مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آب ملخ آبشار عجیبی در اصفهان است

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آیا تا به حال در مورد آفت کش های طبیعی جهان شنیده اید؟ آبشاری عجیب و غریب که مانند آبپاش عمل می کند و به طور ناگهانی تمامی ملخ ها و آفات مزارع و مناطق کشاورزی را از بین می برد. طبیعی ترین آفت کش دنیا از دل غار بیرون می آید و به رودخانه می افتد! این آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است.

پشت این آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی است که آب ملخ را به یکی از خطرناک ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار ملخ بهار و تابستان است.
اگر می خواهید این آبپاش طبیعی را ببینید که علاوه بر ویژگی های خاصش دارای چشم اندازی زیبا و منحصر به فرد است باید 60 کیلومتر از سمیرم سفر کنید.روستای آب ملخ در شهرستان سمیرم در 160 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا مملو از چشمه های گوارا و سردسیر و آبشارهای پر سروصدا است که از برف های آب شده کوه دنا آب تامین می کند.

آب ملخ آبشار عجیبی در اصفهان است

آبشار آب ملخ یکی از عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران است که ترکیبات خاصی در آب آن همه ملخ‌ها را در محل نابود می‌کند. این روستا و سرچشمه آن نام عجیب خود را مدیون این ملک شگفت انگیز است که در استان اصفهان در 60 کیلومتری شهر سمیرم و در نزدیکی روستای آب ملخ قرار دارد.
آبشار ملخ از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول سرچشمه آبشاری است که از دل کوه بیرون می آید و قسمت دوم که در زیر سرچشمه قرار دارد، تاقدیس سبز رنگی است که مانند پلی روی رودخانه ماربر خم می شود.
وقتی می نشینی و با بزرگان روستا صحبت می کنی، به تو می گویند که سال ها پیش وقتی ملخ ها به گندم زارهای روستاهای اطراف حمله کردند، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و ملخ ها همه از بین رفتند. این موضوع هنوز از ذهن کشاورزان منطقه روشن نیست و به همین دلیل همچنان به آبیاری مزارع خود با آب این چشمه ادامه می دهند. اما نام دیگر این آبشار تخت سلیمان است و مردم منطقه بر این باورند که این سرچشمه حاوی تکه‌ای سنگ بوده که مقر سلیمان بوده، اما توسط خارجی‌ها به سرقت رفته است.

بیشتر بخوانید  تصویری وحشتناک از لحظه گیر افتادن شش عابر پیاده با خودرو در پیاده رو

آب ملخ آبشار عجیبی در اصفهان است

نام این منطقه برگرفته از این قطعه سنگی بزرگ و طبیعی است که به صورت پل بر روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته و دو دره را به هم متصل می کند. برخی از مردم محلی معتقدند که این پل مانند یک تخت، محل استراحت سلیمان بوده است. منظره خیالی و منحصربفرد تخت سلیمان بر روی رودخانه آب ملخ مانند بستر رودخانه ای قوسی شکل بر فراز رودخانه به عنوان پلی زیبا و طبیعی مسافران و گردشگران را به غار داخل رودخانه هدایت می کند. با آب زلال و گوارا خزیده و از مجاورت بستر این رودخانه در پایین دست به رودخانه می ریزد.
این پدیده منحصر به فرد صدها سال پیش در هنگام ریزش کوه عظیم در این مکان رخ داد و راه عبور آب را مسدود کرد. در آن زمان جریان آب در بستر همان رودخانه خود به طول حدود هشتاد متر می توانست مسیری تونل مانند باز کند و به جریان خود ادامه دهد، اما آنچه به این پدیده زیبایی خاصی بخشیده وجود چشمه ها یا سراب هایی با آب فراوان بود. از دیوارهای شمالی بالای سقف جاری می شود.تونل بیرون زده به شکل آبشار اسپری هر دو دهانه تونل را می پوشاند. در واقع آب ملخ نام این آبشار یا سراب پر سروصدا است.

آب ملخ آبشار عجیبی در اصفهان است

پشت این آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی است که آب ملخ را به یکی از خطرناک ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. آبشاری که تا کنون قربانیان زیادی داشته و احتمالا خواهد بود. بنابراین توصیه ما این است که هنگام تماشای ملخ های آبی گول زیبایی آبشارها و پرتگاه ها را نخورید و فکر چرخیدن در ارتفاعات را از خود دور کنید. باور کنید همه چهل چهل نفری که مثل شما عمرشان را در این پرتگاه گذرانده اند فکر می کردند که با دیگران فرق دارند و با کمی توجه و احتیاط می توانند از لبه پرتگاه عبور کنند! اما شیب لغزنده و شیب پرتگاه لحظه ای آنها را غافلگیر کرد و به رودخانه خروشان ماربر برد. البته در بالای آبشار حصارهای کوچکی در ورودی پشت آبشار تعبیه شده است که احتمالاً هشدارهای ما را برای ممنوعیت ورود آماتورهای بدون تجهیزات به ما یادآوری می کند.

بیشتر بخوانید  اینجا ونیز نیست؛ روستایی گمشده در قلب ایران است + ویدیو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید موقعیت جغرافیایی روستای آب ملخ بیش از سه ساعت از غروب خورشید در این روستا جلوگیری می کند. پس طلوع و غروب خورشید را در سه ساعت دیگر در آب ملخ خواهید دید. به همین دلیل این روستا به روستای نیمروز نیز معروف است.

آب ملخ آبشار عجیبی در اصفهان است

مسیر دسترسی

اگر از استان اصفهان به آب ملخ می روید باید از شهرهای اصفهان و سمیر عبور کنید و از این شهر به سمت یاسوجا خارج شوید. در جاده سمیرم – جاسوج، درست بعد از چهارراه روستا، جاده ای خاکی با دو چهارراه را می بینید. در هر دو حالت مسیر سمت چپ را طی کرده و حدود 7 کیلومتر تا روستای آب ملخ پیاده روی کنید. روستایی در شمالی ترین نقطه خط الرأس دنا و مردمان بهتیاری اصالتا.

به محض رسیدن به روستا باید با ماشین خود خداحافظی کنید و پیاده از مسیر مالرو عبور کنید. اگر ذائقه بوم گردی شما در حال رونق است، می توانید از مردم محلی بخواهید قاطرهای خود را برای چند ساعت به شما اجاره دهند تا در این سفر تجربه جدیدی کسب کنید و درآمد گردشگری روستا را افزایش دهید! اگر گرفتار ناملایمات و گرمای هوا شده اید، می توانید روی سخاوت چشمه حساب کنید و آب گوارا و معدنی آن را بنوشید. مطمئن باشید هیچ دلیلی برای بیمار شدن وجود نخواهد داشت!

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *