آب تلخ، آبشار سرسبز در بوشهر



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، سعد آباد استان بوشهر یکی از سرسبزترین و زیباترین مجموعه های گردشگری طبیعی را در این استان دارد. این منطقه همچنین دارای آثار تاریخی بسیاری با قدمت چند هزار ساله است. در حال حاضر بزرگترین منطقه گردشگری استان بوشهر از پل تاریخی حاج محمد رحیم تا کاخ بردک سیاه از سعدآباد می گذرد. کاخ بردک سیاه، آبشار و چشمه پایین و آبشار تلخ از مهمترین مقاصد گردشگری این منطقه هستند.
هر ساله در ایام نوروز که این منطقه از آب و هوای مساعد برخوردار است میزبان تعداد زیادی از مسافران است.

آبشار گورکی یکی از جاهای دیدنی و گردشگری سعدآباد در دشتستان در استان بوشهر است. این آبشار در شمال روستای تل سرکوه و در جنوب روستای شول قرار دارد و یکی از آبشارهای بی نظیر و زیبای این استان به شمار می رود.

آب این آبشار که در حال ریزش به یک حوض بزرگ است، این منطقه را به آب‌شویی طبیعی برای فصول گرم سال تبدیل کرده است. در اطراف آبشار در ایام تعطیل جوانان روستای مجاو با حرکات زیبا و کم خطرتر از ارتفاع ده متری به داخل بار شیرجه می زنند تا از مسافران پذیرایی کنند و برای خود کسب درآمد کنند.

سعدآباد از توابع بوشهر با وسعتی بالغ بر یک هزار کیلومتر مربع، بین دو رودخانه دائمی استان، دو رودخانه دالکی و شاپور در شمال شرقی شهرستان دشتستان قرار دارد. دالکی و قسمت مرکزی به هم متصل هستند.

این منطقه با دو شهر سعد آباد و وحدتیه با بیش از شصت روستا یکی از قدیمی ترین و سرسبزترین نقاط استان بوشهر است. بخش هایی از این منطقه بر اساس بقایای شهر باستانی توزا و صبا است.

بیشتر بخوانید  بخشهایی از اندیشه از حادثه پارک ملات است

نخلستان های سرسبز و مسیر رودخانه شاپور در این منطقه از دیرباز باعث رونق این منطقه شده است. اماکن تاریخی این منطقه نیز بر محبوبیت آن افزوده است.

مکان های گردشگری سعد آباد بوشهر
شهر باستانی توز

شاکیان با کمک افسانه های باستانی خود بر این باورند که یکی از فرزندان شاه جمشید کیانی شهر توز را بنا کرده و به نام او نامگذاری کرده است. قدمت تاریخی منطقه سعدآباد به دوران عیلامی می رسد. بقایای این شهر باستانی اکنون در شمال شرقی شهر سعدآباد و در کنار جاده سعدآباد – وحدتیه نزدیک روستای زیره قرار دارد.

چهل خانه غار

مجموعه غار چهل خانه در شمال شهر سعد آباد و در مجاورت خرابه های شهر باستانی توزا قرار دارد. چهل خانه بر روی دیوار سنگی رودخانه شاپور ساخته شد.

کاخ پرنده سیاه

کاخ بردکه سیاه یکی از بناهای تاریخی و یکی از دیدنی ترین مکان های استان بوشهر است. این کاخ متعلق به دوران هخامنشیان در ۱۲ کیلومتری شهر برازجان در حاشیه رودخانه دالکی قرار دارد که به الگوی کاخ کیر ساخته شده و فاقد ظرافت و ترکیب خاصی از رنگ های سیاه و سفید است. از کاخ های برازجان و پاسارگاد. از این کاخ تاکنون اشیای مختلفی مانند نقش برجسته داریوش اول، دسته خنجر زنان هخامنشی، کتیبه ای گوه ای شکل و چند قطعه لوازم طلا به دست آمده است.

چشمه و آبشار زیره

در شمال روستای زیره در مرکز شهر باستانی توزا واقع شده است و دارای منظره بسیار زیبا و مناظر طبیعی ناب است. این چشمه در گذشته فاصله چندانی با حمام های عمومی روستاهای همجوار نداشت.
آب این چشمه از مسیری پر از گل و درخت می گذرد و سرسبزی زیبای این منطقه مکانی برای استراحت گردشگران است.
از طریق این آب، آبشار بسیار زیبایی در منطقه ایجاد شد که علاوه بر زیبایی خود آبشار، طبیعت دلپذیری را نیز ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید  واکنش ایران به اظهارات معاون وزیر کشور و امنیت داخلی انگلیس

مسجد و مقبره آقا میرحذافه

این بقعه و مسجد تاریخی نگین شهر باستانی توزا و یکی از قدیمی ترین مساجد و مقبره های ایران است که از یادگارهای قرون اولیه اسلامی است که بر روی قبر یکی از سرداران بنا شده است. . یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال نوزدهم هجری قمری به شهادت رسید.
از دیگر بقعه ها و امامزادگان می توان به بقعه شاه قطب الدین حیدر در غرب روستای درودگاه و بقعه امامزاده چهارده معصوم در جنوب روستای نظرآقا و آقا نور در نزدیکی روستای سیاه منصور اشاره کرد.

دسترسی به آبشار تلخ:

این آبشار در جاده آبپخش – دالکی در نزدیکی روستای تل سرکوه قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید