مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

آبله در راه یک اپیدمی جهانی؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



مجله نیچر گزارش داد: این ویروس نادر به ندرت در خارج از آفریقا دیده می شود. شیوع آن در میان سایر جمعیت های جهان که طبیعی نیست، دانشمندان را مجبور به یافتن پاسخی برای آن کرد.

دلیل نامگذاری آبله میمون این است که محققان اولین بار در سال 1958 آن را در میمون های آزمایشگاهی شناسایی کردند. این ویروس از حیوانات وحشی مانند جوندگان به انسان یا از افراد آلوده به افراد دیگر منتقل می شود. به طور متوسط ​​سالانه چندین هزار مورد در آفریقا به ویژه در بخش های مرکزی و غربی این قاره مشاهده می شود، اما موارد خارج از آفریقا بسیار ناچیز و محدود به سفر به آفریقا یا واردات حیوانات آلوده و آلوده است.

اما تعداد موارد شناسایی شده در خارج از آفریقا در هفته گذشته، که مطمئناً افزایش می یابد، اکنون از تعداد موارد کشف شده در خارج از آفریقا از دهه 1970 فراتر رفته است. این همه گیری سریع زنگ خطر را برای دانشمندان به صدا درآورده است.

آنچه محققان بر اساس داده های ژنتیکی اولیه می توانند بگویند این است که ویروس آبله میمون گونه ای از ویروس است که عمدتاً در غرب آفریقا یافت می شود. این سویه باعث بیماری خفیف تری می شود و میزان مرگ و میر کمتری دارد – حدود 1٪ در جمعیت فقیر و روستایی – در مقایسه با گونه های رایج در آفریقای مرکزی. اما مشخص نیست که اپیدمی در حال حاضر چقدر با بیماری در غرب آفریقا متفاوت است – و اینکه آیا ویروس هایی که در کشورهای مختلف ظاهر می شوند مرتبط هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید  شرکت‌های نفتی خارجی این دو کشور را ترک کنند

رینا مک اینتایر، اپیدمیولوژیست در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی استرالیا، می گوید: «پاسخ به این سؤالات می تواند به تعیین اینکه آیا افزایش ناگهانی در بروز بیماری به دلیل جهش ویروس آبله است یا خیر، کمک می کند. آیا به آنها اجازه می دهد سریعتر از قبل منتقل شوند و آیا هر اپیدمی به یک منبع باز می گردد؟

با این حال، تشخیص آبله میمون در افرادی که هیچ تماس آشکاری با یکدیگر ندارند نشان می دهد که ویروس ممکن است بی سر و صدا در حال گسترش باشد. واقعیتی که آندریا مک‌کولوم، اپیدمیولوژیست و رهبر تیم مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، آن را “عمیقاً نگران‌کننده” می‌نامد.

برخلاف ویروس SARS-CoV-2 که می‌تواند بدون علامت پخش شود، آبله میمون معمولاً زمانی که فرد را مبتلا می‌کند کمتر قابل توجه است که بخشی از آن به دلیل ضایعات پوستی است. مک‌کولوم می‌گوید اگر آبله میمون بدون علامت گسترش یابد بسیار نگران‌کننده خواهد بود زیرا تشخیص ویروس را سخت‌تر می‌کند.

معمای دیگر این است که چرا تقریباً همه مردان بیمار در دهه 20 و 50 زندگی خود هستند که بسیاری از آنها همجنسگرا، دوجنسگرا هستند و با مردان رابطه جنسی دارند (GBMSM). دانشمندان می گویند اگرچه آبله میمون از راه جنسی منتقل نمی شود، اما فعالیت جنسی مطمئناً تماس نزدیک است. به گفته رینا مک اینتایر، اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی، استرالیا، محتمل ترین توضیح برای این الگوی غیرمنتظره انتقال این است که ویروس به طور تصادفی به جامعه GBMSM وارد شده و ویروس در آنجا به گردش خود ادامه می دهد. بله که. پس از تکمیل تحقیقات اپیدمیولوژیک، دانشمندان ایده بهتری از منبع شیوع و عوامل خطر ابتلا به عفونت خواهند داشت.

بیشتر بخوانید  برخورد وحشتناک خودرو شاسی بلند با عابرین پیاده در بازار / فیلم -

دانشمندان همچنین ویروس آبله میمون را از دهه 1970 برای از بین بردن آبله، ویروسی نزدیک به آبله میمون، ردیابی کرده اند. زمانی که آبله دیگر تهدیدی برای واکسیناسیون جهانی نبود، مقامات بهداشت عمومی توصیه به آبله را که آبله میمون را نیز می کشد، متوقف کردند.

مک اینتایر می‌گوید که از زمان ریشه‌کنی آبله، هر سال جمعیتی که ایمنی کمی نسبت به این ویروس‌ها دارند یا اصلاً ایمنی ندارند، در حال افزایش است.

مقامات بهداشت عمومی از آبله مصون نیستند. به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر بیوتروریسم، کشورهایی مانند ایالات متحده واکسن آبله و همچنین درمان ضد ویروسی دارند که در برابر ویروس ها بسیار مؤثر است.

مک کولوم می گوید، با این حال، بعید است که درمان ها بزرگ باشند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی احتمالاً به جای جلوگیری از شیوع آبله میمون از روشی به نام “واکسیناسیون حلقه ای” استفاده می کنند: به این ترتیب، افرادی که در تماس نزدیک با افراد آلوده به آبله میمون هستند، واکسینه می شوند تا مسیرهای انتقال را قطع کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *