مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با درمان های خانگی زخم بستر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





روش درمان زخم بستر در خانه




زخم بستر از لحاظ پزشکی، به آسیب بافت بدن در اثر ایجاد فشار در دراز مدت بر یک یا چند نقطه از بدن گفته می شود ، مشکلی دردناک که در بیماران رخ می دهد و شدت آن بستگی به عوامل مختلف دارد .




علائم و نشانه های زخم بستر


  • تغییر در رنگ یا بافت پوست

  • ورم

  • تخلیه پر از چرک

  • بعضی مناطق پوست، گرمتر یا سردتر از بقیه نقاط هستند.

  • حساسیت پوستی در برخی از نقاط بدن


زخم


انواع و درجات زخم بستر




بسته به میزان شدت علائم ، زخم بستر می تواند در مراحل زیر طبقه بندی شود:


مرحله اول:


این مرحله ، خفیف ترین مرحله زخم بستر است. و معمولا در لایه بالایی پوست اتفاق می افتد. و از علائم آن، درد ، سوزش یا خورش پوست است.


مرحله دوم:


این مرحله ممکن است کمی عمیق تر و سخت تر باشد. این گونه که قسمتهایی از سطح پوست از بین می روند و چیزی شبیه به تاول مشاهده می شود.


مرحله سوم:


در این مرحله، تمامی بافت های پوست از بین می روند و زخم باز است.


مرحله چهارم:


تمامی بافت های پوست و لایه های زیرین آن ، حتی عضلات و استخوانها از بین می روند.


بانداژ زخم


روش های خانگی درمان زخم بستر


آلوئه ورا برای درمان زخم بستر


آلوئه ورا به شما کمک زیادی میکند تا زخم بستر خود را درمان کنید زیرا به پوست آسیب دیده رطوبت میرساند و به این علت سبب درمان هر چه سریعتر زخم بستر می شود.


برای استفاده از این روش کافیست , ابتدا آلوئه ورا را برش زده و ژل آلوئه را بر قسمت هایی که دچار زخم شده به آرامی بمالید و منتظر بمانید تا ژل خشک شود. در نهایت با پارچه ای پاکیزه قسمت آسیب دیده را تمیز کنید. این روش را سه بار در روز انجام دهید تا نتایج مثبتش را ببینید.


روغن نارگیل برای درمان زخم بستر


روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب میباشد که میتواند انتخاب مناسبی برای درمان زخم بستر باشد. روغن نارگیل را بر روی قسمت هایی که دچار زخم بستر شده است به آرامی ماساژ دهید تا روغن نارگیل جذب پوست شود. اما دقت داشته باشید که هنگام ماساژ دادن , فشاری بر زخم های بیمار وارد نشود.


آب شور برای درمان زخم بستر


گاهی اوقات زخم ها به خوبی تمیز نمی شوند , این گونه زخم ها بیشتر در برابر عفونت آسیب پذیر هستند. استفاده از آب شور پوست مرده و شل را از بین میبرد و مایع اضافه را کم میکند.


اگر تمایل دارید از این روش استفاده نمایید کافیست , یک فنجان آب تهیه کنید و ۲ قاشق چایخوری نمک به آن بیفزایید و خوب ترکیب کنید. اجازه دهید این ترکیب بجوشد و زمانی که خنک شد برای تمیز کردن زخم ها از این ترکیب استفاده کنید. این روش را چند بار در روز تکرار کنید.


زردچوبه برای درمان زخم بستر


زردچوبه خواص ضدعفونی کننده و آنتی اکسیدانی دارد و هم چنین برای رفع التهاب به کار برده می شود. اگر تمایل دارید از این روش استفاده کنید , کافیست قسمتی را که دچار زخم بستر شده با آب شور تمیز نمایید و به اندازه ی کافی زردچوبه روی زخم بپاشید . بعد از اینکه کل زخم با زردچوبه پوشانده شد , زخم را با پانسمان ببندید.


این روش را سه بار در روز تکرار کنید. اگر میخواهید سریع تر به نتایج مثبت برسید علاوه بر استفاده از این روش , شیرگرم و زردچوبه را ترکیب نمایید و دو بار در روز نوش جان کنید.


بیمار


عسل برای درمان زخم بستر


عسل برای درمان زخم بستر به شما کمک زیادی میکند و باعث میشود تا حد زیادی از عفونت پیشگیری کنید. عسل و شکر را به مقدار مساوی ترکیب نمایید و در قسمتی که دچار رخم بستر شده , به طور ضخیم این ترکیب را قرار دهید. در نهایت با پانسمانی تمیز ناحیه ی مورد نظر را بپوشانید. از این روش یک بار در روز استفاده نمایید.


الکل برای درمان از زخم بستر


پنبه را درون الکل بخیسانید. و سپس روی زخم بستر مالش دهید. برای جلوگیری از تحریک زخم، حتما بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید.


ویتامین C برای درمان زخم بستر


شما به 500 گرم مکمل ویتامین C نیاز دارید. باید روزانه از این مکمل استفاده کنید. همچنین می توانید مقدار زیادی از غذاهای حاوی ویتامین C، مانند مرکبات ، اسفناج و کلم بروکلی مصرف کنید. این کار را هر روز انجام دهید.


رفع زخم بستر با سفیده تخم مرغ


شما به یک عدد سفیده تخم مرغ نیاز دارید. سفیده تخم مرغ را روی محل آسیب دیده بمالید. این کار را یک الی دو بار در روز تکرار کنید.


وازلین برای درمان زخم بستر


ابتدا با استفاده از محلول، زخم خود را شستشو دهید و سپس وازلین را روی محل بمالید و در نهایت با گاز پانسمان روی آن را بپوشانید. این کار یک الی دو بار و ترجیحا شب ها انجام دهید.


رفع زخم بستر با روغن زیتون


شما فقط به مقداری روغن زیتون خالص نیاز دارید. آنرا مستقیما به محل آسیب دیده اعمال کنید و بعد از 30 الی 60 دقیقه شستشو دهید. این کار را یک الی دو بار در روز تکرار کنید.


سرکه برای درمان زخم بستر


یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک فنجان آب مخلوط کنید. سپس گاز را با این مایع خیس کنید و روی محل آسیب دیده بگذارید. این کار را یک الی دوبار در روز انجام دهید.


نمک اپسوم یا سولفات برای درمان زخم بستر


یک فنجان نمک اپسوم و آب برای این کار مورد نیاز است. نمک را به یک وان پر از آب افزوده و به مدت 20 الی 30 دقیقه زخم را د ر آن بخیسانید. این کار را یکبار در روز انجام دهید.


استفاده از بالش


جابجایی موقعیت بیمار




سعی کنید به آرامی موقعیت بدن بیمار را جابه جا کنید. در این صورت استرس و فشار کمتری به پوست بیمار وارد میشود و از همه مهم تر تا حد زیادی از ایجاد زخم جدید جلوگیری می شود. در نهایت چند توصیه برای افرادی که دچار زخم بستر شده اند داریم :


  • هر روز از مراقبتان بخواهید تا پوستتان را بررسی کند مخصوصا ستون فقرات , مفصل ران , آرنج , زانو و کمر.

  • به پاکیزگی پوستتان توجه زیادی داشته باشید و سعی کنید با ترشحات ادرار و مدفوع تماس نداشته باشد.

  • در مقابل آب و هوای خشک و سرد قرار نگیرید , زیرا در صورتی که پوستتان خشک شود , وضعیت زخم بستر شما حادتر خواهد شد.

  • از متخصص بخواهید به شما تمریناتی را آموزش دهد که در حد توانتان باشد , و روزامه این تمرینات را هنگامی که روی صندلی چرخدار و یا روی تخت هستید انجام دهید.

  • لباس های نایلونی , تنگ و لباس هایی که درز زیاد دارند برای پوشیدن انتخاب خوبی برای شما نمیباشند .

  • سیگار و مواد حاوی تنباکو را فراموش کنید زیرا پوستتان را خشک می کنند و زخم بستر شما را بدتر می کنند.

  • متکا و یا بالشت های نرم در زیر مناطق استخوانی خود قرار دهید.

  • اگر از صندلی چرخدار استفاده میکنید , یک پشتی صندلی متناسب با بدنتان نیز استفاده نمایید.

  • نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید. اگر آب به میزان کافی بنوشید پوستتان هیدراته میماند.


توصیه هایی برای تسریع درمان زخم بستر


  1. استفاده از برخی ویتامین ها از جمله ویتامین A، C و املاحی مانند زینک (روی) می تواند به بهتر شدن و التیام سریع تر زخم ها و بهبود بیماری کمک کند.

  2. چنانچه زخم عمقی تر باشد باید با مواد ضدعفونی کننده زخم را شست تا از سوار شدن عفونت پیشگیری شود و در صورت لزوم باید آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کرد.

  3. استفاده از کرم سیلور سولفادیازین که به کلاژن سازی کمک می کند و ضدمیکروبی است نیز البته با تجویز پزشک مفید است.


separator line


بیشتر بخوانید:


زخم بستر چیست و چگونه درمان میشود ؟


پیشگیری و درمان زخم بستر


علت بهبود نیافتن جای زخم


separator line


بیشتر بخوانید  آشنایی با گیاه ریوند و خواص آن برای سلامتی
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *