آئودی یک تولید کننده خودروهای لوکس آلمانی است که دفتر مرکزی آن در اینگولشتات، باواریا، آلمان قرار دارد و مدل های خود را در 9 کارخانه واقع در 8 کشور اروپایی تولید می کند.
آئودی در 16 ژوئیه 1909 توسط آگوست هورش در Zwickau آلمان تاسیس شد. از سال 1964 این شرکت زیرمجموعه گروه فولکس واگن بوده است.
آئودی در کنار مرسدس بنز و بی ام و سه خودروساز مشهور آلمانی خودروهای لوکس هستند و به عنوان پرفروش ترین خودروسازان لوکس در جهان شناخته می شوند. سهام آئودی در بورس فرانکفورت معامله می شود.
آئودی نیز مانند دیگر خودروسازان اروپایی سابقه ای طولانی دارد و بیش از یک قرن پیش توسط آگوست هورش در سال 1899 تاسیس شد. این شرکت که در ابتدا شرکت هورش نام داشت، اولین خودروی خود را در سال 1901 با کمک 15 کارگر تولید کرد.
سرعت این خودرو 32 کیلومتر در ساعت بود. در سال 1909، آگوست هورش شرکت دومی را به جای شرکت قبلی تأسیس کرد و آن را آئودی نامید که در واقع ترجمه لاتین نام خانوادگی او، هورش بود. او در آن زمان خودروهایی تولید می کرد مانند خودروی آئودی که حداکثر سرعت آن 22 کیلومتر بر ساعت بود.
او همچنین با چند ماشین در مسابقات اتومبیل رانی شرکت می کرد. با شروع جنگ جهانی اول، آئودی مجبور به تولید سلاح های جنگی شد. آگوست هورش در سال 1920 از مدیریت آئودی استعفا داد، اما عضو هیئت مدیره باقی ماند.
در سال 1929 خودروی 6 سیلندر 4655 سی سی و در سال 1929 مدل های درسدن و کویکائو را روانه بازار کرد. در همان سال خودروهای دیگری را با 4 و 6 سیلندر تحت لیسانس پژو روانه بازار کرد.
در سال 1930 شروع به تولید خودروهای کوچک کرد و در آن زمان 9.17 درصد بازار خودرو آلمان را در اختیار داشت. با شروع جنگ جهانی دوم، آئودی نیز مانند دیگر خودروسازان جهان، شروع به تولید تجهیزات نظامی و خودروهای نظامی کرد و خودروهای نظامی IFAF و IFAF8 را تولید کرد.
پس از پایان جنگ جهانی دوم، در سال 1958، مرسدس بنز حدود 87 درصد از سهام آئودی را خریداری کرد و در سال 1959 مابقی سهام این شرکت را به دست آورد، اما پس از آن، در سال 1964، گروه فولکس واگن 50 درصد را به دست آورد. از سهام سهام آئودی از مرسدس بنز خریداری شد. او سپس شرکتی به همین نام را تأسیس کرد و به تولید و تحویل چندین مدل جدید آئودی پرداخت که مدلهای آئودی 60، آئودی 75، آئودی 80 و آئودی 90 متعلق به این دوره زمانی است. آئودی در سال 1969 به شرکت NSU پیوست و در مدت کوتاهی به NSU Audi تغییر نام داد.
این شرکت آئودی 80 فاکس را در سال 1972 و آئودی 50 را در سال 1974 عرضه کرد. پس از آن خودروهای اسپرت آئودی S6 و آئودی S8 را با مشارکت فولکس واگن تولید کرد که در مسابقات رالی نیز موفقیت چشمگیری کسب کرد.
در سال 1986 آئودی مدل 80 خود را بهبود بخشید و نسخه جدید و پیشرفته ای از آن را معرفی کرد که با استقبال خوبی روبرو شد و سری آئودی 5000 را بین سال های 1982 تا 1987 روانه بازار کرد.
در سال 1991 آئودی برای سومین سال متوالی بیشترین فروش را در بازارهای ایالات متحده آمریکا به دست آورد و این رشد و افزایش فروش این شرکت تا سال 2008 ادامه یافت و به بازارهای آسیایی رسید. بنابراین حدود 60 درصد از بازار آسیا را اشغال کرد.
شرکت آئودی اولین تولید کننده خودروهای تمام گالوانیزه در جهان و همچنین مالک آئودی E8 با بدنه کاملا آلومینیومی است که در کارخانه آئودی نکازاولم تولید شده است. کارخانه نکازاولام در عمل متعلق به شرکت کواترو است که یکی از زیرمجموعه های آئودی است و تاکنون مدل های آئودی کواترو، آئودی لمانز کواترو، آئودی پیکس پیک کواترو، آئودی آووس کواترو، آئودی ارس 2 آوانت، آئودی ارس. 4 و آئودی ارس 6 که اغلب خودروهای مفهومی را با نام تجاری آئودی تولید می کردند.
خودروهای این شرکت همیشه به قدرت موتور بالا معروف هستند. علاوه بر این، آئودی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت و خودروهای الکتریکی است.
علامت تجاری آئودی چهار حلقه در هم تنیده است. این نشان نمادی از ادغام 4 شرکت خودروسازی است که تا آن زمان مستقل بودند: Horsch، Audi، Wanderer و DKV. این چهار شرکت در واقع پایه های آئودی امروزی هستند.
هورش
در سالهای پایانی قرن نوزدهم چندین شرکت در صنعت خودروسازی در آلمان فعال بودند. یکی از این شرکت ها August Horsch & See بود که در 14 نوامبر 1899 در کلن آلمان تاسیس شد.
آگوست هورش، موسس این شرکت و یکی از مهندسان برجسته در زمینه صنعت خودروسازی، قبل از اینکه کارخانه خود را تاسیس کند، در شرکت های مختلفی از جمله مدیریت سه ساله خود در کارخانه کارل بنز در مانهایم مشغول به کار بود. نقل قول
در سال 1904، هورش کارخانه خود را در شهر کویکائو تأسیس کرد. آگوست هورش 5 سال بعد این کارخانه را ترک کرد و خودروهایی که او طراحی و ساخته بود با برند “آئودی” به بازار عرضه شد.
آئودی
کارخانه دوم که در سال 1909 توسط آگوست هورش تأسیس شد، دیگر نمی توانست نام او را به دوش بکشد. به این ترتیب نام «آئودی» انتخاب شد. کلمه Horch (Horch) در آلمانی فعل از ریشه “شنیدن” یا شنیدن است و به معنای “گوش دادن” یا شنیدن است.
کلمه آئودی همان “گوش دادن” است، البته در لاتین. ابتکار این ترجمه بر عهده پسر یکی از همکاران هورش بود که در آن زمان لاتین می خواند. به این ترتیب دومین کارخانه تاسیس شده توسط هورش در 25 آوریل 1910 با نام شرکت خودروسازی “Audi” در شهر “Zwickau” آغاز به کار کرد.
سرگردان
دو مکانیک، یوهان باپتیست وینکلهوفر و ریچارد آدولف جنیک، از سال 1885 یک تعمیرگاه دوچرخه در کمنیتس داشتند. بعد از یک سال تبدیل به تولیدکننده دوچرخه شدند که با نام «سرگردان» به بازار عرضه شد.
کارگران این کارخانه در سال 1902 اولین موتورسیکلت را ساختند و در سال 1913 ایده تولید خودرو را محقق کردند. اولین خودروی این کارخانه «پاپشن» نام داشت. تولید خودرو در این شرکت چندین دهه ادامه داشت.
DKV
این کارخانه در سال 1902 با نام «راسموسن و ارنست» در شهر کمنیتس شروع به کار کرد. در میان محصولات DKV جداکنندههای بخار نفت برای موتورهای بخار، سدها، چراغهای خودرو و سانتریفیوژهای مختلف بود.
یورگن اسکافت راسموسن، بنیانگذار DKV، آزمایشاتی را در سال 1916 برای ایجاد یک ماشین بخار به نام DKV، مخفف Dampfkraftvagen (به آلمانی: Dampfkraftvagen) آغاز کرد. این شرکت در سال 1919 بر تولید موتورهای دو زمانه تمرکز کرد. این آغاز تولید موتورسیکلت هایی بود که در سال 1922 با نام DKV به بازار آمدند. در سال 1928 اولین خودروی کوچک با همین نام عرضه شد.
اتحادیه خودروسازی
در 22 ژوئن 1932، آئودی، هورش و شرکت موتور DKV به ابتکار “بانک دولتی ساکسون” به نیروها پیوستند و “یونیون خودرو” را تأسیس کردند. همزمان با «سرگردان» قرارداد خرید و واگذاری این شرکت منعقد شد. بدین ترتیب یک کنسرت جدید در شهر کمنیکا تاسیس شد که متشکل از شرکت های فوق الذکر است.
این کنسرسیوم دومین کارخانه بزرگ خودروسازی آلمان در آن زمان بود. برند این شرکت، چهار حلقه در هم تنیده، نمادی از همکاری و اتحاد خودروسازان تشکیل دهنده این کنسرسیوم محسوب می شد.
با این حال، نام های تجاری Audi، Wanderer، Horsch و DKV باقی ماندند. هر یک از این برندها در قالب یک دغدغه، مسئولیت یکی از بخش های تولید را بر عهده داشتند: DKV موتور سیکلت و خودروهای جمع و جور تولید می کرد، Wanderer خودروهای میان رده تولید می کرد، آئودی خودروهای میان رده گران تری را به بازار عرضه می کرد و هورش خودروهای لوکس تولید می کرد. . بالاتر، متمرکز
منبع: ویکی پدیا