آخرین آمار ابتلا و مرگ تب کریمه کنگو در کشور/ علائم تب کریمه کنگو چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، رئیس گروه مدیریت بیماری های منتقله بین انسان و دام وزارت بهداشت با اعلام آخرین آمار از تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از تب کریمه کنگو گفت: مردم. که در مرحله اولیه علائم تب ناگهانی، لرزش، سردرد، درد عضلانی، درد در عضلات معده و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و هیپرمی مخاطی را نشان می دهند.

دکتر بهزاد امیری با اشاره به آخرین اخبار مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور گفت: از ابتدای سال جاری تا 14 شهریور تعداد موارد مثبت شناسایی شده با تب کریمه کنگو 67 مورد بوده که از این تعداد. شش متأسفانه فوت کردند، تسلیم شدند

وی درباره تاریخچه این بیماری گفت: اولین مورد توصیفی از این بیماری در منطقه کریمه در سال 1942 و دو سال قبل از اپیدمی کریمه رخ داد. در سال 1944، در طول جنگ جهانی دوم، این بیماری به شبه جزیره کریمه سرایت کرد و باعث مرگ بیش از 200 روستایی و سرباز شد.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین و شایع ترین بیماری ویروسی منتقله از طریق کنه است که در بیش از 30 کشور جهان وجود داشته و در قاره های آفریقا، اروپا و آسیا بومی است.

آیا واکسنی برای تب کریمه کنگو وجود دارد؟

امیری درباره این بیماری که در حال حاضر واکسن تایید شده برای انسان و دام وجود ندارد، گفت: تب کریمه کنگو قابلیت انتقال از فردی به فرد دیگر را دارد و یکی از موارد عفونت های بیمارستانی اپیدمی های بیمارستانی است. نیز رایج است. مواردی از عفونت بیمارستانی ناشی از آن در کشورهای مختلف از جمله ایران گزارش شده است. بیماری هموراژیک کریمه کنگو تهدیدی جدی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی است و باعث شیوع بیماری های اکتسابی در بیمارستان می شود که می تواند با نرخ بالای مرگ و میر همراه باشد.

بیشتر بخوانید  تصاویر آخرالزمانی از رعد و برق معکوس در آسمان / فیلم

وی تاکید کرد: از سوی دیگر گروهی که به شغل دامداری و دامپروری اشتغال دارند نیز در خطر ابتلا به این بیماری هستند. پرسنل دامپزشکی، دامپروران، افراد شاغل در دامپروری و کارمندان کشتارگاه با توجه به اینکه بیشتر در معرض حیوانات قرار دارند مراقبت های خود را افزایش دهند و در این زمینه برای شناسایی بیماری های احتمالی به ظاهر حیوانات توجه بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره مدیریت بیماری های منتقله بین انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مبتلایان به تب کریمه کنگو بدون علامت هستند، اظهار داشت: افرادی که در مرحله اولیه علائم بیماری را دارند، دارای علائم بیماری هستند. تب ناگهانی، لرز. ، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و پشت، گیجی، تهوع، استفراغ و پرخونی مخاطی. اگر بیماری به مرحله حاد برود، خونریزی زیر پوست، کبودی روی بدن، خونریزی ملتحمه چشم، خونریزی از غشای مخاطی، خونریزی از مجاری بدن و در نهایت بر اندام های بیشتری مانند دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. ، سیستم ادراری و تنفسی که در صورت عدم انجام درمان مناسب می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت مصرف گوشت و کله پاچه خام یا نیم پز احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد، خاطرنشان کرد: گوشت ذبح شده باید حداقل 24 ساعت قبل از مصرف در دمای اتاق نگهداری شود. در یخچال و جگر و سایر روده ها و احشاء حیوان پس از 48 ساعت نگهداری در دمای 4 درجه سانتیگراد مصرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید