آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار شناخته شده ایران است


به گزارش سلام نو، آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران است که به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم در ضلع جنوبی جاده و رودخانه هراز، عظمت وصف ناپذیر خود را نشان می دهد و از کنار قلعه ملک بچمان به کوه هرمی مشرف به روستای شاهان هشتست می ریزد.

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار شناخته شده ایران است

آبشار شاهاندشت آمل – لاریان در موقعیت جغرافیایی E521527 N355431 در استان مازندران واقع شده است. آبشار شاهاندشت در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در روستای شاهاندشت در منطقه امیری لاریان در جاده هراز قرار دارد. قلعه ملک بهمن در سال 1005 هجری قمری ساخته شده و بقایای آن در زیر آبشار به خوبی نمایان است.

آبشار شاهاندست مرتفع ترین آبشار شناخته شده استان مازندران است که به عنوان اثر ملی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار شناخته شده ایران است


بر فراز آبشار شاهاندشت، قلعه ملک بهمن معروف به ملکه کاله یا قلعه ملک بهمن و نام تاریخی آن قلعه فرشتک یکی از بزرگترین قلعه های کوهستانی البرز ایران است. نوعی خاک ساخته شده و دارای استحکام زیادی است که قدمت آن به سه هزار سال پیش بازمی گردد. مسیر قلعه و آبشار از روی پل روستای وانا، جاده روستایی شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، جنب روستای شاهاندشت و حدود 15 دقیقه پیاده روی است.

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار شناخته شده ایران است

برای رسیدن به این آبشار ابتدا باید از شیب تند روستای شاهاندشت عبور کنید که مسیری چهار کیلومتری است که از کنار رودخانه ها و کوه ها می گذرد. در ابتدای روستا محل مناسبی برای پارکینگ در نظر گرفته شده بود و ادامه مسیر باید از کوچه باغ ها و منازل اهالی روستا عبور کند. این مسیر از کنار قبرستان و مسجد قدیمی می گذرد و تابلوهای کوچکی شما را به سمت آبشار هدایت می کند. برای ادامه مسیر می توان از دو مسیر استفاده کرد، یکی مسیر شمالی از بالای روستا که شما را مستقیماً به بالای آبشار و منظره روبروی آن هدایت می کند. این مسیر کمی ناهموار است و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب های تند جایی برای آتش باقی نمی گذارد و بیشتر برای بازدید استفاده می شود.
دیگری مسیر جنوبی روستا است که بهتر است و در نهایت به پایین آبشار می رسد و مکان هایی برای کمپینگ و حتی کمپینگ وجود دارد. البته طول این مسیر بیشتر است. در هر دو صورت زیبایی و شکوه آبشار به خوبی نمایان است. شدت شلاق آب از این آبشار تقریباً پنجاه متر است به طوری که قطرات آب تمام فضای زیر آبشار را می پوشاند و ابر غلیظی از آب تشکیل می شود! از حرکت افراد در کنار آبشار جلوگیری می کند. البته این موضوع باعث ایجاد هیجان در بین گردشگران می شود. آبشار شاهانداش دو پله ای است و بین دیوارهای آن گیاهان آبزی و خزه دیده می شود.

بیشتر بخوانید  ایا فردا شنبه اصفهان تعطیل است مدارس و ادارات | علت تعطیلی اصفهان شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار شناخته شده ایران است

مسیر دسترسی

مسیر قلعه و آبشار از روی پل روستای وانا، جاده روستایی شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، عبور از روستای شاهاندشت و حدود 15 دقیقه پیاده روی است.

هزینه

این آبشار عمومی است و بازدید از آن رایگان است. در عین حال مسافران و بازدیدکنندگان باید هزینه پارکینگ و غذا را بپردازند.
برای کسانی که قصد دارند با وسیله نقلیه شخصی خود از این مکان دیدن کنند، قیمت آن بسیار کمتر از یک تور است.

آبشار شاهاندشت بلندترین آبشار شناخته شده ایران است

لوازم اولیه

غذا، کفش مناسب پیاده روی بدون خیس شدن، لباس مناسب و گرم، لباس اضافی برای خیس کردن، عینک آفتابی یا کلاه لبه دار، کوله پشتی، قاشق، چنگال و بشقاب، بطری لیوان و آب، غذای سبک و ترجیحا ساندویچ، کارت شناسایی و ..

منبع: تریپ یار

دیدگاهتان را بنویسید