مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آبله میمون چیست؟ / آیا بیماری همه گیر دیگری در راه است؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش واشنگتن پست، طی روزهای اخیر چندین مورد ابتلای انسان به بیماری نادر و بعضا شدید «الهه میمون» در چندین کشور اروپایی و آمریکای شمالی گزارش شده و باعث نگرانی شده است.

آبله یک بیماری ویروسی است که می تواند به حیوانات و انسان منتقل شود و معمولا در کشورهای مرکز و غرب آفریقا رخ می دهد. با این حال، مقامات بهداشتی اروپایی در این ماه چندین مورد از این بیماری را گزارش کردند، از جمله دو مورد از عفونت‌های اخیراً تأیید شده در بریتانیا، که در آن افراد مبتلا به این بیماری در سفر به مناطقی که این بیماری شایع است و ویروس می‌تواند در جامعه پخش شود، تماسی نداشتند. .

دانشمندان در تلاشند به سوالاتی درباره شیوع بیماری که به راحتی به انسان سرایت نمی کند پاسخ دهند. آریس کاتزوراکیس، استاد تکامل و ژنومیک در دانشگاه آکسفورد، از اینکه این بیماری در چندین کشور رخ می دهد – و نشانه هایی از گسترش “مستمر” آن در بین افراد شوکه شده است.

کاتسوراکیس می گوید: «بنابراین یا تصادفات زیادی رخ داده است یا اتفاقی کاملاً غیرعادی در حال وقوع است.

آبله میمون چیست و چرا شیوع آن مایه نگرانی است؟  آیا بیماری همه گیر دیگری در راه است؟

تصویر میکروسکوپ الکترونی ذرات بالغ و بیضی شکل ویروس آبله میمون و “ویریون های هلالی شکل” نابالغ، ذرات کروی در نمونه پوست بیمار را نشان می دهد/ رویترز

آبله میمون به این دلیل نامیده می شود که اولین بار در سال 1958 در میان میمون هایی که برای تحقیق نگهداری می شدند شناسایی شد و تنها بیش از یک دهه بعد اولین مورد آنها در انسان در جمهوری آفریقا، جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شد.

بیشتر بخوانید  ۹ ماه مرخصی زایمان به کدام گروه از بیمه شدگان تعلق می‌گیرد؟ -

در مقاله ای در سال 2005، محققان نوشتند که واکسیناسیون عمومی آبله “احتمالا” عفونت آبله میمون را در انسان برای مدتی مهار می کند. اما، آنها می گویند، تا حدی به دلیل عدم ایمنی در نسل های آینده، موارد انسانی این بیماری دوباره ظاهر شده است. از سال 2017، بیش از 450 مورد آبله میمون در انسان گزارش شده است.

عفونت آبله معمولا دو تا چهار هفته طول می کشد و با علائمی شبیه آنفولانزا و غدد لنفاوی متورم شروع می شود. در نهایت، تاول های پر از مایع یا “آبله” در سراسر پوست پخش می شوند.

این بیماری می تواند از طریق تماس با حیوانات، افراد آلوده و مواد مورد استفاده توسط افراد آلوده به افراد دیگر منتقل شود. نمونه هایی از این انتقال عبارتند از تماس با مایعات بدن، تماس با زخم های آبله و عفونت از طریق “قطرات تنفسی” در تماس نزدیک، مانند زندگی مشترک.

آبله می تواند کشنده باشد، اما دو سویه اصلی این ویروس می توانند خطرات متفاوتی را به همراه داشته باشند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر 10 نفر مبتلا به عفونت “حوضه کنگو” یک نفر جان خود را از دست می دهد، در حالی که سویه “آفریقایی غربی” ویروس تنها یک مورد از هر 100 عفونت است.

مقامات بهداشتی می گویند شکل خفیف تری از ویروس افراد بستری در بیمارستان های بریتانیا را مبتلا کرده است. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

آیا بیماری همه گیر دیگری در راه است؟

کارشناسان خاطرنشان می کنند که آبله میمون با ویروس کرونا که جهان را به زانو درآورده متفاوت است.

بیشتر بخوانید  معرفی آیفون 14، جدیدترین گوشی/فیلم اپل

آبله یک بیماری کاملاً قابل مشاهده ایجاد می کند، بنابراین می توان افراد در تماس را دنبال کرد و آنها را جدا کرد. کاتسوراکیس می گوید واکسن موجود برای آبله نیز می تواند به محافظت از مردم در برابر آبله میمون کمک کند. وی گفت: در حال حاضر مانند ویروس کرونا با ویروسی که پتانسیل انتشار در سراسر جهان را داشته باشد مواجه نیستیم.

کاتسوراکیس می گوید، با این حال، آخرین موارد این بیماری نگران کننده است. هر چه ویروس بیشتر به گسترش خود ادامه دهد، احتمال جهش ویروس و بهبود عفونت آن بیشتر می شود، همانطور که در مورد کروناویروس جدید اتفاق افتاد.

تام اینگلزبی، مدیر مرکز ایمنی بهداشت دانشگاه جان هاپکینز در دانشگاه جانز هاپکینز گفت: «بنابراین فکر می‌کنم در حال حاضر، بر اساس اطلاعاتی که در حال حاضر داریم، خطر برای افراد عادی بسیار بسیار کم است.

اما او اعتراف می کند که اکتشافات اخیر سؤالات جدی ایجاد می کند. “ما هنوز علت همه گیری را نمی دانیم. رابطه جاده ای که همه اینها را به هم متصل می کند هنوز شناسایی نشده است.

مقامات بهداشتی خاطرنشان کرده‌اند که موارد اخیر آبله در میان مردان همجنس‌گرا رخ داده است – الگویی که اینگلزبی می‌گوید باید در نظر گرفته شود زیرا رابطه جنسی در گذشته عامل خطر خاصی برای انتقال ویروس آبله نبود.

مقامات بهداشتی ایالات متحده می گویند که پزشکان باید آبله را در افرادی که دارای بثورات پوستی غیرقابل توضیحی هستند که به کشوری سفر کرده اند و با فردی که عفونت داشته یا با مردی که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته است در تماس بوده اند، تشخیص دهند. .

بیشتر بخوانید  چالش واکسن‌گریزی؛ دلیل افراد برای فرار از تزریق واکسن کرونا چیست؟ -

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *