آب بعد از گیلان به کشاورزان نمی رسد



ایسنا / گیلان مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت: مشکل ما این است که کشاورزان بالادست از آب استفاده می کنند و به پایین دست نمی رسد.

وحید هورامی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زمین های کشاورزی خارج از منطقه سد سفیدرود به طور سنتی آبیاری می شود ، افزود: این زمین ها منبع ذخیره ای ندارند و اکنون مشکل ما این است که کشاورزان بالای زنجیره آب مصرف می کنند و به ته آن نمی رسد. البته با برنامه ریزی هایی که انجام دادیم ، راه های خرابکاری بالادست را بستیم تا این مشکلات حل شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد کشاورزان مطابق تصمیمات جهاد کشاورزی استان کار کشاورزی انجام می دهند ، افزود: طبق تقویم کشاورزی ، آبیاری کانال های آبیاری تا پایان تیرماه ادامه دارد و کسانی که پشت کشاورزی هستند تقویم با کاشت دیر است. “اگر شرایط اجازه بدهد ، حداقل ها را روی کانال ها تعیین می کنیم تا کشاورزان بتوانند از آنها استفاده کنند.

هورامی با بیان اینکه تقویم محصولات زراعی امسال نسبت به سال گذشته بهتر رعایت می شود ، افزود: تقویم جهاد کشاورزی با اصول علمی سازگار است و اگر آن را رعایت کنیم ، مشکلات بخش آبیاری کمتر خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به وجود بیش از 454 ایستگاه پمپاژ آب در استان گفت: حدود 300 حلقه چاه خارج از شبکه احداث شده و همه تجهیزات در مدار و مورد استفاده است و چاه آب وجود ندارد و امیدواریم کشاورزان کمک کنند .

وی با بیان اینکه کمیته آب و مصرف استان به صورت هفتگی وضعیت را رصد می کند ، افزود: کسانی که برنامه برداشت را به خوبی دنبال می کنند تا پایان تیرماه مشکلی برای آبیاری زمین های کشاورزی خود نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید  مجازات سنگین برای سارق گردنبند علی دایی

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه حدود 100 میلیون متر مکعب آب به دلیل کمبود لایروبی رودخانه ها بین مزارع از بین می رود ، افزود: اگر کشاورزان رودخانه های خود را تمیز نگه دارند ، آب سریعتر به کف می رسد.

پیامی را انتخاب کنید

دیدگاهتان را بنویسید