مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با برنامه جلوگیری از کاهش رشد جمعیت و جبران و ترمیم جمعیت در کشورهای مختلف

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کاهش نرخ تولد در کشورهای مختلف، یک موضوع نگران‌کننده است و کشورها، برنامه‌هایی برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت تدوین کرده‌اند. در ادامه این مقاله با برنامه جلوگیری از کاهش رشد جمعیت در کشورهای مختلف آشنا خواهید شد.

کاهش نرخ تولد

نرخ باروری در کشورهای فقیرتر به نسبت کشورهای پیشرفته و ثروتمند، بالاتر است، اما نرخ بالای مرگ و میر مادران، نرخ زاد و ولد در این کشورها را کاهش داده است. در کشورهای در حال توسعه، داشتن کودکان بیشتر به دلیل موضوعاتی مانند استفاده از نیروی کار و مراقبت از والدین، یک ضرورت به شمار می‌رود.

stars
پیشنهاد ستاره

عوامل متعددی مانند سبک زندگی، افزایش چاقی و عوامل محیطی در شهرنشینی و سبک زندگی بر باروری تاثیر می‌گذارد. عوامل اقتصادی-اجتماعی نیز باعث تاخیر در فرزندآوری شده است. به همین دلیل کشورها برنامه‌های جلوگیری از کاهش رشد جمعیت را به اجرا درآورده‌اند.

برنامه جلوگیری از کاهش رشد جمعیت در کشورهای مختلف

برخی از اصلی‌ترین راهکارهای دولت‌ها برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت، آموزش، ارزیابی‌های اولیه، توصیه‌های لازم قبل از بارداری، جلوگیری از ناباروری، کاهش هزینه‌های زندگی و فرزندآوری، افزایش سلامت، کاهش مشکلات اقتصادی و ایجاد مشاغل پاره‌وقت برای زنان است. حفظ شاخص حداقل دو فرزند هم یکی دیگر از همین برنامه‌هاست، اما هر کشور، برنامه ویژه خود را تدوین کرده است و کشورها در مواجه با روند کاهش جمعیت برای جبران و ترمیم جمعیت خود روش‌های مختلفی را در پیش می‌گیرند. در ادامه با برنامه برخی از این کشورها برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت آشنا خواهید شد.

ایران

در کشورمان ایران، سیاست های تشویقی قانون جوانی جمعیت در حال اجرا است. در این راستا تسهیلاتی برای فرزندآوری در نظر گرفته است که خانواده‌ها می‌توانند از بانک‌ها دریافت کنند.

بیشتر بخوانید  این ایموجی‌ها به کدوم فیلم کمدی معروف قدیمی اشاره دارن؟

طبق قانون و طرح جوانی جمعیت، جوانان در آستانه ازدواج یا زوجین جوان در جذب و استخدام امتیاز بیشتری دارند. همچنین اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی به زوجین جوان (زوج زیر ۲۵ و زوجه زیر ۲۳ سال) و وام ۱۴۰ میلیون تومانی به زوجین با سنین بالاتر با ضمانت‌های آسان، افزایش ۷.۵ برابری حق عائله‌مندی در مدت پنج سال و افزایش محدوده سنی در استخدام‌های جدید، یک سال به ازای تاهل از مواردی است که برای زوجین جوان در نظر گرفته شده است.

قانون جوانی جمعیت در ایران، فروش بدون نوبت و بدون قرعه‌کشی خودروی ایرانی به قیمت کارخانه پس از تولد فرزند دوم به بعد به مادران را نیز در نظر گرفته است. پس از تولد فرزند سوم نیز دولت موظف است زمین یا واحد مسکونی حداکثر ۲۰۰ متری به قیمت تمام شده با ۲ سال تنفس وهشت سال قسط بندی را برای زوجین تامین کند. وام ۱۵۰ میلیون تومانی ودیعه، خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن با باز پرداخت ۲۰ ساله نیز مشروط به تولد فرزند سوم به بعد در سال ۱۳۹۹ یا پس از آن نیز در قانون پیش‌بینی شده است. 

روسیه

همزمان با کاهش نرخ زاد و ولد در روسیه، مقامات این کشور وعده داده‌اند که از والدین بیشتر حمایت می‌کنند. طبق وعده‌های ولادیمیر پوتین، خانم‌هایی که برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند، می‌توانند مزایای حاملگی دریافت کنند. به کودکان سه تا ۷ ساله در خانواده‌های کم‌درآمد، مزایای رفاهی پرداخته می‌شود و کودکان در چهار سال نخست مدرسه، تغذیه رایگان دریافت می‌کنند. پوتین همچنین وعده داده، مالیات برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید  محاسبه مالیات خانه‌های خالی غیرممکن شد

برنامه جلوگیری از کاهش رشد جمعیت

ایتالیا

در ایتالیا هم برای تشویق فرزندآوری مشوق‌های مالی ایجاد شده است، اما جالب این‌که این کشور هنوز هم پایین‌ترین نرخ باروری را در اتحادیه اروپا دارد.

فرانسه

در فرانسه، سیاست‌های اجتماعی گسترده‌ای وجود دارد که امکان ارائه یارانه برای نگهداری از کودکان و کمک‌های سخاوتمندانه برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر را شامل می‌شود.

ژاپن

دولت ژاپن از دهه ۱۹۹۰ طرح‌هایی مهم را برای مقابله با مشکل کاهش جمعیت آغاز کرده که یکی از آن‌ها طرح «انجل» (فرشته) است که در آن به زوجین کمک مالی ارائه می‌شود. ایجاد سازگاری بین مسئولیت‌های کاری و خانوادگی، افزایش خدمات مراقبت از کودکان، تقویت امکانات بهداشتی مادر و کودک، بهبود مسکن و امکانات عمومی برای خانواده‌های دارای فرزند، تقویت رشد کودک، بهبود فضای آموزشی برای کودکان و کاهش هزینه‌های اقتصادی مرتبط با تربیت کودکان، از اهداف این طرح به شمار می‌رود.

همچنین دولت ژاپن بودجه‌ای را برای ساخت ۵۰ هزار مرکز مهد کودک جدید برای نگهداری از کودکان اختصاص داده است.

کره جنوبی

نرخ زاد و ولد دراین کشور از سال ۲۰۱۸ میلادی افزایش داشته، اما هنوز هم پایین‌ترین نرخ تولد را در جهان دارد. در سال ۲۰۱۹ میلادی دولت کره جنوبی اعلام کرد که سیاست‌های موجود در زمینه مرخصی والدین را گسترش می‌دهد و والدینی که فرزندان زیر ۸ سال دارند، می‌توانند یک ساعت کمتر از کارمندان دیگر کار کنند. یارانه‌های نقدی خانواده‌هایی که فرزندان خردسال دارند نیز گسترش یافته است.

لهستان

دولت لهستان نیز راهکارهایی را برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت انجام داد که ارائه وام برای زنان زیر ۴۰ سال در صورت ازدواج، یکی از آن‌ها بود. اگر مادران فرزندان بیشتری داشته باشند دیگر نیازی نیست این وام را بازپرداخت کنند.

بیشتر بخوانید  واعظ: نابودی وزیر نیرو ناجوانمردانه است

همچنین خانواده‌های جوان‌تر بعد از تولد دومین و سومین فرزند خود می‌توانند وام مسکن دریافت کنند. خانواده‌هایی که حداقل ۳ فرزند دارند می‌توانند وام خرید خودرو دریافت کنند. خانواده‌هایی که چهار فرزند دارند نیز از مالیات معاف می‌شوند.

سنگاپور

مردم سنگاپور به دلیل اهمیتی که برای ادامه تحصیل، اشتغال و مسافرت قائل هستند، کمتر به فرزندآوری فکر می‌کنند. به همین دلیل میزان زاد و ولد در این کشور در حال کاهش است. دولت سنگاپور برای سهولت نگهداری فرزندان توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، وام مسکن ۳۰هزار دلاری در نظر گرفته، البته این وام فقط به خانواده‌هایی تعلق می‌گیرد که در فاصله ۴کیلومتری منزل والدین خود مسکن خریداری کنند. یک هدیه نقدی ۸هزار دلاری برای فرزند اول و دوم و هدیه ۱۰هزار دلاری برای فرزندان بعدی در نظر گرفته شده است.

این کشور، سیاست راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی باروری ایجاد کرده که این شعار را شامل می‌شود: «هر چه زودتر برنامه‌ریزی کنید، بارداری آسان‌تر است.»

سخن آخر

شما چه پیشنهادی برای جلوگیری از کاهش رشد جمعیت در کشورهای مختلف از جمله ایران دارید؟ نظرها و پیشنهادهای خود را از طریق ارسال نظر با سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *