آذر برزین مهر آتشکده های تاریخی خراسان رضوی


به گزارش سلام نو، منابع ساسانی حاکی از وجود سه آتشکده بزرگ یا آتشکده در ایران است که بر این باور است که خاستگاه این سه آتشکده سه آتش مهم اساطیری دین زرتشتی است: آذر فرنباغ، آذر گشنسب. و آذر برزینه مهر. هر یک از این سه آتش متعلق به یکی از طبقات جامعه بود: آذر فرنبغ آتش موبدان، آذر گشنسب آتش لشکر و آذر برزینه آتش کشاورزان بود. این سه معبد آتش در ایران، آذربایجان و خراسان توسط سه قهرمان زمینی به نام‌های یمشید، کیخسروف و کی گشتشب بنا شده است. آذر برزین مهر آتشکده مخصوص کشاورزان بود که در ابتدا مکان ثابتی نداشت. بر اساس متن پهلوی بندهشان، هنگامی که زرتشت مسلمان شد، کی گستباس آن را در کوه ریوند، که گفته می شود پشت گستباسبان است، تأسیس کرد. برزین مهر نیز مانند فرنباغ و گشنسب و دیگر آتش های بزرگ از نوع آتش بهرامی است که مهم ترین و مقدس ترین انواع آتش در دین زرتشتی است. آتش مریخ نگهبان تمام آتش های جهان است. برزینه مهر آتش مورد علاقه اشکانیان بود و به عنوان عبادتگاه و زیارتگاه حکومت و مردم وقت مورد احترام و احترام خاصی بود. در زمان ساسانیان؛ این معبد آتش به همراه دو آتشکده بزرگ دیگر، زیارتگاهی خاص و عمومی است; و آذربرزینه مهر آتشکده مخصوص واستریوشان (کشاورزان) بود.

    آذر برزین مهر آتشکده های تاریخی خراسان رضوی

برزین مهر یا آذر برزین مهر; یکی از آتش‌های مقدس دین زرتشتی است که از نوع آتش بهرامی و یکی از سه آتشکده بزرگ ایران پیش از اسلام است و در کوه ریوند خراسان و نزدیک دریاچه سوار قرار دارد. برزین هر مهر آتش مخصوص واستریوشان یا کشاورز ایران است. نام این سه معبد آتش با کلمه آذر (آتش) شروع می شود. آذر در دین زرتشتی نام ایزد آتش است و آتش نشانه بارز حضور اهورامزدا است که از بهشت ​​فرود آمده و با قضاوت و ستمگران مبارزه می کند. با کمک آذر برزین مهر کشاورزان در کشاورزی آگاه تر، ثروتمندتر و پاک تر می شوند.

    آذر برزین مهر آتشکده های تاریخی خراسان رضوی

به نوشته اوستا، برزین هر مهر، گشنسب و فرنباغ از آغاز خلقت برای نگهبانی از جهان و حفاظت از موجودات آفریده شده است. در باورهای اساطیری ایران، آذر (آتش) برزینا هر مهرا با امشاسپندا اردیبهشت رابطه خاصی دارد. اردیبهشت تنها امشاسپندی است که با آتش مرتبط است. او در نقش فرشته آتش نماد پاکی و پاکی است. ایزد مهر خدایی است که با آتش پیوند خورده است. مهر دشت های وسیعی دارد و کیفیت ها و ویژگی های متعدد آن نشان دهنده ارتباط آن با آتشکده کشاورز است که همان آتشکده آذر برزین مهر است. بر اساس روایات دینی، این آتش یکی از سه امشاسپند فصیح (بهمن، اردیبهشت و برزین مهر) است که به صورت مادی در گشتاسپ و انجمن بارگاهیان تجلی یافته است.

بیشتر بخوانید  المپیک 2020 توکیو| عملکرد ضعیف جانشین جردن باروفس و حسرت 74 کیلوگرم برای ایران- اخبار کشتی و وزنه برداری - اخبار ورزشی تسنیم

    آذر برزین مهر آتشکده های تاریخی خراسان رضوی

بهرام آتشین

آذر (آتش) پیام (یا پیک) بین مردم و اهورامزدا است و مقدس شمرده می شود. آتش مقدس در یک فرآیند طولانی و دشوار تطهیر می شود. نحوه جمع آوری شانزده آتش از منابع مختلف و سپس تمیز کردن 1128 بار و این روند یک سال طول می کشد و آتش در مریخ رخ می دهد. بر اساس باورهای اساطیری ایران؛ پنج نوع آتش منوی مقدس در جهان وجود دارد. برزین مهر، گشنسب و فرنباغ از انواع آتش مقدس اسپانیاست که برای ساختن آن هزار آتش از جاهای مختلف فراهم شد، اهورامزدا فرود می آید و در آن فرود می آید و در آتش می رود. آتش را در ظرفی به نام آتشکده (یا موجود) که در وسط ساختمان معبد آتش قرار می دهند، نگهداری می کنند. معبد آتش، مکان مقدس و عبادتگاه زرتشتیان است. برزین مهر نیز مانند فرنباغ و گشنسب و دیگر آتش های بزرگ از نوع آتش های بهرامی است که در دین زرتشتی از مهم ترین و مقدس ترین آتش ها به شمار می رود. آتش مریخ نگهبان تمام آتش های جهان است.

    آذر برزین مهر آتشکده های تاریخی خراسان رضوی

نام نام

آذر به معنی آتش و همچنین نام ماه نهم و روز نهم در فارسی و همچنین نام ایزد است. آتش، یکی از چهار عنصر مقدس (آب، آتش، باد و خاک) در نزد ایرانیان. و ایرانیان ایزد آذر، یاور امشاسپند اردی بهشت ​​(نگهبان آتش در عالم مادی) را می ستایند و می پرستند. آتش گرمای زندگی است و نور نیمی از زندگی در نبود خورشید است. ایرانیان در کنار آتش نماز خواندند و آتشکده های زیادی ساختند و آذرگان را جشن گرفتند تا از آتش محافظت کنند. برزین نیز به معنای برترین، برترین، برترین و شریف ترین است. کلمه مهر در اوستا به صورت میترا است و در زبان پهلوی به آن میترو نیز گفته می شود. مهر مانند گردان ها و قهرمانان همیشه بیدار و نگران مردم است. بنابراین ارتباط محسوسی بین نام این آتش (برزین هر مهر) و کشاورز (دهقان، کشاورز) وجود دارد. اگر صفت معروف مهر، با مراتع وسیع را از این دو چیز در نظر بگیریم; اهمیت مهرا به عنوان خدایی از طبقه تولیدکنندگان و کشاورزان مشخص می شود. نام این معبد آتش نشان از تاریخ باستانی آن دارد. برخی از محققان ایرانی معتقدند که چنین نامی احتمالاً در عصر میترا، قبل از زرتشت وجود داشته است.

بیشتر بخوانید  صحنه شهادت حضرت عباس | صحنه حضرت عباس در مختارنامه پشت صحنه – ایران چطور

    آذر برزین مهر آتشکده های تاریخی خراسان رضوی


دوستیابی و تاریخ

با توجه به احترامی که در قدیم برای کشاورزان قائل می‌شد، تردیدی نیست که عمر آتش برزین مهرا بسیار بیشتر از تاریخ ورود زرتشت است. بنابراین؛ گمان می رود که این آتش و دو آتش مقدس و بزرگ دین زرتشتی حداقل در اوایل دوره اشکانیان روشن شده است. برزین هامر آتش مخصوص اشکانیان بود و در کوههای ریوند خراسان و در کوههای اشکانی قرار داشت فقط ایزد آذر. انتظار می رود که این افسانه وارسته (که موبدان برزین مهر در آن نقش داشته اند) زائران زیادی را در دوره اشکانیان به بازدید از برزین مهر واداشته است و برخی منابع حاکی از آن است که اشکانیان (سلسله اشکانی) خود را وقف آن کرده اند. این آتش هدایای زیادی برای او به ارمغان آورد. در زمان ساسانیان که پس از اشکانیان به قدرت رسید، آذر برزینه مهر به همراه دو آتشکده بزرگ و رسمی دیگر در کشور به نام های آذر فرنباغ و آذر گشنسب محل عبادت خاصی بوده و دارای زیورآلات و ثروت های بیشتری بوده است. دیگران. زیارتگاه ها در این دوره، آذر گشنسپ (آتش شاهان و جنگاوران) و آذر فرنباغ (آتش روحانیون) بیش از برزین اهمهر (آتش کشاورزان) که در این دوره متعلق به طبقات پایین جامعه بودند، مورد توجه قرار گرفتند. و به نظر می رسد در این دوره برزین مهر آن را به رتبه سوم کاهش داد. بنابراین بی جهت نیست که در مقایسه با دو آتش سوزی رسمی دیگر، گزارش متون مذهبی و تاریخی درباره آذر برزین مهر بسیار اندک است. پس از ورود اسلام به ایران، این معبد آتش مانند سایر معابد آتش فروریخت.

بیشتر بخوانید  گل محمدی: قرارداد بازیکنان تیم رقیب سه برابر پرسپولیس است / صداوسیما برنامه های عجیبی دارد - اخبار فوتبال ایران - اخبار ورزشی تسنیم

    آذر برزین مهر آتشکده های تاریخی خراسان رضوی


محل

بقایای معماری آتشکده آذر برزین مهر در ریوند داورزن قرار دارد. البته در مورد مکان دقیق آتشکده برزین مهر اختلاف نظر وجود دارد اما میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در حال حاضر این مکان را به عنوان آتشکده آذر برزین مهر می شناسد و بر همین اساس این مکان را ارائه کرده ایم.

جاذبه های گردشگری ریوند

  • منطقه بدون شکار ریوند: این منطقه به مساحت 16900 هکتار در 200 متری روستای ریوند قرار دارد. صورت طبیعی این منطقه هموار و کوهستانی با آب و هوای خشک است. از گونه های گیاهی این منطقه می توان به پیاز، پسته، کنگر، گون، گز، بادام، فرت، تریپلکس، قیچی و … اشاره کرد و از حیات وحش می توان به قوچ، میش، کل، بز، آهو و انواع پرندگان اشاره کرد. بازدید از این منطقه در زمستان از ساعت 8 صبح تا 19 و در تابستان از ساعت 7 صبح تا 20 برای عموم آزاد است.
  • رودخانه ریوند: این رودخانه در پانزده کیلومتری شمال روستای ریوند قرار دارد. بازدید از این قسمت در زمستان از ساعت 8 صبح تا 19 و در تابستان از ساعت 7 تا 20 برای عموم آزاد است.
  • آبشار آتشکده آذر برزین مهر: در فاصله حدود 1000 متری شمال غربی آتشکده در امتداد رودخانه در جهت شمالی، دو آبشار دائمی به ارتفاع حدود 4 متر و یک حوض سنگی که در اثر فرسایش صخره ها بر اثر سیل تشکیل شده است وجود دارد. . این حوض حدود یک و نیم متر عمق دارد که مخصوصا در تابستان برای آب در بدن سرد است، اگر رفتید به نظافت توجه کنید و به طبیعت احترام بگذارید. بازدید از این قسمت در زمستان از ساعت 8 صبح تا 19 و در تابستان از ساعت 7 صبح تا 20 برای عموم آزاد است.
  • کاروانسرای ریوند: کاروانسرای ریوند مربوط به دوره صفویه است و در روستای ریوند واقع شده است. این اثر در تاریخ 25 شهریور 1363 با شماره ثبت 1662 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید