آشفتگی بازار قیمت مرغ را افزایش می دهد / خوراک دام دولت بازار سیاه را ترک می کند


به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس ، قیمت گوشت مرغ در بازار تهران علی رغم اینکه دولت نرخ دولتی 24 هزار و 900 تن را تعیین کرده است ، به 37 هزار تن رسیده است و در واقع بازار نرخ مصوبات دولت را قبول ندارد و راه خودش را می رود.

نه تنها مرغ ها نرخ دولتی را قبول ندارند. اما محصولاتی مانند شیر ، گوشت و لبنیات نیز سرکش هستند و از قیمت های ثابت پیروی نمی کنند. خوراک دام که 70٪ هزینه تولید این محصولات را به خود اختصاص می دهد نیز در بازار آزاد با چندین برابر قیمت فروخته می شود. بازار وزارت جهاد کشاورزی که مجبور بود کشاورزان ، دانه های سویا و جو را با نرخ دولتی تغذیه کند ، نمی توانست نیازهای آنها را به طور کامل تأمین کند.

به گفته مرغداران دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ در بازار ، افزایش مواد اولیه و علوفه دام برای مرغداران با نرخ دولتی تأمین نمی شود و آنها مجبور به خرید با قیمت های گران تر در بازار می شوند.

ساعده مشایی ، مرغداری در اصفهان ، به فارس گفت: “دولت به مرغداران قول می دهد مرغ زنده را به ازای هر کیلوگرم 17100 تن بفروشند اما هزینه های تولید آنها زیاد است.”

وی افزود: دولت در ماه اول مرغ وارداتی را به مرغدار نداد و در این مدت مرغدار مجبور به انصراف شد. توانا فروش گران است که هزینه های زیادی را برای تولید کننده ایجاد می کند و مرغدار دو راه پیش رو دارد: یا گرانتر بفروشد یا صبر کند تا وزن مرغ بیش از 2.5 کیلوگرم باشد و بفروشد تا بخشی از هزینه ها بازپرداخت شود.

بیشتر بخوانید  عرضه سنگین ارز در بازار توافقی/پیش بینی بازار ارز در روزهای آینده

در یکی دو ماه اخیر کمبودها و گرانی بازار جدی شده و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان دام و طیور ایجاد کرده است. خوراک دام 70٪ هزینه تولید مرغ را به خود اختصاص می دهد.

مرغداران می گویند یک روز جوجه پیر همچنین نرخ تعیین شده توسط دولت 4200 تن است که با قیمت 7000 تا 9000 تن خریداری شده و هزینه تولید مرغ را افزایش می دهد.

براساس گزارش گمرک و براساس سفر رئیس کمیته کشاورزی مجلس از گمرک بندر امام خمینی (ره) ، گمرکات کشور بیش از 4 میلیون تن علوفه برای دام و طیور دارد که در قالب قطره چکان تمیز شده و وارد بازار می شود ، اما عطش بازار ضعیف نمی شود.

پیش بینی می شود دو میلیون از این مواد اولیه توزیع شود بانک مرکزی به دلیل کمبود کامیون ، 2 میلیون تن دیگر به آرامی در بازار تزریق می شود.

انتهای پیام / ب


دیدگاهتان را بنویسید