مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با انواع نژاد قناری

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


معرفی نژادهای مختلف قناری

قناری یک پرنده ی محبوب ، زیبا و خوش آواز بین مردم است. این روز ها پرورش دهندگان زیادی مشغول پرورش قناری هستند. قناری ها از خانواده ی سهره ها هستند و نژاد های مختلفی دارند. در رنگ ها و شکل های مختلفی دیده می شوند. به همین خاطر بهتر است پرورش دهندگان قناری، تمامی نژاد های قناری را به خوبی بشناسند و نسبت به آن ها آگاهی داشته باشند. در واقع شناخت نژادهای مختلف قناری برای پرورش دهندگان یک مهارت محسوب می شود. با دیدن قناری هایی با رنگ و شکل های مختلف باید به خوبی متوجه شوید این قناری مربوط به چه نژادی است!

تمامی قناری ها جثه ی کوچکی دارند و طول بدنشان بین ۱۳ تا ۲۴ سانتی متر است. قناری ها به دو دسته ی اهلی و وحشی تقسیم می شوند.قناری ها مثل اغلب پرندگان دانه خوار هستند. بعضی از پرندگان مثل مرغ عشق بیشتر بالا رونده هستند یعنی از شاخه ها و میله ها بالا میروند. اما به اصطلاح به قناری شاخه نشین می گویند. قناری ها تربیت پذیر هستند و برای نگه داری در قفس مناسب هستند. قناری در هر خانه ای وجود دارد و به عنوان یک پرنده ی خانگی طرفداران زیادی دارد.

طول عمر نسبتا طولانی هم دارد. عمر آن ها بین ۱۵ تا ۲۰ سال تخمین زده شده است. جنس نر این پرنده آواز خوان است. و جنس ماده ی این پرنده فقط برای جوجه کشی و تکثیر استفاده می شود.

قناری نژاد موزاییک

این نژاد قناری از سال ۱۹۵۰ در هلند به نام موزاییک رواج پیدا کرد. پرهای این پرنده از دو رنگ قرمز و سفید تشکیل شده که در نوع نر آن معمولاً پرهای قرمز روی بال ها و سایر قسمت ها کاملاً چشمگیر است و بسیاری از انواع ماده ها معمولاً روشن ترند. در رنگامیزی جنس نر و ماده این نژاد اختلاف چشمگیری وجود دارد که برای هر شخص مبتدی به راحتی قابل تشخیص است.

پرنده

قناری لیزارد

این قناری نیز در سال۱۹۴۵ در انگلستان بوجود آمد. لیزارد به معنی مارمولک است و اسم این نژاد قناری برگرفته از نقش مارمولکی شکل پرهای این گونه از قناری می باشد که مانند فلس های روی هم خوابیده است. در واقع به علت تیره تر بودن وسط پر و روشن تر بودن حاشیه آن مانند فلس دیده می شود. در بعضی از انواع این قناری هلال هایی به رنگ های سفید، زرد و نارنجی روی سر پرنده کاملاً مشهود است.

قناری نژاد گلاستر

این نژاد قناری از سال ۱۹۶۰ در انگلستان به وجود آمد. این پرنده جثه کوچک و گرد دارد و طول آن بین ۵/۱۲ الی ۱۳ سانتی متر است. گلستر معمولاً به دو نوع کاکلی و بدون کاکل تقسیم می شود که پرورش دهندگان معمولاً برای تکثیر این نژاد از یک قناری کاکلی و یک قناری بدون کاکل استفاده می کنند.

قناری نژاد کرست

کرست تقریباً همان خصوصیات گلستر را دارد ولی با جثه بزرگتر. در این گونه قناری تراکم پرها به خوبی قابل ملاحظه است. کرست جزء قناری های پُر پَر به حساب می آید و نژادهایی که دید آنها توسط کاکل و ابرو مسدود می گردد، بیشتر در معرض کور شدن قرار می گیرند. تغذیه کرست با سایر نژادهای قناری اندکی متفاوت است.

بیشتر بخوانید  حيوانات شفاف..!!!

قناری نژاد لانکشایر

این نژاد قناری هم از دسته گونه های با جثه کشیده به حساب می آید. در این گونه هم دو نوع کاکلی و بدون کاکل وجود دارد و کاکل پرنده فرم متقارن دارد. طول این پرنده درحدود ۲۰ تا ۲۳ سانتی متر است.

قناری نژاد یورک شایر

این گونه قناری دارای جثه بزرگ بوده و طولش از ۱۷ تا ۲۰ سانتی متر رشد می کند و تقریبا عمود روی میله قرار می گیرد. دارای کله گرد بوده و ابروهای پهنی دارد. این نژاد در گذشته دارای علاقمندان بسیاری بود ولی در حال حاضر در ایران زیاد مورد استقبال قرار نمی گیرد.

قناری

قناری نژاد فری پاریسی

زادگاه این پرنده فرانسه است هنوز هم به گفته عده زیادی از پرورش دهندگان قناری، این نژاد یکی از زیباترین انواع قناری است از لحاظ ابعاد یکی از درشت ترین نژادهای قناری بوده و طولش به ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر می رسد و پرها به حالت سیخ شده می باشد. در این نژاد نیز پرنده به خاطر محدودیت دید در معرض خطر نابینایی می باشد.

قناری نژاد جیبر ایتالیایی

طول این نژاد قناری بین ۱۴ تا ۱۶ سانتی متر می باشد. پاها عمود بر میله و در نوع اصیل آن، سر با بدن زاویه ۴۵ درجه دارد و در بقیه موارد سر بر بدن عمود است. پرنده بسیار پرتحرک بوده و پاها و سینه عریان دارد معمولاً به نور و دمای بیشتری احتیاج دارند و برای تکثیر و پرورش این نوع باید از قناری پرستار استفاده کرد.

قناری نژاد استافورد

استافورد یکی از جدید ترین نوع نژاد قناری ها است. استافورد بسیار جذاب است. جذابیت این نوع قناری بخاطر فرم بدنی خاصش است. استافورد از آمیزش قناری گلاستر و قناری سرخ به وجود آمده است. استافورد به صورت قناری کاه کل دار و بدون کاه کل تکثیر شده است.

طول بدن استافورد ۱۳ سانتی متر و به صورت موزاییکی تکثیر شده است.این نژاد در سال ۱۹۸۰ در انگلستان به وجود آمده است. و در سال ۱۹۹۰به عنوان یک گونه ی جدید در انگلستان به ثبت رسیده است. در سال ۱۹۹۲ در آمریکا به رسمیت شناخته شده است. این نژاد بسیار کمیاب است. اما در صورتی که شرایط تغذیه ای و نور مناسبی را برای او فراهم کنید قادر تکثیر است.

قناری سفید

قناری نژاد اسکات فنسی

این نژاد مربوط به ناحیه ی گلاسکو در کشور اسکاتلند است. بیش از ۱۵۰ سال است که شناخته شده است. از نظر شکلی شبیه نژاد بلژیکی است. اما تفاوتی که با نژاد بلژیکی دارد این است که به جای ایجاد دومحور عمودی بین دم با بدن در این نژاد، ۳ قسمت بدن، سر، پشت بدن و دم مثل یک کمان در امتداد همدیگر قرار میگیرند و طول بدن پرنده حدود ۱۷ الی ۱۸ سانتی متر می رسد.

قناری نژاد برنی

نژاد برنی در شهر برن پایتخت سوئیس، پا به عرصه ی وجود گذاشت. از مشتقات قناری رولر و تا حدی قناری یورک شایر شبیه است. اما تفاوتی که با این نژاد دارددر ناحیه ی گردن است. قناری برنی گردن نازک تری نسبت به قناری نژاد یورک شایر دارد. سر قناری برنی به گردی سر یورک شایر نیست.

بیشتر بخوانید  با ۲۹ تفاوت یوکاریوت و پروکاریوت آشنا شوید

اندازه ی این نوع پرنده بین ۱۶ تا ۱۷ سانتی متر است. این پرنده بر خلاف جثه ی کوچکی که دارد بسیار پرنده ی جنگجو و بی واهمه ای است.

قناری نژاد بوردر

نژاد بوردر در زبان انگلیسی به معنی مرز است. به همین خاطر بعضی ها به این پرنده ، قناری مرزی یا فنسی مرزی هم می گویند.

ghanary

قناری نژاد بوسو بلژیکی

این پرنده داری حالت خاص بدنی است. بوسوبلژیکی یک پرنده ی لاغر و قلمی است و دارای یک قوز کردگی دائمی است. حتی زمانی که پرنده سرش را بالا میگیرد این قوز کردگی در پشتش قابل مشاهده است.

طول بدن این پرنده بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی متر است. در زمان خرید بوسوبلژیکی باید نسبت به یکسری استاندارها آگاهی داشته باشید. دانستن استاندارد ها باعث می شود عیب و ایراد این نژاد را بشناسید و به سمت پرورش صحیح این نوع نزاد پیش بروید.

قناری نژاد تیمبرادو

این پرنده پرهای فشرده زیبا و سبز رنگی دارند که دارای سایه های خاکستری است.آن ها به جای دم لوله ای دمی شبیه دم ماهی دارند. طول بدن آن ها ۱۳ سانتی متر است.

قناری نژاد جیبوسو

این پرنده از نظر ظاهری بسیار شبیه نژاد جیبر است. جثه ی این نژاد بزرگتر از نژاد جیبر است. منشا این نژاد، اسپانیا است. قناری جیبوسو با زاویه ی ۶۰ درجه با سری به سمت پایین روی میله به شکل عدد ۱ لاتین می نشیند. این پرنده حاصل جفت گیری جیبر و بوسو است. این قناری بخاطر آسان تر بودن شرایط تکثیر راحت تراز جیبر توانسته است نظر علاقه مندان را به سمت خود جذب کند.

قناری نژاد فری جنوب هند

این پرنده دارای پرهای براق و ابریشم مانند است. به جز سه نقطه از بدنش مابقی پرها صاف هستند. سه نقطه ی فری این پرنده مربوط به فر روی سینه، فر روی کمر و فر روی پهلو است. بعضی از افراد معتقدند این نژاد از قناری بلژیکی و فری پاریسی ۱۰۰ سال پیش به وجود آمده است.

قناری زرد

قناری نژاد فنسی ایرلندی

اولین جفت این پرنده از انگلیس به ایرلند صادر شد. در این کشورها طرفدارن زیادی دارد. این قناری از نژاد رولر آلمانی گرفته شده است. فنسی ایرلندی یک پرنده ی کوچک با پرهای صاف، نرم و زیبا است. آواز پرنده ی نر بسیار کامل است و از نوت های گوناگونی ساخته شده است. این نوع نژاد والدین بسیار خوبی هستند.

قناری نژاد هوسو ژاپنی

در ۳۰ سال قبل پرنده ی جدیدی در توکیو به وجود آمد. این نژاد از تلفیق قناری بلژیکی و اسکاتلندی با استفاده از روش ماهرانه ی ژاپنی ها به وجود آمده است. طول بدن این پرنده کم تر از ۱۳ سانتی متر است. این پرنده شبیه پرنده ی اسکاتلندی است و بیشتر به رنگ سفید سبزبا رگهد های قهوه ای و ابلق دیده می شود.

بیشتر بخوانید  اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بهارستان، استان تهران

قناری نژاد واتر اسلگر

نژاد واتر اسلگر نزدیک به ۳۰۰ سال پیش در کشور بلژیک کشف شده اسیت.این قناری بسیار شبیه برادر آواز خوان خودش رولر شباهت دارد. فقط کمی از لحاظ جثه از رولر بزرگتر است. این پرنده توانایی ۱۷ نوع آواز دارد.واتر اسلگر اغلب با دهان باز آواز می خواند. اما قناری واتر اسلگر اغلب با دهان بسته آواز می خواند.

قناری نژاد فری شمال هلند

این نژاد در شمال فرانسه و هلند به وجود آمده است. پرهای بدن این پرنده با فاصله از هم قرار می گیرند و جثه ی بدن پرنده را بزرگتذ نشان می دهند. دم این پرنده بزرگ و مستقیم است. طول بدن این پرنده حدودا ۱۷ یا۱۸ سانتی متر است.

قناری قرمز

قناری نژاد فری پادوانو

از بین نژادهای فری این نوع نژاد یکی از زیباترین نژاد فری است. این نژاد در منطقه ی پدوانو ایتالیا تکثیر شده است.این نژاد به دوصورت کاکل دار و بدون کاکل است. طول بدن این نوع نژاد۱۷تا ۱۸ سانتی متر است. ناگفته نماند که این نوع نژاد تکثیر بسیار مشکلی دارد. این پرنده حرکات آهسته ای دارند.

قناری نژاد فری پاریسی

این نژاد یکی از درشت ترین و قدیمی ترین قناری بین نژادهای مختلف است. طول بدن این پرنده۱۹ الی ۲۴ سانتی متر می رسد. این پرنده در فرانسه به وجود آمده است. پرهای بدن این پرنده به صورت جدا از هم هستند. پاهای این پرنده به صورت جدا از هم باز و مستقیم قرار می گیرد.

قناری نژاد رسمی بلند

این قناری مربوط به ایران است. طول بدن این پرنده ۲۰ سانتی متر است. پرهای بدن این پرنده باید کوتاه، نرم و پر پشت و صاف باشند. سر و گردن این پرنده باید کوچک و بیضی شکل باشد. ابرو به هیچ عنوان قابل تشخیص نباشد. در واقع پر های بالای چشم به حالت ابرو روی چشم نیامده باشد.

اندازه ی گردن متوسط، باریک و کاملا سر از بدن جدا باشد. نوک این نوع نژاد باید مخروطی و متناسب با سر باشد. بال ها باید چسبیده به بدن و بسیار بلند باشد طوری که ابتدای دم یا بیخ دم رو کامل بپوشونه بدون حالت ضربدری! تمامی اجزای بدن باید متناسب با هم دیگر باشد. دم باید مقداری از بدن مقداری بلند تر باشد.

قناری نژاد رازا

این پرنده کوچکترین نژاد در تمامی نژاد قناری ها است. اندازه ی طول بدن این پرنده از نوک تا دم ۱۱ سانتی متر است. نر های این نژاد آواز خوان های خوبی هستند تقریبا شبیه نژاد رولر دهن می زنند. ماده های این نژاد هم پرورش دهندگان بسیار خوبی هستند. این پرنده می تواند با فنچ ها هم زندگی کند. یک جفت این قناری به راحتی در یک قفس باهم زندگی می کنند.

separator line

بیشتر بخوانید:

در مورد بیماری های پای قناری و درمان آنها چه می دانید؟

آیا غش کردن قناری خطرناک است؟ علت و درمان سریع

مهمترین علت تولک رفتن قناری و سریع ترین راه درمان آن

separator line


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *