آتش سوزی یک طرفه کرونا / احتمال تشدید کرونا در کشور



این اپیدمیولوژیست گفت: نبود شهر قرمز و نارنجی به این معنا نیست که در منطقه پرخطر قرار نداریم. آتش تا کی ادامه خواهد داشت؟

دکتر حمید سوری درباره وضعیت کرونا در کشور و نبود شهر قرمز و نارنجی کرونا گفت: همانطور که بارها گفته‌ام فکر می‌کنم اساس رنگ‌های فعلی غیرعلمی است. مفید اما گمراه کننده زیرا نمی تواند تصویر روشن و دقیقی از میزان خطر در جوامع و شهرهای مختلف ارائه دهد. پس بحث رنگ آمیزی را باید کنار گذاشت.

نقص در رنگ آمیزی

وی گفت: آنچه اکنون برای رنگ آمیزی استفاده می شود تعداد تخت به ازای هر 100 هزار نفر است که کاملا اشتباه است. در واریانت دلتا، که شدت بیماری و بستری شدن در بیمارستان بالا بود، نقص رنگ‌آمیزی کمتر مشخص بود، اما در میکرون، که نسبت شدت پایین بود، رنگ‌آمیزی می‌تواند تصویر نادرستی ارائه دهد. کشورهای مختلف از شاخص های متفاوتی استفاده می کنند. مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، آنها از 20 تا 21 نشانگر برای رنگ آمیزی شهرها استفاده می کنند تا بتوانند میزان ریسک را به دقت اندازه گیری کنند. نمی‌توانیم بر اساس یک متغیر بگوییم شهر امن یا کم خطر است. زیرا منطق رنگ آمیزی سطح ریسک و اتخاذ و تعیین اولویت های سیاست مناسب بر اساس میزان ریسک است. هنگامی که معیار اشتباه است، یک پیام اشتباه دریافت می شود. بنابراین در جایی که اولویت وجود دارد می توان آن را بدون اولویت تعریف کرد و بالعکس.

در حال حاضر نبود شهر قرمز و نارنجی به این معنا نیست که منطقه پرخطری نداریم. این یک نتیجه گیری کاملا اشتباه است.

خطر پایین بودن آمار کرونری در کشور

وی افزود: در عین حال از آنجایی که تعداد آزمایشات روزانه تاج ما بسیار محدود است و بر اساس آزمایش تعداد فوتی ها مثبت اعلام شده است، ممکن است خطایی در این زمینه وجود داشته باشد و منجر به کاهش شود. به تعداد “. بنابراین برخی از افراد به دلیل تاج گذاری جان خود را از دست می دهند، اما از آنجایی که تعداد آزمایشات کمی است و این افراد مثبت نبوده اند، نباید آنها را به عنوان آمار حساب کرد.

بیشتر بخوانید  عکس پدر و پسر معلول سوری دنیا را تکان داد -

سوری گفت: متأسفانه ما از نظر تعداد آزمایش به ازای هر میلیون نفر در رتبه 118 جهان قرار داریم. به طور میانگین هر ایرانی تا کنون شانزده بار تست شده است». اکنون این نرخ را با دانمارک مقایسه کنید، جایی که هر دانمارکی به طور متوسط ​​22 بار در این مدت آزمایش شده است. لازم به ذکر است که میزان تست باید بر اساس مطالعات محلی در هر کشور باشد. 22 بار می تواند برای هر فردی برای جامعه خودش خوب باشد، اما لزوما برای کشور ما خوب نیست و باید یاد بگیریم.

کاهش نسبی تاج در کشور

سوری ادامه داد: با این حال مشخص است که وضعیت کنونی ما خوشبختانه نسبتاً مساعد است و نشان می دهد که افت نسبی در جامعه وجود دارد، اما این نزول مختص کشور ما نیست و بیشتر کشورهای دنیا کم و بیش آن ها هستند. این را داشته باش. شرایط اگر بخواهیم وضعیت کشورمان را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم باید به عواملی مانند زمان واکسیناسیون انبوه، میزان ایمنی جامعه و چرخش ویروس و … توجه کنیم.

آتش یک طرفه کرونا!

احتمال افزایش روند کرونا در کشور

وی تاکید کرد: به نظر می رسد ویروس کرونا آتش یک طرفه را اعلام کرده و مشخص نیست این آتش سوزی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. مداخلاتی که ما در سطح کلان انجام داده‌ایم عمدتاً مبتنی بر واکسیناسیون است و شواهد بین‌المللی حتی نشان می‌دهد کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بیشتری نسبت به ما دارند، با پیک برگشتی و همه‌گیری داشته‌اند. به نوعی این روند نیز رو به افزایش است. هفته گذشته حدود 30 کشور روند رشد داشتند و این هفته این رقم به 40 کشور رسید. این روند رو به رشد نگرانی ها را تشدید می کند و هیچ تضمینی وجود ندارد که کشور بعدی مال ما نباشد.

سوری گفت: اطفاء حریق یک جانبه به این معنی است که ما سیاست های موثری مانند بسته پیشگیری از بیماری همه گیر نداشته ایم که انتظار داشته باشیم وضعیت اپیدمی به مداخلات ما پاسخ دهد. آنچه اکنون می بینیم شلیک یک طرفه ویروس است و خود ویروس احتمالاً از نظر تاکتیکی عقب نشینی می کند و منتظر حمله به ما است. وقتی دو طرف وجود دارد، یعنی مداخلات ما موثر بوده و ویروس شکست خورده است، اما سیاست‌های کلان مؤثری نداشته‌ایم و فقط واکسینه کردیم. واکسیناسیون نیز بخشی از بسته پیشگیری و کنترل همه گیری است.

بیشتر بخوانید  محدودیت‌های ترافیکی هفت روزه در جاده‌های مازندران اعلام شد

تاج هنوز شکننده است

وی گفت: وضعیت فعلی کشور خوب است اما بسیار شکننده است. بر این اساس، ما باید از عادی سازی اوضاع اجتناب کنیم.» این درست نیست که فکر کنیم اپیدمی تمام شده است یا فرض کنیم که وضعیت کاملاً عادی است. اصلا. در حال حاضر بیشترین موارد رشد اپیدمی در کشورهای آمریکای جنوبی است و به تدریج در حال حرکت به سمت شرق هستند. بنابراین کشورهای اطراف ما مانند عربستان، پاکستان و … روند رشد خود را آغاز کرده اند و ممکن است کشور ما نیز از این روند رشد مصون نباشد.

وی تاکید کرد: ابتدا باید آمادگی علمی داشته باشیم و سپس برای هر سناریوی احتمالی نقشه راه مناسب و بسته پیشگیرانه داشته باشیم که بعید به نظر می رسد وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که دلیل افزایش روند در سایر کشورها یا زیر متغیرهای جدید است یا اینکه جمعیت عادی شده است. لازم به ذکر است که با عادی شدن جمعیت کشور، حفاظت از آن کاهش می یابد و ویروس به دنبال میزبانی حساس است.

مصونیت 50 میلیون نفر در کشور در برابر تاج

25 میلیون نفر در کشور به تاج حساس هستند!

وی گفت: نباید فراموش کنیم که 75 درصد جمعیت کشور ما به خوش بینانه ترین شکل واکسینه شده اند. بنابراین، ما هنوز حدود 35 میلیون و بدون احتساب کودکان زیر 5 سال، حدود 25 میلیون نفر آسیب پذیر در جامعه داریم که ویروس می تواند میزبان آنها باشد. بنابراین وقتی پروتکل ها ضعیف می شوند و ما خوشبین می شویم، ویروس می چرخد، افراد حساس را پیدا می کند و دوباره ظاهر می شود.

وی گفت: در عین حال، از آنجایی که واکسیناسیون ایمنی پایدار ایجاد نمی کند، تعداد افراد حساس ما دائما در حال افزایش است و اثربخشی واکسن به مرور زمان کاهش می یابد. البته باید توجه داشت که الگوی اپیدمی ها در جوامع مختلف تابع متغیرهای زیادی است که برای اتخاذ سیاست و تصمیم درست و هوشمندانه باید به اصول اپیدمیولوژی در تجارت بین الملل و مهمتر از آن توجه کرد. ، مطالعات محلی یا روش مداخله ای را برای کشور ما اتخاذ کند.

بیشتر بخوانید  فوری/ افزایش 900 هزار تومانی حقوق بازنشستگان

سوری ادامه داد: اینکه کشور خاصی واکسن کرونا را با دوز مشخص تزریق کرده یا توسط سازمان بهداشت جهانی توصیه شده است دلیل نمی شود که کشورها کورکورانه فقط توصیه ها یا تجربیات سایر کشورها را دنبال کنند. ضعف بزرگ ما این است که مطالعات مادری ما برای تصمیم گیری ضعیف تر از آن است، بنابراین تصمیمات ما بر اساس شرایط علمی نیست. دوز چهارم در کشور ما برای گروه های خاصی می تواند و شاید نباید باشد و … بدون مطالعه و چشم بند نمی توان تصمیم گرفت. باید مطالعات داخلی با شفافیت داده ها و اطلاعات انجام شود.

آیا پایان همه گیری نزدیک است؟

این اپیدمیولوژیست با پیش بینی آینده تاج گفت: “من فکر می کنم احتمال وقوع هر اتفاقی صفر است.” در شرایط عادی همه گیر، باید منتظر قیام های بعدی باشیم. مگر اینکه چیزی خارج از شرایط عادی انسان اتفاق بیفتد. یا ویروس به نحوی نابود شد و … در کل احتمال پایان یافتن همه گیری در حال حاضر کم است. زیرا سایر شاخص های اپیدمیولوژیک چنین چیزی را نشان نمی دهند. برای رسیدن به مرحله انقراض اپیدمی باید حداقل دو دوره از بیماری بگذرد و مورد جدیدی در جامعه دیده نشود. ما هرگز به این نقطه نرسیدیم. برخی از کشورها مانند نیوزلند که به این نقطه رسیده اند، کشورشان تحت نظارت شدید است و به محض مشاهده موردی از این بیماری، سریع و دقیق با آن برخورد می کنند تا گسترش نیابد.

خستگی همه گیر

سوری تاکید کرد: نگرانی دیگر این است که نظام سلامت در هر کشوری از اپیدمی خسته شده است، خدای ناکرده برای هر کشوری این اتفاق نیفتد. خستگی ناشی از بیماری همه گیر می تواند در انسان رخ دهد، اما زمانی که افراد مسئول مدیریت همه گیری خسته می شوند، خطرناک است و باید در مورد آن هشدار داد.

دیدگاهتان را بنویسید