آخرین موضع مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص احیای برجام


به گزارش ایرنا، یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: منتظر نظر همه درباره متن پیشنهادی هستم زیرا صراحتاً چیز دیگری نمی بینم که به توافق نهایی منجر شود. “

نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا گفت: همچنان منتظر پاسخ همه طرف های درگیر در مذاکرات کاهش تحریم ها به متن توافقنامه پیشنهادی است که دو ماه پیش ارائه کرده است.

جوزپ بورل این را پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت و افزود پیش نویس توافق نهایی وی همچنان روی میز است و روی میز باقی خواهد ماند.

بورل افزود که راه حلی بهتر از متن ارائه شده نمی بیند و این سند “چیزی نیست که منسوخ شود”.

این دیپلمات اسپانیایی گفت: منتظرم [دریافت] من پشت تمام متن پیشنهادی ایستاده ام زیرا، صادقانه بگویم، من هیچ چیز دیگری نمی بینم که بتواند به توافق نهایی منجر شود.

بارل روند مذاکرات لغو تحریم ها را تا اواسط ماه گذشته «همگرا» توصیف کرد و افزود: اما پس از آن، طرفین پیشنهاداتی ارائه کردند که قطعاً به نتیجه نهایی منتهی نشد.

وی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، افزود: در روزهای اخیر اتفاق خاصی نیفتاده است و انتظار ندارم در این هفته اتفاقی بیفتد.

به گزارش ایرنا، پس از چند ماه گفت‌وگوی فشرده، مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به جایی رسیده است که در صورت پذیرش خواسته‌های آمریکایی‌ها برای تشکیل توافقی باثبات و قابل اعتماد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به توافق نهایی می‌رسد. زمان.

ایران خاطرنشان می کند که شرط دستیابی به توافق این است که تحریم ها به طور موثر و دائمی به گونه ای برداشته شود که منافع اقتصادی مردم را تضمین کند و به عنوان اهرم فشار بر ایران باقی نماند.

بیشتر بخوانید  تصاویری دلخراش از تصادف شدید رانندگی با تیر چراغ برق

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم گیری برای بازگشت به توافق هسته ای را ندارد، به تاکتیک های سرزنش و تعیین ضرب الاجل های نادرست روی آورده است که روند مذاکرات را به طول انجامیده است. . .

جمهوری اسلامی ایران در 25 آگوست (16 مرداد) نظرات و درخواست های خود را در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا برای لغو تحریم ها در مذاکرات وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، آمریکا نیز در این خصوص نظر داد. در 24 آگوست. اعلام کرد. 24 اوت) به اتحادیه اروپا ارائه شد. جمهوری اسلامی ایران متعاقباً پاسخ خود را به بیانیه ایالات متحده ارائه کرد، اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

جوزپ بورل هفته گذشته مدعی شد که مذاکرات به دلیل شرایط سیاسی آمریکا و برخی جهت گیری ها به بن بست رسیده است. او گفت که بعد از تابستان مواضع شرکت کنندگان در مذاکره متفاوت بود.

این در حالی است که حسین امیرعبدلایان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز از تغییر موضع ایران در خصوص مذاکرات وین خبر داد. وی با انتشار پیامی در اینستاگرام خود اعلام کرد که ایران بارها اراده و حسن نیت کافی برای رسیدن به گام نهایی یک توافق خوب، قوی و باثبات از خود نشان داده است و تنها مانع توافق در شرایط فعلی عدم واقع بینی است. و فقدان اراده آمریکا امری اساسی است.

دیدگاهتان را بنویسید