بازار خودرو در کنار بازار ارز، بورس و مسکن یکی از جذاب ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران است قیمت خودرو کار آسانی نیست. به موازات نوسانات چشمگیر دلار، به نوسانات آن نگاه کنید قیمت خودرو ما در بازار هستیم، اوایل امسال بود قیمت خودرو بین کارخانه و بازار، حاشیه برای کنترل حتی در آن زمان بسیار زیاد بود قیمت خودرو طرح قرعه کشی راه اندازی شد اما برخی دلالان بازار خودرو در موج اخبار سیاسی نوسانات قیمتی ایجاد کردند که باعث شد. قیمت خودرو بازار دوباره نوسان می کند.
بر اساس گزارش معاملات روز گذشته، قیمت خودروهای داخلی ثابت ماند، حالا باید منتظر ماند و دید موج افزایش قیمت ها پایان می یابد یا ثبات موقتی است.
در ابتدای هفته رکورد قیمت خودروهای داخلی را ثبت کردیم اما دیروز روند افزایشی قیمت ها متوقف شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان ثبات قیمت دلار نمی تواند رشد قیمت خودرو را کنترل کند و مهاجرت سرمایه گذاران به بازار خودرو روند صعودی را ادامه خواهد داد.
قیمت محصولات ایران خودرو
قیمت پژو 206 تیپ 2 در معاملات روز سه شنبه ثابت ماند. قیمت پژو 206 تیپ 2 حدود 345 میلیون تومان بود.
قیمت پژو 206 تیپ 5 با 12 میلیون افزایش روز شنبه در سه روز گذشته ثابت ماند و 410 میلیون تومان قیمت داشت.
پژو 207 دستی اگرچه روز شنبه 15 میلیون تومان افزایش قیمت به ثبت رساند، اما پس از آن تغییری نکرد و قیمت پژو 207 پانورامای دستی امروز به 475 میلیون تومان رسید.
قیمت پژو پارس LX بدون تغییر در 440 میلیون تومان باقی ماند.
قیمت پژو پارس ELKS-TU5 که از روز شنبه با افزایش 12 میلیونی آغاز شده بود، در سه روز گذشته بدون تغییر باقی ماند و اکنون به 512 میلیون رسیده است.
قیمت پژو پارس KSU7 اگرچه در روز شنبه 15 میلیون تومان جهش کرد، اما پس از آن ثابت ماند و به 390 میلیون رسید.
قیمت سمند EF7 ثابت ماند. قیمت سمند EF7 در بازار خودرو 375 میلیون تومان است.
دنا توربو اتوماتیک در اولین روز هفته 10 میلیون افزایش قیمت داشت اما پس از آن ثابت بود و در حال حاضر قیمت توربو دنا اتوماتیک 600 میلیون تومان است.
قیمت وزن بدون تغییر نسبت به روز گذشته 515 میلیون تومان اعلام شد.
قیمت وزن تره اتوماتیک بدون تغییر به 640 میلیون تومان رسید.
قیمت محصولات سایپا
قیمت پراید 131 ثابت ماند و به 200 میلیون تومان رسید.
قیمت تیبا هاچ بک پلاس تغییری نکرده است. قیمت تیبا هاچ بک پلاس به 229 میلیون تومان رسید.
ساینا اس ۴ میلیون افزایش یافت. قیمت ساینا به 238 میلیون تومان رسید.
قیمت شاهین بدون تغییر باقی مانده و در حال حاضر 390 میلیون است.
منبع: فرارو
پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده
کاظم محمدی نیکخواه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با تجارت نیوز گفت: قیمت خودرو در حال حاضر تنها تحت تاثیر نوسانات ارزهای کشور است. تا زمان تثبیت دلار، بازار خودرو به روند فعلی خود یعنی افزایش قیمت و ادامه رکود ادامه خواهد داد.
وی افزود: اگرچه دلار پس از عبور از سقف به کانال های قبلی بازگشت، اما این کاهش آنقدر نبود که بر قیمت ها در بازار خودرو تاثیر بگذارد. در نتیجه پیش بینی می شود قیمت دلار بیش از این کاهش یابد تا روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو متوقف شود.
چندی پیش امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت نیوز گفت: بازار خودرو به بازار حساسی تبدیل شده که حتی به کوچکترین محرکی واکنش نشان می دهد.
وی افزود: در حال حاضر هیچ عاملی مانند رشد دلار در قیمت ها تاثیرگذار نیست. اما مشاهدات نشان می دهد که قیمت خودرو هر روز در حال افزایش است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به تورم حداقل 40 درصدی کشور، پیش بینی می شود قیمت خودروهای تولید داخل در بازار تا پایان سال حداقل 40 تا 50 درصد افزایش یابد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اما به نظر می رسد بازار خودروهای خارجی تا پایان سال تغییری نخواهد کرد و به روند فعلی خود ادامه خواهد داد.
راهکار مجلس برای کاهش قیمت خودرو چیست؟
سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن شورای اسلامی همانطور که در سایت شماره یک آمده است تاکید کرد: هدف اصلی قانونگذار از تصویب قانون واردات خودرو افزایش کیفیت و حمایت از مصرف کننده و آیین نامه واردات خودرو است. باید در راستای این هدف باشد. .
روح الله عباسپور درباره آئین نامه ای که برای واردات خودرو نوشته شده است، گفت: مجلس برای ساماندهی بازار خودرو واردات را تصویب کرد و انتظار داریم آیین نامه مدون اهداف قانونگذار را در نظر گرفته و در چارچوب قانون مصوب مجلس باشد. البته من هنوز این آیین نامه را نخوانده ام، اما در صورتی که این آیین نامه بر خلاف چارچوب قانون مصوب مجمع باشد، مجلس می تواند این آیین نامه را باطل کند.
سخنگوی کمیسیون صنعت شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه واردات خودرو یکی از ضروریات است، تصریح کرد: به منظور ایجاد رقابت در صنعت خودرو در جهت ارتقای کیفیت و شاهد کاهش قیمت خودرو و حمایت مصرف کننده، واردات خودرو ضروری است و هدف اصلی قانونگذار از تصویب واردات خودرو این است.
عباسپور در پایان تاکید کرد: قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو را در سال 1385 تصویب کردیم و قانون جدیدی که در مجلس برای ساماندهی بازار خودرو تصویب شد برای حمایت واقعی از مصرف کنندگان خودرو است. مقررات واردات خودرو نیز باید در چارچوب قانون باشد وگرنه قابل قبول نیست.