آشنایی با حوزه ارتباط تصویری


مقدمه: اولین علامت وجود رستوران را اعلام می کند. پنل دوم محل ایست بازرسی را نشان می دهد و پنل سوم می گوید که در اینجا جایگاه سوخت گیری وجود دارد.

آشنایی با حوزه ارتباط تصویری

البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نمی شود. زیرا امروزه با وجود صد زبان و 5000 گویش، نمی توان مراکز و مکان های مختلف را در زبان نوشتاری معرفی کرد. در عوض، این زبان بصری است که با ساختن علائم و نشانه‌ها در هواپیماها، جاده‌ها و هتل‌ها، پیام‌ها را سریع‌تر منتقل می‌کند. زمینه بسیار وسیعی از جمله نوشتن کلمات زیبا، ترسیم منحنی ها و الگوهای آماری و آماده سازی مطبوعات را در بر می گیرد. نسخه ها و پوسترها، صفحه آرایی و ده ها مورد دیگر. به عبارت دیگر تمامی طرح های قابل چاپ طرح های گرافیکی هستند. هدف رشته ارتباط تصویری و آموزش، آموزش این هنر در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می باشد. در واقع رشته ارتباطات بصری توانایی دانش آموزان را در تبلیغات فرهنگی، تجاری یا تجاری از جمله تصویرسازی فرهنگی از جمله تصویرسازی، کتاب، پوستر، تبلیغات مجلات و روزنامه ها مانند صفحه آرایی، اطلاعیه های مطبوعاتی و نمایشگاه های تجاری بهبود می بخشد. و استند برای اجناس مختلف است. ارتباطات بصری شاخه های دیگری مانند لجستیک، انیمیشن و طراحی محیطی نیز دارد.

مهارت های مورد نیاز:

هنرجوی ارتباط تصویری علاوه بر خلاقیت باید عاشق این کار باشد و طراحی قوی و ماهرانه ای داشته باشد. از آنجایی که طراحی اولیه کار یک طراح گرافیک است، باید رنگ را نیز مکمل فرم بداند. همچنین طراح باید با شاخه های مختلف هنر آشنایی کامل داشته باشد. او به عنوان یک طراح گرافیک می تواند از تکنیک های عکاسی، چاپ، خوشنویسی، نقاشی، طراحی صنعتی، اصول و مبانی صنایع دستی در کار خود استفاده کند و پیام مورد نظر را به مرحله اجرا برساند. در نهایت هنرمند این رشته باید با علومی مانند جامعه شناسی، روانشناسی، بازاریابی و ادبیات آشنا باشد. از آنجا که پیام تبلیغاتی باید متناسب با مخاطبان هدف آن باشد. به عبارت دیگر باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی، اقتصادی و در چه سطحی از خواسته ها و علایق است. لازم به ذکر است که دانشجویان این رشته به صورت نیمه متمرکز انتخاب می شوند. یعنی علاوه بر آزمون تحصیلی، گرایش و خلاقیت دانش آموزان در آزمون عملی نیز سنجیده می شود.

بیشتر بخوانید  راهنمای نگهداری و تکثیر درختچه توری

مشاغل در ایران:

برای یک فارغ التحصیل ارتباطات تصویری فرصت های شغلی زیادی وجود دارد زیرا تنها بخشی از شغل او تبلیغات است، در حالی که تبلیغات محدودیتی ندارد و از تبلیغات خودکار گرفته تا تبلیغ یک سرمایه فرهنگی مانند تئاتر یا سینما در حوزه ارتباطات را شامل می شود. . از سوی دیگر، تصویرسازی و طراحی جلد کتاب، صفحه آرایی، مجلات و روزنامه ها و همچنین ساخت لوگو و نشانه نیز در حیطه کاری کارشناسان ارتباط تصویری قرار دارد. به طور کلی باید بگوییم که در ایران دو شاخه اصلی کار یک گرافیست وجود دارد، یکی چاپ و نشر. یعنی طرحی که در نهایت به چاپ و تولید انبوه می‌پردازد، مانند تصویرسازی، کتاب، صفحه‌آرایی، مجلات و روزنامه‌ها، و ساخت پوستر و بروشور، و سایر گرافیک‌های تلویزیونی. یعنی گرافیست تعیین می کند که مثلاً کدام مجری تلویزیون بپوشد، چه رنگی بپوشد، همه مناسب است و همه تفاوت های رنگی در گیرنده ها، چه رنگی و چه سیاه و سفید را فهرست کند.

دروس این حوزه در طول تحصیل:

طراحی پایه، مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه حجم، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخ نویسندگی، خوشنویسی، عکاسی پایه، ارتباطات بصری، چاپ دستی، هنر و تمدن اسلامی، تصویرسازی، کارگاه عکاسی رنگی (مردم، طبیعت، طراحی، تحلیل ) ، تجسم، مقدمه ای بر هنر معاصر، تحلیل آثار ارتباط تصویری، چاپ ماشینی، تصویر متحرک، طرح اقدام جامعه، پروژه نهایی.

منبع: معرفی رشته های تحصیلی سازمان سنجش آموزش کشور، تالیف سرکار خانم فیروزه سودایی و نرم افزار سامان، رشته سازمان سنجش آموزش کشور


دیدگاهتان را بنویسید