آبشار بول مازندران را بشناسید



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، منطقه حفاظت شده بل با وسعت 37 هزار و 592 هکتار در استان مازندران در مسیر جاده قائمشهر – تهران قرار دارد. آبشار خزه بولا نیز در این منطقه در استان مازندران قرار دارد. طبیعت این آبشار آرام و سرسبز است و مکانی است که می توانید ساعت ها در سکوت از آب جنگل و جنگل لذت ببرید.

آبشار بول یا اوبن یکی از زیبایی های طبیعی منطقه حفاظت شده بول است که در نزدیکی منطقه حفاظت شده چهاردانگا قرار دارد. بولا منطقه ای کوهستانی با دو دامنه شمالی و جنوبی و دامنه های تند است که در بالای جنگل های خزری واقع شده و بخش هایی نیز مراتع ییلاقی است. این آبشار در جاده های کوهستانی در وسط جنگل برای قطع درختان قرار دارد.

آبشار بولا آبشاری خزه‌ای پهن است که آب آن از چشمه‌های بالادست تامین می‌شود. خزه های سرسبز آبشار دیدنی است. فراوانی منابع آبی در این منطقه باعث ایجاد چندین آبشار کوچک و بزرگ شده است.

این منطقه به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جانوری خاص از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر خوش شانس باشید، می توانید گونه های جانوری ارزشمندی مانند خرس قهوه ای، سمندر تاجدار جنوبی را در این منطقه ببینید. از نظر پوشش گیاهی در این منطقه جوامع توس و راش وجود دارد که در سایر مناطق کمتر دیده می شود. پوشش گیاهی به صورت مناطق جنگلی انبوه و متراکم و شمشاد است. از گونه های درختی قابل توجه منطقه می توان به راش، ممرز، سنجد، توسکا تابستانی، گلابی وحشی (تلکا)، گیلاس وحشی و آلو اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  روشدن دست دانشجویان حین تقلب در آزمون

محل

این منطقه در مجاورت پارک ملی کیاسر قرار دارد و با ذخیره‌گاه حیات‌وحش با دو و چهار سیاه‌چال و منطقه حفاظت‌شده تکثیر محدود می‌شود. بخش دودانگه ساری و روستای پشتکوه شهرستان مهدی در این شهرستان محل دقیق این منطقه است.

جاده دسترسی از تهران

تهران را به مقصد فیروزکوه ترک کرده و به پل سفید و از آنجا به روستای سنگده بروید. با وسیله نقلیه محلی یا وسیله نقلیه شخصی خود از جاده خاکی استفاده کنید تا به مسیر پیاده روی برسید. در این مسیر کوتاه آبشارهای زیبای بول و سرچشمه بول را خواهید دید. پس از صرف ناهار در طبیعت و استراحت به وسیله نقلیه برگردید. احتمالا حدود ساعت 22 به تهران خواهید رسید.

جاده روستای سنگده

در کل سه راه به سنگده منتهی می شود که با اولویت و ترافیک به اینجا می آوریم:

اولین، بهترین و قدیمی ترین راه برای رسیدن به سنگده از شهر پل سفید است. در جاده پل سفید به فیروزکوه، بعد از سازمان تامین اجتماعی، سمت چپ جاده، جنب پمپ بنزین، دو طرفه منتهی به سنگده یا پس از ورود به این دو جاده به سنگده است. و با عبور از روستاهای لمزار، بندلا به سمت نگهبانی که در راس آن قرار دارد، می آید که بخشی از شرکت قاب های چوبی است. از این نگهبان که می گذریم به سمت سنگده سرازیر می شویم. بعد از روستای ولیکبان به دوراهی دیگری برمی خوریم که سمت چپ به قاب می رسد و راه مستقیم پس از عبور از روستاهای وزملا و درزیکلا به سنگده می رسد.

بیشتر بخوانید  قیمت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر چقدر است؟

یکی دیگر از مسیرهایی که از سنگده می توان به آن رسید، جاده سد سلیمان تنگه است که بهترین مسیر برای کسانی است که از ساری می آیند و می خواهند از سد سلیمان تنگه دیدن کنند. در این مسیر پس از رسیدن به محمد آباد از ساری که همان قاب شهر است باید از روستای ماجی عبور کرده و سپس از روستاهای دادکلا و سود کلا به سنگده برسید.

جاده سوم که کمترین تردد را دارد، جاده ای است که با رسیدن به محدوده شهر باید از روستاهای پاسی و میانا عبور کند و چون جاده آسفالت نیست کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی بهترین مسیر برای حرکت عزیزان از تهران و قائمشهر و سواد کوه به سنگده مسیری است که از پل سفید می آید. بهترین راه برای کسانی که از ساری می آیند و می خواهند از سد سلیمان تنگه دیدن کنند، عبور از محدوده شهر است.

دیدگاهتان را بنویسید