مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آشنایی با آداب و رسوم جالب و جذاب ازدواج در هندوستان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آداب و رسوم شگفت انگیز ازدواج در هندوستان


مراسم ازدواج در هند از دیرباز به صورت جشن های چند روزه برگزار و آداب پیچیده بسیاری را شامل می شود. این آداب و رسوم جالب عبارتند از:


1. مراسم خواستگاری در هند


قرار گرفتن مرد به عنوان محور و همچنین وجود فشار ناشی از تهیه جهیزیه که ریشه در فقر اقتصادی مردم هند دارد، عملاً موجب شده تا عموماً خانواده ‏ها خواستار داشتن پسر باشند.


بطوری که بعضاً تولد اولاد دختر را به عنوان نَحس یاد کرده و می‏ کنند. این موضوع که بطور مستقیم بر نهاد خانواده نیز اثر گذاشته، موجب شده تا در جامعه هند اصولاً برای مرد ارج بیشتری (در آیین‌ های مختلف) قائل شوند و به همین خاطر نیز به هنگام ازدواج اصولاً خانواده دختر در تلاش برای پیدا کردن داماد مناسب باشد.


در همین راستا لازمه یافتن داماد مناسب و خوب، ارائه شرایط مناسب و خوب بوده و نهایتاً انتخاب داماد با وضعیت طبقه، امکانات مالی و شرایط اجتماعی خانواده دختر رابطه پیدا کرده است.


به هر تقدیر پیشنهاد ازدواج در هندوها اصولاً از جانب خانواده دختر مطرح می ‏شود و پدر و مادر دختر، پس از انتخاب داماد به منزل او رفته و پیشنهاد را مطرح می‏ کنند.


در این هنگام دختر و پسر هیچ نقشی در رد یا قبول ازدواج نداشته و حتی بعضاَ همدیگر را تا قبل از مراسم ازدواج نیز نمی‏ بینند.


بعد از حضور خانواده دختر در منزل پسر، پدر و مادر داماد به منزل عروس می روند و در این رابطه مراسم مختلفی وجود دارد. در جنوب هند خانواده داماد پس از قبول عروس همراه با یک دست لباس به منزل دختر رفته و نظر نهایی خود را اعلام می‏ کنند.


در شرق هند یعنی ایالت پنجاب، خانواده داماد با یک قطعه جواهر (گردنبند یا انگشتر) همراه با لباس و با یک نوع ظرف نقره به منزل عروس می‏ روند که به این رسم «سگاتی» نیز گفته می ‏شود.


در هر حال حضور خانواده پسر در محل خانواده دختر در حقیقت قبول دختر به عنوان عروس است.


در این نشست پیرامون جهیزیه «دوری» و برنامه عروسی گفتگو می‏ شود. در شهر «ساورات» ایالت بیهار در شرق هند، پسرها به قیمت خوبی در یک نمایشگاه به فروش می ‏رسند و خریداران آن ها والدین دختران دم بخت هستند.


در این شهر از 600 سال پیش تاکنون پسرها همراه با بزرگان خانواده خود در یک باغ انبه جمع می‏ شوند و خانواده دختران دم بخت، داماد خود را انتخاب می‏ کنند.

بیشتر بخوانید  جدیدترین و کاملترین متن و جملات فاز سنگین درمورد خیانت و دروغ


این کار به خانواده دختر حق انتخاب را می‏ دهد ولی موضوع پس از توافق طرفین در مورد مبلغی که خانواده دختر باید بپردازد قطعی می‏ شود. خانواده دختر چند داماد را انتخاب کرده و پس از بحث مفصل درباره پیشینه خانوادگی، سوابق تحصیلی و سایر دارایی‌ های پسر و بالاخره تعیین میزان جهیزیه، مسأله ازدواج نهایی می ‏شود.


دامادها به قیمت‌هایی از 3 تا 300 هزار روپیه به فروش می ‏رسند که قیمت بر اساس شغل آنان تفاوت می‏ کند. بهای دامادهای کارگر روزمزد از 3 تا 5 هزار روپیه، پاسبان 5 تا 8 روپیه، کارمند بانک از 10 تا 16 هزار روپیه و افسر پلیس از 16 تا 30 هزار روپیه و یک موتور سیکلت برای داماد است.


همچنین دامادهایی که کارمند دولت ایالتی باشند از 16 تا 50 هزار روپیه، معاون رییس ‏پلیس 30 تا 60 هزار روپیه به اضافه یک خودرو، کارکنان خدمت اداری هند، با اعتبارترین شغل در هند، از 150 تا 300 هزار روپیه به اضافه یک دستگاه اتومبیل برای داماد، یکی برای پدر وی و یکی هم برای فردی که دو خانواده را به هم معرفی کرده به فروش می ‏رسد.


بهای دامادهایی که استاد دانشگاه باشند، از 15 تا 30 هزار دلار، کارگران شاغل در بمبئی، دهلی و سایر شهرهای بزرگ هند 15 تا 45 هزار دلار و روزنامه‏ نگاران در ایالت ها از 6 تا 15 هزار و روزنامه‏ نگاران در شهرهای بزرگ 15 هزار دلار به اضافه یک خودرو تعیین شده است.


در ایالت بیهار از زمانی که دختر در خانواده متولد می ‏شود والدین به جمع ‏آوری پول برای ازدواج وی می‏ پردازند و خانواده ‏ای که صاحب چند دختر شود خود را بدشانس ترین خانواده می‏ داند. به همین دلیل کشتن جنین دختر یک پدیده عمومی در این منطقه است.


2. مراسم عقد در هند


در”سیخ فیت”(sikh faith) در شرق هند برخی ازدواج‌ ها از قبل تعیین‌ شده و برخی بر اساس عشق و علاقه است.


وقتی دو نفر خواهان ازدواج با هم هستند این بدین‌ معنا است که دو خانواده با هم ازدواج می‌کنند و نه فقط آن دو فرد. عروس نیز طبق سنت قرمز می‌ پوشد (سفید در فرهنگ هند بیانگر مرگ است) و داماد کت کرم‌ رنگی را که “اتچکین”نامیده می‌ شود همراه با عمامه قرمز رنگی می‌ پوشد.

بیشتر بخوانید  دانلود آهنگ جدید مهدی احمدوند افتخار


پدر دختر، عروس و داماد را از طریق قرار دادن یک گوشه از لباس عروس در دستان داماد به یک دیگر منتقل می‌کند.


داماد چهار مرتبه با کمک برادران عروس و سه عمو‌ها عروس را به دور کتاب مقدس می‌ چرخاند. بعد از اتمام چهار مرتبه چرخش آن دو زن و شوهر محسوب می‌شوند.


کشیش دعای خیرش را نثار آن دو می‌کند و بعد به زوج نصیحت می‌کند که چگونه زندگی کنند و چگونه در زندگی جدید مشترکشان عشق بورزند. این زوج دو بدن با یک روح هستند.


آداب و رسوم ازدواج در هند


3. مراسم عروسی در هند


مراسم عروسی معمولاً به سه بخش تقسیم می شود: مراسم قبل از جشن عروسی، مراسم اصلی و مراسم بعد از جشن عروسی.


مراسم قبل از برگزاری جشن عروسی، تمام مقدمات را با خود به همراه داشته و یک میهمانی شبانه در شب قبل از مراسم اصلی است که در آن خانواده های هر دو طرف (عروس و داماد) با هم ملاقات کرده و به رقص و شادی می پردازند.


پاندیت، فردی است که روز عروسی را بر اساس طالع بینی عروس و داماد تعیین می کند، با اعضای خانواده مشغول دعا و راز و نیاز می شود تا زندگی مشترک خوش و خرمی برای این زوج آرزو نماید.


از آداب و رسوم عروسی در هند این است که تالار عروسی (مانداپا) در روز مراسم اصلی تزئین شده و مادر زن آینده داماد او را به جایگاهی دعوت می کند تا پاهای او را شسته و به او شیر و عسل تعارف کند.


خواهر زن داماد در تلاش برای ربودن کفش های داماد برمی آید و چنانچه موفق به این کار شود، داماد باید برای باز پس گرفتن کفش هایش مبلغی را به او تقدیم کند.


یک داماد هندی معمولاً دستاری بر سر می کند که با پرده ای از گل تزئین شده تا از این طریق از گزند ارواح شیطانی در امان باشد.


والدین عروس دختر خود را شوهر می دهند اما قبل از مراسم عروسی چیزی نمی خورند تا برای این مناسبت پاک و طاهر باشند.


ساری عروس به شال دور گردن داماد گره زده می شود تا بدین وسیله اتحاد میان روح ها (عروس و داماد) نمایش داده شود. در مراسمی مشابه، طناب نازکی به دور گردن زن و شوهر گره می زنند تا آن ها را از شیطان محافظت نماید و معمولاً بزرگ ترهای عروس و داماد این کار را انجام می دهند.

بیشتر بخوانید  گالری تصاویر زیبا و شخصی الناز حبیبی بازیگر سریال محبوب دردسرهای بزرگ / شهریور 93


در مراسم عروسی هندی، به جای حلقه ازدواج، گردنبندی به نام مانگالا سوترا به دور گردن عروس بسته می شود. این گردنبند از یک طناب نازک با دو آویز طلا تشکیل شده است و با سه گره توسط داماد بسته می شود که این خود نمادی از پیوند دو روح (عروس و داماد) برای مدت صد سال است.


همچنین این گردنبند نمادی از وضعیت تأهل عروس به حساب می آید. یک مراسم سرگرم کننده و جالب مانگال فراس است.


در این مراسم عروس و داماد چهار مرتبه به دور آتش مقدس چرخیده تا دارما، آرتا، کاما، و موکشَه را نشان دهند و پس از انجام این کار عروس و داماد باید در جایگاه خود بنشینند و هر کدام که زودتر بنشیند بر اهل خانه حکمفرمایی می کند.


در مراسم هفت مرحله ، داماد به عروس کمک می کند تا هفت آجیل فوفل را با انگشت شصت پای راستش لمس کند و در عین حال آن ها هفت بار سوگند یاد می کنند.


دست آخر، هفت زن متأهل از طرف خانواده عروس از مقابل زن و شوهر عبور کرده و آرام در گوش راست عروس سخنانی از برکت و رحمت زمزمه می کنند. پس از مراسم ازدواج، برادران عروس او را بیرون می برند.


سپس عروس خانه پدری خود را به قصد خانه شوهر ترک می کند. مادر شوهر عروس یک ظرف پر از برنج در مقابل درب ورودی خانه قرار می دهد. عروس بایستی با پای راست خود برنج را روی زمین بریزد. این کار نمادی از ثروت بوده و اینکه عروس مسئولیت های جدید خود را پذیرفته است.


یکی دیگر از بازی های سرگرم کننده برای تازه عروس و داماد آکی بکی نامیده می شود که در آن یک سینی آب را با شیر و سندور (شنگرف) در هم آمیخته و داخل آن را با چند سکه و یک حلقه پر می کنند.


هر یک از عروس و داماد که آن حلقه را چهار مرتبه از مجموع هفت مرتبه پیدا کند می تواند بر اهل خانه حکم فرمایی کند. سپس روز عروسی با انجام راز و نیاز به درگاه خدا و طلب عشق و خوشبختی برای این زوج جوان به پایان می رسد.


بیشتر بخوانید:


رسوم عجیب و خنده دار ازدواج در گوشه وکنار دنیا


رسوم ازدواج در سراسر دنیا


رسوم عجیب ازدواج


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *