مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آبله میمون به شمال ایران رسید + راه های انتقال ویروس

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو به نقل از صدا و سیما; معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: فرد مبتلا به آبله میمون در شهرستان بابل شناسایی شد.

حسین جلاحی با اشاره به اینکه این فرد شناسایی شده است افزود: همکاران ما در مرکز بهداشت بابل در حال انجام آزمایشات لازم از این فرد بیمار هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری آبله میمون مانند ویروس کرونا منتشر نمی شود.

آیا ویروس آبله میمون خطرناک است؟

آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که اخیراً در کشورهای مختلف جهان شیوع پیدا کرده است. در انسان علائم آبله میمون شبیه سرخک است اما خفیف تر است.

آبله میمون با تب، سردرد، دردهای عضلانی و خستگی شروع می شود. تفاوت اصلی بین علائم آبله و آبله میمون در این است که آبله میمون باعث تورم غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) می شود، در حالی که آبله معمولی اینطور نیست.

این ویروس که معمولا از حیوانی به انسان و به ندرت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، می‌تواند باعث تب بالا و ایجاد تاول‌های خارش‌دار در بدن شود. غدد لنفاوی ممکن است در گردن (زیر فکی و گردنی)، زیر بغل یا کشاله ران متورم شوند. این عارضه می تواند در هر دو طرف بدن یا فقط در یک طرف بدن ایجاد شود.

دوره کمون (زمان از عفونت تا شروع علائم) برای آبله میمون معمولاً 7 تا 14 روز است، اما می تواند 5 تا 21 روز باشد. آبله میمون با تب، سردرد، دردهای عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی شروع می شود.

در عرض 1 تا 3 روز (گاهی بیشتر) پس از شروع تب، بیمار دچار بثورات می شود. این بثورات اغلب از صورت شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. این بیماری معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد. در آفریقا از هر 10 نفر مبتلا به آبله میمون 1 نفر می میرند.

بیشتر بخوانید  دستور پخت خورش ماهی؛ غذای خوشمزه + آماده سازی مرحله به مرحله / فیلم

روش های انتقال:

ویروس از طریق پوست آسیب دیده (حتی آسیب جزئی که قابل مشاهده نیست)، دستگاه تنفسی یا غشای مخاطی (چشم، بینی یا دهان) وارد بدن می شود.

انتقال از حیوان به انسان می تواند از طریق گاز گرفتن یا خراشیدن، مصرف گوشت شکار، تماس مستقیم با مایعات بدن یا مدفوع حیوانات، یا تماس غیرمستقیم از طریق بسترهای آلوده رخ دهد.

انتقال از انسان به انسان می تواند از طریق قطرات تنفسی بزرگ اتفاق بیفتد. قطرات تنفسی معمولاً نمی توانند بیش از چند فوت حرکت کنند، بنابراین تماس طولانی مدت چهره به چهره برای انتقال ویروس ضروری است.

آبله میمون همچنین می تواند از طریق تماس با مایعات بدن یا مدفوع و ادرار فرد مبتلا و همچنین از طریق لباس یا ملافه آلوده منتقل شود.

اگر فردی با حیوانات تماس داشته باشد یا افرادی که ابتلا به آبله میمون تایید شده است، باید 21 روز پس از آخرین تماس از نظر علائم تحت نظر باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *