آتش سوزی جنگل های هلن چهارمحال و بختیاری محدود است



خسرو کیانی چهارشنبه شب در مصاحبه با ایرنا تأکید کرد: جنگل های منطقه حفاظت شده هلن در بالای روستای یوزستان در روستای مشایا در شهر چیار آتش گرفته است که توسط نیروهای امدادی بازداشت شد ، اما برخی از نیروها تحت کنترل هستند

وی افزود: با توجه به احتمال وزش باد و احتمال آتش سوزی ، چهارشنبه شب در محل حادثه نیروهای مستقر برای کمک به ادارات اصلی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و سد چهارمال و بختیاری مستقر شده اند.

کیانی گفت: مهار این آتش سوزی با کمک و تلاش نیروهای امدادی اداره اصلی حفاظت از محیط زیست ، مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری ، مدیریت استان های بحران ، سازمان های غیردولتی و افراد محلی آموزش دیده با استفاده از کپسول های آتش نشانی ، بیل ، شیلنگ و ویژه طرفداران آتش خاموش شد.

وی یادآور شد: به دلیل تاریکی شب سطح آتش سوزی قابل ارزیابی نبود و سطح آن در روز پنجشنبه بررسی می شد.

كیانی گفت: “منطقه آسیب دیده از آتش سوزی یكی از انبوه ترین جنگل های منطقه حفاظت شده هلن است كه گونه های بلوط آن بسیار نادر است.”

به گزارش ایرنا ، منطقه حفاظت شده 40231 هکتاری هلن بعد از سبزکوه دومین منطقه حفاظت شده چهارمحال و بختیاری است که در شهرهای اردل ، لردگان و چیار واقع شده است و حدود 110 کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد.

این منطقه در سال 1998 بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست برای حفاظت از 10٪ از جنگلهای کشور انتخاب و در سال 1378 و در سال 1389 از طریق اداره کل مدیریت منابع طبیعی و حوزه های آبخیز چهارم و بختیاری تصویب شد. به اداره کل حفاظت محیط زیست تحویل داده شده اند.

بیشتر بخوانید  بارش برف مدارس را تعطیل کرد

بیش از 30،000 هکتار از این سطح جنگل است و بقیه مراتع است که غالب پوشش گیاهی آن بلوط غربی ، زردچوبه ، بادام ، ارجان ، گون ، پسته ، کلوناک ، زالزالک ، نیشکر ، دافنی است.

یکشنبه گذشته آتش سوزی در منطقه حفاظت شده هلن رخ داد که با تلاش واحد حفاظت از محیط زیست ، جوامع محلی و آژانس های همکار در ساعات اولیه صبح دوشنبه مهار شد و کارشناسان در محل برای شناسایی علت و ارزیابی آتش سوزی اعزام شدند خسارت.

دیدگاهتان را بنویسید