یادتان باشد اگر عزم‌تان را جزم کرده‌اید تا خود غذای گیاهان‌تان را آماده کنید، بهتر است این کار را در فصل بهار و اوایل تابستان انجام دهید. یک راه تخصصی‌تر اینکه با تیرک‌های چوبی محدوده مشخصی را در باغچه تعیین کرده و سپس دست به بیل شوید و با پشت آن به خوبی خاک را بکوبید تا سفت شود.


حالا با توری مرغی دور این محدوده را بپوشانید. اینگونه هوا هم به خوبی در لابه‌لای مواد شما جریان پیدا خواهد کرد. تکه‌های برگ و چوب درختان را در کف این به اصطلاح سطل بچینید. با چند قطره آب مواد خشکی را که به این سطل توری دار اضافه می کنید، مرطوب نگه دارید. هر روز پسماندهای خانگی را با توجه به مواردی که پیش تر گفتیم به آن اضافه کنید تا به تدریج محتویات موجود شروع به تجزیه شدن ‌کنند.




حدود دو تا سه هفته بعد آنها را با کمک چنگال باغبانی به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. گرمای هوا و این زیر و رو کردن‌ها کمک خواهد کرد کود شما زودتر آماده شود. این را هم بگویم که در این روش شما به سه تا پنج‌ماه زمان نیاز دارید. اگر به نظرتان زمان طولانی است، ترفند استفاده از مواد نیتروژنی بیشتر به عبارتی علف‌های کنده شده، برگ و شاخه‌های هرس شده حتی ضایعات چای را به کار بگیرید؛ البته مخلوط و مرطوب کردن این مواد به صورت مستمر را نیز فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید  لیست تالارهای عروسی اهواز همراه با آدرس و تلفن


separator line


بیشتر بخوانید:


اصول صحیح پوساندن کودهای حیوانی


آشنایی با هربان (herbban) کود معدنی و ارگانیک گیاهان


کود بیولوژیک چیست و چه مزایایی دارد؟


separator line


دیدگاهتان را بنویسید