مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با بزرگترین دانشگاه های جهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


بهترین، تخصصی‌ترین، گران‌ترین، قدیمی‌ترین و… همه پیشوندهایی هستند که علاقه‌مندان به علم را ترغیب و شاید ترغیب می‌کنند تا دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما ممکن است فکر کرده باشید که “بزرگترین دانشگاه های جهان” باید در آمریکا و اروپا وجود داشته باشند. چیزی که درست نیست! به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با معرفی محبوب ترین دانشگاه های جهان شگفت زده شوید.

معمولا وقتی به سطوح بالاتر تحصیلی فکر می کنیم، کالج و دانشگاه اولین چیزهایی هستند که به ذهنمان خطور می کند. در رابطه با این نوع مؤسسه که مرکز آموزش عالی و تربیت نسل جدید است، همواره رعایت می شود. قدیمی ترین دانشگاه جهان که شبیه به سیستم دانشگاهی مدرن است، دانشگاه بولونیا است و در واقع امپراتوری روم برای اولین بار در سال 1088 از آن برای استفاده از کلمه دانشگاه (Universitas) برای دانشگاه بولونیای ایتالیا استفاده کرد. . (فراموش نکنیم که اولین مرکز علمی دانشگاهی جهان در اصل دانشگاه یوندی شاپور ایران بود که در دوره ساسانیان تأسیس شد)

بزرگترین دانشگاه های جهان

گران ترین دانشگاه جهان با شهریه 39240 دلار متعلق به دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن است. کالج کنیون در اوهایو نیز با شهریه 38140 دلار گران ترین کالج جهان است. اما جالب است که بزرگترین دانشگاه های دنیا در اروپا یا آمریکا قرار ندارند. به عبارت دقیق تر، آنها در آسیا تأسیس شدند. دانشگاه ایندرا گاندی در هند با توجه به تعداد ثبت نام، عنوان بزرگترین دانشگاه جهان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه بیش از 3.5 میلیون دانشجو دارد. بله، واقعا شگفت انگیز است. پس احتمالاً دهان برخی از خوانندگان عزیز از تعجب باز مانده است. جالب اینجاست که در زیر با دو دانشگاه بزرگ دنیا آشنا می شویم که به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را کسب کردند و در کشور ما ایران تاسیس شده اند.

دانشگاه پونا، هند، 493531 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

دانشگاه پونا که قبلا با نام پونا شناخته می شد، یکی از اولین دانشگاه هایی بود که در سال های 1948-1949 در هند تاسیس شد. این پردیس 400 هکتار مساحت دارد و در قلب ناحیه پونا در منطقه ماهاراشترا واقع شده است. دانشگاه پونه یکی از معروف ترین دانشگاه های کشور است و به «دانشگاه آکسفورد شرق» معروف است. این مکان آموزشی توسط شورای اعتباربخشی و ارزیابی هندوستان نمره A دریافت کرد. این دانشگاه با بیش از 600 مرکز آموزشی و کالج دیگر در منطقه پونه مرتبط است و موسسات تحقیقاتی را با 293 استاد که در 46 گروه آموزشی و سایر بخش‌های دانشگاهی تدریس می‌کنند، انتخاب کرده است. در حال حاضر نزدیک به نیم میلیون دانشجوی داخلی و خارجی در این دانشگاه ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل هستند.

بیشتر بخوانید  روش هایی برای پولدار شدن در یکسال

دانشگاه Tribhuvan، نپال، 500000 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

دانشگاه تریبون یک دانشگاه دولتی است که در شهر باستانی کیرتیپور در کاتماندو، نپال واقع شده و به نام کینگ تریبون نامگذاری شده است. این مرکز آموزشی در سال 1959 تأسیس شد و شامل بیش از 4400 دوره آموزشی است و تقریباً 15000 کارمند در آن مشغول به کار هستند که در دو گروه کادر آموزشی و کارکنان عادی فعال هستند. این مرکز دارای 5 پژوهشکده، 4 مرکز تحقیقاتی و 4 دانشکده علمی است که شامل حقوق، مدیریت، جامعه شناسی و مردم شناسی می شود. سرمایه گذار اصلی در این مکان دولت نپال است و نخست وزیر این کشور مدیر و رئیس دانشگاه است. علاوه بر نخست وزیر، نهادهای تصمیم گیری دیگری نیز در این مرکز وجود دارد: شورای دانشگاه، شورای علمی- اجرایی، شورای هماهنگی علمی و شورای تصمیم گیری. این دانشگاه همچنین از سال 1980 با حدود 826 مرکز و کالج خصوصی ارتباط نزدیکی داشته است. در ابتدای سال تحصیلی تقریباً 373 هزار و 847 نفر در مرکز و کلاس های مرتبط با آن ثبت نام کردند که این رقم به 500 هزار نفر رسید.

دانشگاه Ramkamhaeng، تایلند، 525000 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

این دانشگاه در بانکوک، تایلند واقع شده است و یکی از دو دانشگاه آموزش از راه دور است که در این زمینه کار می کند. این دانشگاه به افتخار فو خم رامخامنگ، پادشاه سلسله روانگ، که پادشاهی سوکوت را در اواخر دهه 1200 تأسیس کرد، نامگذاری شده است. رام کاهینگ به عنوان خالق الفبای تایلندی نیز شناخته می شود. این مرکز آموزشی بزرگترین دانشگاه تایلند است که دانشجویان داخلی و خارجی در آن تحصیل می کنند. این مرکز دارای دو شعبه اصلی در بانکوک است. افراد مبتدی و تازه وارد در بخش Bang Na شهرستان Khanong ثبت نام می کنند. دانش آموزان ارشد در شعبه اصلی و دفتر مرکزی Hua Muka که در منطقه Bang Kapi قرار دارد ثبت نام می کنند. بیش از 525000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 500000 دانشجو در مقطع کارشناسی و 25000 دانشجوی کارشناسی ارشد هستند.

دانشگاه تربوکا، اندونزی، 640000 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

واژه تربوکا به معنای دانشگاه از راه دور، چهل و پنجمین دانشگاه دولتی اندونزی است. تربوکا در جاکارتا واقع شده است و در سپتامبر 1984 تاسیس شد. این مرکز دارای 4 دانشکده است و از یک سیستم آموزشی ویژه استفاده می کند که شامل بیش از 30 برنامه درسی و برنامه برای تحصیلات تکمیلی و کارشناسی است. این دانشگاه همه شهروندان اندونزی را بدون در نظر گرفتن سن و محل زندگی می پذیرد. همچنین دسترسی گسترده ای به منابع آموزش از راه دور از طریق کتاب ها، جزوات آموزشی و برنامه های رسانه ای مانند رادیو و تلویزیون، اینترنت، فایل های ویدیویی و صوتی را فراهم می کند. حضوری، مکاتبه ای و آموزش آنلاین از دیگر گزینه های موجود برای علاقه مندان به تحصیلات عالی است. نمرات دانش آموزان بر اساس تکالیف، کار کلاسی، کار عملی و نمرات نهایی محاسبه می شود. برای آن دسته از دانشجویان مقطع کارشناسی، نگارش پایان نامه یکی از این فعالیت هاست.

بیشتر بخوانید  لوازم مورد نیاز خوابگاه دانشجویی چه چیزهایی هستند؟

دانشگاه پیام نور ایران 818150 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

خب بالاخره به اولین دانشگاه ایرانی در این لیست رسیدیم. دانشگاه پیام نور یکی از بزرگترین دانشگاه های آموزش از راه دور در ایران است که شعبه مرکزی آن در تهران واقع شده است. پیام نور در فارسی به معنای پیامی است که با نور تفسیر می شود. (دوستان برای ترجمه توجه داشته باشید) این دانشگاه دارای 31 مرکز در استان های مختلف می باشد. همچنین 485 مرکز آموزشی در اقصی نقاط ایران وجود دارد. این دانشگاه در 20 رشته مختلف در مقطع کارشناسی و 30 دوره کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد. دانشجویان از سراسر جهان می توانند در مرکز دانشگاه بین المللی ثبت نام کنند. اما باید حداقل درک متوسطی از فارسی داشته باشند.

دانشگاه ملی بنگلادش، بنگلادش، 1 میلیون دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

دانشگاه ملی بنگلادش یک مرکز مهم در این کشور است که در سال 1992 تاسیس شد. این دانشگاه از نظر تعداد ثبت نام پنجمین دانشگاه بزرگ جهان است و در حال حاضر تقریبا یک میلیون دانشجو دارد. این دانشگاه در منطقه Gazipur داکا واقع شده است و توسط دولت بنگلادش تامین مالی می شود. این دانشگاه به تمامی دانشکده ها و موسسات دانشگاهی در سراسر کشور متصل است. همچنین مکانی است که برای عناوین عالی علمی مانند سایرین در نظر گرفته شده است. این دانشگاه از سال 1997 سیستم آموزشی آمریکایی و مدرن را پذیرفته است و به کار بر روی آن ادامه می دهد. این سیستم بر اساس برنامه های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد است و بر آموزش و پژوهش، ارزیابی و پیشرفت تحصیلی متکی است.

دانشگاه علامه اقبال پاکستان، 1806214 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

دانشگاه علامه اقبال یک مرکز تحقیقاتی عمومی واقع در اسلام آباد پاکستان است. این دانشگاه یکی از بزرگترین مؤسسات علمی در جهان است که بیش از 1.8 میلیون دانشجو دارد. دانشگاه علامه در سال 1974 تاسیس شد و ریاست آن برعهده رئیس جمهور وقت پاکستان بود. همچنین اولین دانشگاه آزاد آسیا است که آموزش از راه دور ارائه می دهد و در رشته های مهندسی، حقوق، فلسفه، علوم طبیعی، مردم شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، روانشناسی، جامعه و مردم شناسی دانشجو می پذیرد. این دانشگاه دارای 30 بخش تخصصی است که در 4 دانشکده توزیع شده است. از این تعداد، 5 گروه مربوط به دانشکده اسلامی، هفت گروه زیر نظر آموزش و پرورش، 9 گروه برای علوم پایه و 13 گروه برای علوم انسانی است.

بیشتر بخوانید  راهنمای کامل نحوه تبلیغ از طریق گوگل ادز

دانشگاه آزاد اسلامی، ایران، 1900000 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

دومین دانشگاه ایران که عنوان سومین دانشگاه بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است، دانشگاه آزاد اسلامی است که بیشتر با نام دانشگاه آزاد شناخته می شود. این دانشگاه توسط رئیس جمهور سابق اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1982 در پایتخت ایران تأسیس شد. در حال حاضر نزدیک به دو میلیون دانشجو در 100 شعبه این دانشگاه در اقصی نقاط ایران و تعداد کمی از کشورهای خارجی مانند امارات متحده عربی، لبنان، تانزانیا، انگلستان و ارمنستان مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه آزاد به ارزش 20 میلیارد دلار به صورت عمومی اهدا شد که جنجال گسترده ای را به دنبال داشت.

دانشگاه آنادولو، ترکیه، 1،974،343 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

دانشگاه آنادولو در سال 1958 ابتدا به عنوان مرکز علوم اقتصادی و بازرگانی تأسیس شد و در سال 1982 به دانشگاه آنادولو معروف شد. نام این دانشگاه تلفظ ترکی کلمه آناتولی است. این دانشگاه در اسکی شهیر (به معنای شهر قدیمی) واقع شده است. پایتخت ایالتی پایه و اساس این دانشگاه است و اکنون بر اساس آمار ثبت نام دومین دانشگاه بزرگ جهان است. این دانشگاه همچنین به دلیل ارائه امکانات آموزش از راه دور که شهروندان ترکیه را در حومه این کشور پوشش می دهد، شناخته شده است. این دوره های آموزش از راه دور شامل شهروندان مقیم قبرس شمالی و اتحادیه اروپا نیز می شود.

دانشگاه ایندرا گاندی، هند، 3،500،000 دانشجو

بزرگترین دانشگاه های جهان

دانشگاه ملی ایندرا گاندی به نام ایندرا گاندی، نخست وزیر اسبق هند، تنها زن هندی که از سال 1966/1977 دو دوره ریاست جمهوری را برعهده داشت، نامگذاری شده است. و 1980 تا 1984. این مرکز در سال 1985 در دهلی نو تأسیس شد. دانشگاه مردمی که توسط دولت تامین مالی و ساخته شده است، اکنون حدود 3.5 میلیون دانشجو دارد و بزرگترین دانشگاه در جهان است. این دانشگاه دارای 40 شعبه در کشورهای خارجی مانند امارات متحده عربی، انگلستان، قطر، کویت، عمان، بحرین، عربستان سعودی، سیشل، موریتانی، مالدیو و بسیاری از نقاط دیگر می باشد.

زومیت


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *