آخرین توضیحات فارابی از حواشی اسکار


آخرین و جدیدترین توصیف فارابی از حواشی اسکار

بنیاد سینمایی فارابی در سه بخش به تشریح معرفی نمایندگان سینمای ایران در اسکار پرداخت.

پس از پیگیری سوالات مطرح شده از سوی ایسنا در رابطه با معرفی فیلم ایرانی در اسکار، بنیاد سینمایی فارابی اینفوگرافی متنی را در اختیار این خبرگزاری قرار داد که در آن آمده است:

این بنیاد با توجه به دیدگاه های مطرح شده در خصوص قوانین و تاریخچه اسکار در برنامه های تلویزیونی، ذکر چند نکته را برای تنویر افکار عمومی ضروری می داند:

1- عضویت در کمیسیون:

علیرغم اینکه سال گذشته این موضوع مطرح شد، چیزی جز برنامه ریزی مجدد باقی نمانده است. از آنجایی که بنیاد سینمایی فارابی در اکثر موارد مسئولیت تشکیل کمیته، برگزاری جلسات، مکاتبات و مذاکرات با آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا را بر عهده داشت، البته همواره از آن آکادمی در مورد شرایط عضویت در آن جویا می شد. کمیسیون ، زیرا طبق ضوابط فقط خواندن آکادمیک قوانین و مقررات و تفاسیر شخصی در این زمینه مهم نیست.

طی تغییرات مداوم قوانین، آکادمی از شرایط عضویت «استعدادهای خلاق» در هیئت انتخاب بیست سال پیش به شرایط جدیدی رسید.

در بند C-1 آمده است: “انتخاب یک فیلم باید توسط یک سازمان، هیئت داوران یا کمیته تایید شده شامل “هنرمندان” و / یا “صنعت‌کاران” انجام شود.

پس وقتی سازمانی با تایید فرهنگستان می تواند متولی انتخاب و ارائه فیلم باشد، اظهار نظر در مورد ترکیب کمیسیون به این صورت گزینشی غیرقابل قبول به نظر می رسد. ضمناً در متن آیین نامه بر حضور هنرمندان یا تکنسین ها در صورت تشکیل هیئت گزینش تاکید شده است نه اینکه همه اعضا از بین آنها انتخاب شوند.

بیشتر بخوانید  خواننده مشهور پاپ پس از سالها همسر و فرزند بسیار ناز خود را کشف کرد!

بنابراین، طبق تفسیر پذیرفته شده همه کشورها – از جمله آلمان و فرانسه – یک سازمان، هیئت داوران یا کمیته تایید شده از افراد تأثیرگذار در صنعت – از جمله اعضای اصناف مختلف سینمایی، مدیران دولتی، دبیران جشنواره‌ها، پخش‌کنندگان داخلی و بین‌المللی. ، و منتقدان حق انتخاب و نامزدی دارند. با توجه به اینکه پس از معرفی اعضای کمیسیون، فرهنگستان علوم و هنر می‌توانست از میان افراد پیشنهادی ایران از تعدادی از اعضای کمیسیون استعلام کند، تنها مشکل اساتید سینما تا کنون همین بود. ، مقررات ارتباط مستقیمی با صنعت سینما ندارد و کارشناس محسوب نمی شود.

همانطور که گفته شد، جالب است که ایران در مقایسه با ترکیب دولتی کمیته در کشورهایی مانند فرانسه، با دعوت از هشت نفر از فهرست پیشنهادی سینماها، روشی کاملا دموکراتیک را برای تشکیل کمیته انتخاب کرد.


2- تاریخچه معرفی فیلم های مستند:

در مورد تاریخچه نامزدی فیلم های مستند، تنها به ذکر نام دو فیلم (والس با بشیر و تصویر گمشده) بسنده شد، اما در شرایط کاستی های همیشگی پژوهش های کوچک، ذکر نشد که این دو فیلم. فیلم‌ها از تکنیک‌های نوآورانه انیمیشن و مستند استفاده می‌کردند.

از سوی دیگر، هیچ صحبتی از روند رو به رشد معرفی مستند و انیمیشن در رقابت برای اسکار بهترین فیلم بین المللی (زبان سابق) نبود. با این حال، کاهش تولید فیلم‌های بلند و رشد فیلم‌های مستند و انیمیشن در برخی از کشورها باعث شده است که برخی کشورها از جمله سوئیس، فیلم‌های مستند بلند و انیمیشن را برای رقابت برای دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلم معرفی کنند. زبان یا بین المللی، تمایل دارند.

بیشتر بخوانید  عکس های هانیه توسلی بازیگر برنامه هفت

در سه دوره گذشته، آکادمی در پاسخ به شبهات موجود، نظری در مورد امکان معرفی فیلم های انیمیشن بلند یا مستند در رقابت برای اسکار بهترین فیلم خارجی زبان اضافه کرده است.

جالب اینجاست که سینماتوگرافی ایتالیا در سال 2016 پس از دریافت جایزه خرس طلایی برلین، مستند «آتش در دریا» را به عنوان نماینده سینمای ایتالیا ارائه کرد و با وجود حضورهای بین المللی قبلی و اکران خوب در آمریکای شمالی، موفق نشد.

سوئیس که در دسامبر 2016 با انیمیشن بلند سینمایی «زندگی کدو تنبلی من» در میان 9 فیلم برگزیده قرار گرفت، مستندهای «ادیسه عراقی» و «دورادو» را در سال های 2015 و 2018 به آکادمی اسکار ارائه کرد. موفق نیست

در سال 2018 علاوه بر سوئیس، در سینماهای اتریش، پاناما، فلسطین، کامبوج، لتونی، لیتوانی و نیوزلند، فیلم‌های مستندی چون «والش والدهایم»، «به من نمی‌گویند روبن بلیدز»، «شکارچیان روح»، Ghostbusters” Nameless Tombs”، “Continuing…”، “Sweet Losers: A Different World” و “Yellow is Forbidden” برای این مسابقه درخواست داده بودند. اگرچه مستندهای زنده هنوز در این زمینه موفق نبوده اند، اما به تدریج سهم قابل توجهی در بین فیلم های ارائه شده به دست آورده اند و در بین 87 فیلم پذیرفته شده در این حوزه در سال گذشته، 8 فیلم (2.9) بوده است.

بدیهی است اعضای کمیسیون با اطلاع دقیق از این سابقه، فیلم مستند «در جستجوی فریده» را به آکادمی معرفی کردند.

3- تغییر سیستم معرفی فیلم و عدم تمدید مهلت مقرر در قانون:

با توجه به اینکه در سال جاری رویکرد اطلاعات الکترونیکی فیلم های ارسالی به کلی تغییر کرد، فرهنگستان علوم و هنر برخلاف سال های گذشته با درخواست تمدید مهلت معرفی اعضای کمیسیون مخالفت کرد، بنابراین آنها عضو کمیسیون هستند. و بلافاصله جلسات برگزار شد. علاوه بر این، توافقی برای تمدید مهلت دریافت نسخه فیزیکی فیلم در آمریکا صورت نگرفت.

بیشتر بخوانید  سودالیزا کیست | بیوگرافی کامل سودالیزا از زندگی خصوصی تا خوانندگی

با توجه به پیچیدگی ارسال نسخه فیزیکی فیلم، زمان کافی برای تهیه مدارک و نظارت بر ارسال فیلم صرف شد.

علاوه بر این، هیات انتخاب فیلم ایرانی به این نتیجه رسید که یکی از گزینه ها، علیرغم اینکه افتتاحیه اکرانی در یکی از جشنواره های معتبر سینمایی بود، کوچکترین شانسی برای کسب اکثریت است. رای. اعضا و در نهایت عدم معرفی به عنوان نماینده سینمای ایران در زمان مورد نظر می توان تصمیم گرفت.

مستند «در جستجوی فریده» هفته گذشته از سوی هیات انتخاب فیلم ایران نامزد دریافت جایزه اسکار شد که پس از اکران در فضای مجازی منتشر شد.


دیدگاهتان را بنویسید