به منظور آشنایی دانش آموزان با آزمون متمرکز و بهبود عملکرد سیستم ، دانشجویان مجبور به شرکت در مانور اجباری این آزمون شدند. مانوری که طبق برنامه قبلی از روز چهارشنبه 8 دسامبر 2016 آغاز شده و نیمه شب یکشنبه ، بیست و یکم همان ماه به پایان رسید. و بنابراین آزمون متمرکز به ظاهر حل و فصل شد.
با این وجود ، هنوز نواقص و ایراداتی که نسبت به این سیستم و نحوه بهره مندی دانشجویان از آن وجود دارد ، ناچیز است و باید توسط کارکنان نظام آموزش عالی کشور مورد توجه قرار گیرد.
1. به عنوان مثال ، در همان مانور اجباری ، از دانش آموزان خواسته شد که عناصر زیر را پس از ورود به سیستم آزمون متمرکز بررسی کنند:
آ. ایجاد رمز عبور در سیستم توسط دانشجو
ب – اطلاعات شخصی دانش آموز را بررسی و تأیید کنید
J. مشخصات دوره های امتحان متمرکز دانشجو را بررسی و تأیید کنید
د آشنایی با نحوه انجام آزمون از طریق کتابچه راهنمای سیستم
ه شبیه سازی آزمون (پاسخ دادن به سوالات نظرسنجی دانش آموزان)
لازم به ذکر است که نکات “b” و “c” موضوعاتی نیستند که باید توسط دانشجو بررسی و تأیید شوند ، اما بهتر است سیستم ، بررسی نهایی خصوصیات شخصی دانش آموز و تأیید دقیق عناوین دانشجو. دوره ای که دانشجو باید به طور متمرکز آزمایش کرده باشد.
2. سپس بدون هیچ توضیحی ، پاسخ س toالات پرسشنامه دانشجو در آزمون سیستم قرار گرفت و در واقع آزمون شبیه سازی شده را به دانش آموزان ارائه داد. البته پاسخ به سوالات پرسشنامه دانشجو نیز کاملاً اجباری بود.
3. اما یک اشکال عمده این بود که مشخص نبود دانشگاه جامع ، در زمینه تاجگذاری ، به چه دلیل ، ساختار مانور اجباری را به روشی جنایی ، منحصر به فرد ایجاد کرد. بنابراین ، اگر دانشجو به هر دلیلی نتواند در مدت مشخص شده از 17 تا 21 دسامبر 1399 در مانور اجباری شرکت کند ، این غیبت محسوب می شود و بنابراین دانشجوی غایب حق شرکت در آزمون دوره متمرکز را نخواهد داشت. و شاید عجیب به نظر برسد ، مسئولیت دانش آموز در حل مشکلات ناشی از غیبت باید به عهده دانشجو باشد.
4. همچنین فرض می شود؛ دانش آموزان در صورت بروز مشکل باید خود را به مرکز آموزشی مربوطه معرفی کنند.
5- در اینجا این سال مطرح می شود که اگر دانش آموز هنگام شرکت در مانور اجباری مشکلی داشته باشد ، تکلیف چیست؟ آیا حل مسئله هنوز به عهده مرکز آموزش مربوطه است؟!
6. نکته ای که جدا از بحث توضیح کاستی های سیستم گفته شده ، یک نکته اساسی است ، تمرکز دروس آزمون است که شباهت کمتری به یکدیگر دارند:
آموزش متوسطه؛ اندیشه اسلامی 1 ، اخلاق اسلامی ، آگاهی از خانواده و جمعیت ، اخلاق حرفه ای ، کارآفرینی ، خلاقیت در هنر ، مهارت ها و قوانین تجارت ، کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ، فرهنگ عمومی.
عزب؛ اندیشه اسلامی 2 ، انقلاب اسلامی در ایران ، تاریخچه تحلیل اسلامی اولیه ، تفسیر موضوعی قرآن ، مدیریت تجارت و بهره وری ، مهارت حل مسئله و تصمیم گیری.
می بینیم که به استثنای دروس “خلاقیت در هنر” و البته “مستندات” و “کنترل پروژه (1)” ، که نمی تواند بخشی از دوره های آزمون باشد و به اصطلاح چهار پاسخ باشد ، سایر دروس برای متمرکز انتخاب شده اند آزمون ، دارای خصوصیات نسبی دوره های آزمون و چهار گزینه است.
7. البته ، به طور صحیح ، سایت آزمایش بارگذاری شده و با دو URL قابل دسترسی است:
8- نکته عجیب این است که یکی از اقدامات تعیین شده به دانشجویان این بود که در صورت عدم تطابق بین اطلاعات شخصی و عناوین دوره های امتحان متمرکز و آنلاین ، دانشجو باید مرکز آموزشی مربوطه را در مورد نحوه اعلام وضعیت در یک کشور اطلاع دهد. عدم قطعیت. باقی؛ از طریق سیستم یا به صورت حضوری یا تلفنی
9. عمده دیگر و برخلاف قانون و اصول عمومی حقوقی ، اجبار دانشجو به داشتن خط و تلفن همراه است که دانشجو موظف به ثبت شماره تلفن همراه بود که در سیستم موجود است.
10. اگر دانش آموز به هر دلیلی نتواند اطلاعات درخواستی را وارد کند ، مجازات وی سلب حق شرکت در آزمون متمرکز است.
11. خوشبختانه اگر دانشجو به هر دلیلی قادر به تهیه رایانه و اتصال به اینترنت نباشد ، با هماهنگی قبلی می تواند با رعایت قوانین امتحانات و رعایت فاصله اجتماعی از امکانات مرکز آموزشی محل تحصیل خود استفاده کند. .
12. اشکال جدی دیگر در آزمون متمرکز این است که “هر س questionال زمان پاسخ مشخصی دارد”. اما ، مانند امتحان مستقیم و غیرمتمرکز ، دانش آموز باید بتواند به سوال یا س chosenالات انتخابی و قبلی خود برگردد ، اگر وقت مربوط به این س hasال دارد و در صورت لزوم آن را اصلاح کند. مهم است که آزمونگر حق داشته باشد از حق دانشجویان جامع در آزمون متمرکز سلب شود ، درست است.
13. یکی از ویژگی های آزمون متمرکز این است که اگر دانش آموز پس از تعیین زمان و مهلت تعیین شده برای هر س anال پاسخی را وارد کند ، نتیجه آن س toال به او اختصاص نخواهد یافت. از طرف دیگر ، القاعده نباید دانش آموز را از پاسخ دادن به سوالی که نمی تواند از آن نمره کسب کند ، منحرف کند. یعنی برنامه سیستم باید دقیقاً تنظیم شود تا به محض انقضای جواب سوال ، خود سیستم اجازه ندهد پاسخی برای این سوال وارد شود. و در واقع دانش آموز را به سمت س orال یا س nextالات بعدی سوق دهید.
14- ویژگی دیگر این آزمون این است که در مهلت تعیین شده برای هر س ،ال ، اگر دانش آموز بخواهد بدون ثبت پاسخ به س nextال بعدی بپردازد ، به وی اخطار داده می شود و در صورت تأیید دانشجو ، سیستم س questionال بدون پاسخ خواهد بود. . سوال بعدی را بنویسید و نشان دهید. اعتراض قانونی علیه این ویژگی همان است که در مدت قانونی و مدت دانشجو برای پاسخ به س questionال ، دانشجو از حق محروم می شود. در حالی که مهلت قانونی دانشجو برای پاسخ به هر س questionال در واقع زمان انتظار برای پاسخ است و دانشجو حق دارد هنگام انتظار به س answerال پاسخ دهد. دقیقاً مانند حالت تست غیر حضوری تست رو در رو و آفلاین.
15. متأسفانه ، طراحان آموزشی سیستم این را ناعادلانه بیان کرده اند؛ پس از مراجعه به س nextال بعدی ، امکان بازگشت ، بررسی یا ویرایش س previousالات قبلی وجود ندارد. در واقع حق اساسی از ممتحن و دانشجو سلب می شود.
16. مزیت این آزمون این است که نمایش سوالات و گزینه های پاسخ تصادفی خواهد بود.
17- مورد دیگری که در آن سیستم امتحان متمرکز دانشجو را از حقوق خود محروم می کند و به نظر نمی رسد با دانشگاه ، دانشجو و غیره ارتباط داشته باشد ، مشخصه ای است که به صراحت تحت مشخصات آزمون نشان داده می شود. وقتی پاسخ هر س questionال ثبت شد ، وقت اضافی برای س theالات دیگر لحاظ نمی شود. یعنی دانش آموز نمی تواند وقت اضافی را صرف سوالات بی پاسخ خود کند و همچنین مجاز به استفاده از آن برای س questionsالات دیگر نیست.
18- مشخص نیست که در صورت خاموش بودن سیستم از کجا و بر چه اساس ، حداکثر 10 دقیقه به زمان و مهلت آزمون اضافه می شود. البته انصاف آموزشی در چنین مواردی مستلزم محاسبه دقیق و معیار است.
19. نکته عجیب این است که اگر دانشجو نتواند در امتحان اول شرکت کند یا شرکت وی برای امتحان دوم موکول شود و نتواند برای بار دوم شرکت کند ، مسئولیت و عواقب آن متوجه دانشجو است. و دانشگاه برخلاف اصول کلی حقوق و اصل برابری م institutionsسسات آموزشی عملا دانشجو را از امتحان محروم کرده است.
20. نکته دیگر این است که سیستم برای اعلام پایان آزمون از عبارت “پایان آزمون” استفاده کرده است ، که باید برای توضیح موضوع در کتابچه راهنمای آزمون متمرکز از همان عبارت استفاده کند و از همان عبارت “پایان آزمون” استفاده نکند. آزمون “.
21. س Theالی که پرسنل آموزش دانشگاه باید به آن پاسخ دهند این است: چرا مرور آزمون متمرکز مانند سایر آزمون ها امکان پذیر نیست؟ اما چه چیز ویژه ای در آزمون متمرکز وجود دارد که مانع از تجدیدنظرآوری دانش آموز از نمره خود می شود؟ با این حال ، حتی دقیق ترین ماشین ها را می توان با کاربران انسانی اشتباه گرفت.
همه این کاستی ها و ایرادات نشان می دهد که سیستم آزمون متمرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی دوره آزمایش و خطا را پشت سر می گذارد و از تأمین حقوق دانشجویان دور است.
* محقق حقوقی و مدرس دانشگاه علمی کاربردی تهران.
1. البته همه دوره های آزمون ذکر شده فقط بر روی آزمون متمرکز نیستند. ر.ک.: https://cdn.examuast.ir/exam/examList.jpg