آخرین موضع مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص احیای برجام



به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، یک مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: منتظر هستم تا نظر همه را در مورد متن پیشنهادی جلب کنم زیرا صادقانه بگویم، چیز دیگری نمی بینم که بتواند به توافق نهایی منجر شود. “

نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا گفت: همچنان منتظر پاسخ همه طرف‌های درگیر در مذاکرات کاهش تحریم‌ها به متن توافقنامه پیشنهادی است که دو ماه پیش ارائه کرده است.

جوزپ بورل این را پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت و افزود پیش نویس توافق نهایی وی همچنان روی میز است و روی میز باقی خواهد ماند.

بورل افزود که راه حلی بهتر از متن ارائه شده نمی بیند و این سند “چیزی نیست که منسوخ شود”.

این دیپلمات اسپانیایی گفت: منتظرم [دریافت] من پشت همه متن پیشنهادی هستم، زیرا، صادقانه بگویم، چیز دیگری نمی‌بینم که بتواند به توافق نهایی منجر شود.

بورل روند مذاکره برای رفع تحریم ها را تا اواسط ماه گذشته «همگرا» توصیف کرد و افزود: اما پس از آن، طرفین پیشنهاداتی را مطرح کردند که قطعاً به نتیجه نهایی منتهی نشد.

وی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، افزود: در روزهای اخیر هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است و انتظار ندارم در این هفته اتفاقی بیفتد.

به گزارش ایرنا، پس از چند ماه گفت وگوی فشرده، مذاکرات برای رفع تحریم ها به جایی رسیده است که در صورت پذیرش خواسته های آمریکا مبنی بر تشکیل یک توافق پایدار و قابل اعتماد، توافق نهایی در کوتاه ترین زمان ممکن به دست خواهد آمد.

بیشتر بخوانید  سفر به جزیره اکسنتز

ایران خاطرنشان می کند که شرط دستیابی به توافق این است که تحریم ها به طور موثر و دائمی به گونه ای برداشته شود که منافع اقتصادی مردم را تضمین کند و به عنوان اهرم فشاری علیه ایران باقی نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشارهای رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم گیری برای بازگشت به توافق هسته ای را ندارد، به تاکتیک های سرزنش و تعیین ضرب الاجل های نادرست روی آورده است که روند مذاکرات را طولانی کرده است. .

جمهوری اسلامی ایران در 25 آگوست (16 اوت) نظرات و درخواست های خود را در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم ها در وین ارسال کرد و پس از گذشت بیش از یک هفته، ایالات متحده در 24 آگوست نظر خود را در این باره اعلام کرد. 24 اوت) به اتحادیه اروپا ارائه شد. جمهوری اسلامی ایران متعاقباً پاسخ خود را به اظهارات آمریکا ارائه کرد، اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

جوزپ بورل هفته گذشته مدعی شد که مذاکرات به دلیل شرایط سیاسی در آمریکا و برخی جهت گیری ها به بن بست رسیده است. وی گفت که پس از تابستان، دیدگاه های شرکت کنندگان در مذاکرات متفاوت شد.

در همین حال، حسین امیرعبدلایان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرد که تغییری در موضع ایران در قبال مذاکرات وین وجود ندارد. وی با انتشار پیامی در اینستاگرام خود اعلام کرد که ایران بارها اراده و حسن نیت کافی برای رسیدن به گام نهایی یک توافق خوب، قوی و باثبات از خود نشان داده است و تنها مانع توافق در شرایط فعلی عدم واقع بینی است. و فقدان اراده از جانب آمریکا ضروری است.

بیشتر بخوانید  وضعیت عجیب تابلوی کمال الملک در کاخ گلستان / عکس

دیدگاهتان را بنویسید