مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آزادسازی 81 زون معدنی در اختیار ایمیدر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



ˈاحمد فتاحی مجلجˈ افزود: مطالعات مربوط به مناطق معدنی کشور از سال 91 آغاز شد و در گام اول مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به عنوان دو استان کم برخوردار مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 5 قانون معادن، ایمیدرو مجاز است در نقاط فقیر و کمتر توسعه یافته کشور کارهای اکتشافی انجام دهد. فتاحی بیان کرد: گسترش تملک اراضی منجر به واگذاری اراضی سراوان در سیستان و بلوچستان و اراضی فردوس-کاینا در خراسان جنوبی شد.

وی ادامه داد: از سال 93 با ابلاغ بخشنامه های مربوطه تا پایان سال گذشته در مجموع 81 منطقه (بدون احتساب منطقه دیوان دره در استان کردستان) به مساحت 502 هزار کیلومتر مربع به ایمدر واگذار شد. و شرکت های تابعه آن و تا پایان سال 1393 تمامی این مناطق تکمیل و به بهره برداری رسید.

این مقام مسئول افزود: در زیر مناطق احتمالی شامل 532 منطقه به دو بخش «در اختیار ایمدر» و «در اختیار سازمان حراست استان برای واگذاری به بخش خصوصی» آمده است.

وی بیان کرد: در مناطق تحت کنترل ایمیدرو فرآیند نظارت بر ثبت و صدور پروانه اکتشاف اجرا شده و امروز 160 مجوز اکتشاف برای این سازمان و شرکت های تابعه موجود است.

فتاحی یادآور شد: از مجموع 82 میدان به مساحت 505 هزار کیلومتر مربع که ایمیدرو از سال 91 در اختیار داشت، به جز میدان دیواندره، 81 میدان باقی مانده از کلیه مجوزهای اکتشاف، درخواست، گواهی کشف، آزاد شدند. مجوزهای بهره برداری و غیره در مجموع تنها 29 هزار کیلومتر مربع در کشور به نام ایمیدرو است.

بیشتر بخوانید  المپیک 2020 توکیو رویداد نادر و تاریخی ؛ مدال طلا برای 2 نفر! - اخبار ورزشی - اخبار ورزشی تسنیم

وی تصریح کرد: به این ترتیب اینکه برخی ادعا می کنند ایمیدرو مالک کل کشور است، ادعایی کذب نیست و صحت ندارد.

مدیر تحقیقات ایمیدر تاکید کرد: با همکاری وزارت معدن در دولت سیزدهم، ایمیدر اکنون کمتر از 30 هزار کیلومتر مربع در سامانه کاداستر در اختیار دارد.

شناسایی 16 منطقه معدنی آینده نگر در کرمانشاه

وی در پاسخ به برخی انتقادات به ایمیدرو مبنی بر اینکه «این سازمان به وظایف و وظایف خود در استان کرمانشاه به درستی عمل نکرده و تنها به شناسایی معادن در این استان اکتفا کرده است»، افزود: در استان کرمانشاه، منطقه سنقر در استان کرمانشاه واقع شده است. شمال شرقی این ولایت زونی با آهن دارد.

فتاحی ادامه داد: به منظور ایمن سازی سنگ آهن خام کارخانه های فولاد غرب کشور، عملیات ژئوفیزیک هوایی را در منطقه سنگر انجام داد و پس از انجام مراحل شناسایی و تحقیقاتی در منطقه مذکور، 17 منطقه آینده نگر شناسایی شد.

وی گفت: نتیجه انجام ژئوفیزیک هوایی در سنگر برای یافتن ذخایر آهن به 16 منطقه آینده نگر تبدیل شد که از این تعداد 9 منطقه در اختیار سازمان حراست استان کرمانشاه و هفت منطقه در اختیار ایمدر قرار گرفت.

مدیر اکتشاف ایمیدرو خاطرنشان کرد: ثبت مناطق هفت گانه مذکور مستلزم استعلام از دستگاه های ذیربط در این استان است اما علاوه بر دستگاه هایی مانند میراث فرهنگی، منابع طبیعی، انرژی اتمی و …. همه موافق نبودند.

وی بیان کرد: هر چند جلسات متعددی برای رفع مشکلات این حوزه برگزار شد اما بی نتیجه ماند و در نهایت مقرر شد از آخرین ظرفیت قانونی موجود یعنی «ماده 24» با حضور استاندار استفاده شود. در این زمینه سازمان حراست استان کرمانشاه ابتدا باید نسبت به برگزاری جلسه اقدام کند که تاکنون انجام نشده است.

بیشتر بخوانید  نظارت بر تولید و توزیع گوشت مرغ لرستان با طراحی سیستم "کابوک" - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ایمیدرو در استان کرمانشاه 7600 کیلومتر خطی عملیات ژئوفیزیک هوایی انجام داد. از جمله نتایج به دست آمده، شناسایی هفت منطقه با پتانسیل سنگ آهن و پلی فلزات در سنگر است.

همچنین 9 منطقه مستعد به مساحت 650 کیلومتر مربع در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه قرار گرفت تا به بخش خصوصی واگذار شود.

انتهای پیام/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *