مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۲۸ روش قدرتمند برای درمان سریع اسهال

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مجله دلگرم | اسهال زمانی رخ می‌دهد که سیستم گوارش به‌خوبی کار نکند و روده‌های شما غذا را تجزیه نکند. فرد دچار اسهال حداقل 3 بار در روز مدفوع روان یا حالت مایع دارد و اگر درمان نشود فرد دچار کم‌آبی می‌شود و با حادتر شدن وضعیت سبب کاهش ادرار، رنگ‌پریدگی، افزایش ضربان قلب می‌شود. اسهال انواع مختلف و علت های گوناگونی دارد. درمان های خانگی، دارویی و مکمل ها نیز برای بهبود اسهال وجود دارد.

بسیاری اوقات اسهال و استفراغ خود به خود پس از طی دوره‌ای بهبود پیدا می‌کنند. اما در این دوره آب و املاح بدن کم می‌شوند که باید این کمبود را با خوردن مایعات سالم جبران کرد.

در ادامه این مطلب 28 روش خانگی درمان اسهال را به شما آموزش میدهیم.

چگونه اسهال را درمان کنیم؟

1. استراحت کافی و رژیم غذایی سالم

در هنگام این بیماری نیاز است به اندازه کافی استراحت کرده و سعی کنید مایعات و الکترولیت‌های از دست داده بدن را با خوردن زیاد مایعات و غذاهای ساده نظیر سوپ‌ ساده، برنج به شکل کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده جبران کنید.

2. مصرف یک نوشیدنی خانگی برای جبران آب بدن

به یک لیوان آب جوشیده سرد شده مقداری نمک و یک قاشق چایخوری شکر اضافه نمایید. این ترکیب را پس از هر بار دفع مزاج مصرف کنید. همچنین برای بهتر کردن طعم آن میتوان به آن کمی آب لیمو تازه یا آب پرتقال اضافه نمود. لازم است مخلوط مورد نظر جرعه جرعه خورده شود تا از بروز استفراغ پیشگیری گردد.

3. خوردن سیب

سیب را رنده کرده و در بشقاب بگزارید تا قهوه‌ای شود. سپس آن را له کرده و یک بار در روز بخورید.

4. دم کرده زیره + دارچین + زنجبیل

یکی از راهکارهای درمان خانگی اسهال مصرف دم کرده تهیه شده از یک قاشق چایخوری پودر زیره با همان میزان دارچین و زنجبیل خشک است. این مخلوط را در یک فنجان آب گرم حل کرده و 3 بار در روز از آن بخورید.

5. چای زیره

یک قاشق چایخوری زیره خرد را در یک فنجان آب به مدت دو تا سه دقیقه بجوشانید و به آن یک قاشق غذاخوری برگ گشنیز تازه اضافه نمایید و روزی دو تا سه بار بعد از خوردن یک غذای سبک، از این چای بنوشید.

6. جوشانده هل

از دیگر شیوه‌های درمان خانگی اسهال نوشیدن جوشانده هل است. به این منظور یک غلاف هل سبز را پوست کنده و دانه‌هایش را پودر کنید. نصف قاشق چایخوری پودر دانه‌ها را در یک فنجان آب جوشانده، سرد کنید و به حالت سرد بنوشید و در صورت اسهال مزمن میتوانید آن را گرم بنوشید.

بیشتر بخوانید  درمان عفونت گوشه ناخن (پارونیشی)

7. چای سیاه

چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی می‌تواند باعث ایجاد یبوست شود.

8. موز نارس

یک موز ترد نارس که آماده خوردن است را له کنید و با یک فنجان شیر کم چرب دوبار در روز بخورید. برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید است.

9. شربت نعنا + آبلیمو + عسل

یک قاشق غذاخوری کامل از برگ نعنا همراه با چند قطره آبلیموی تازه و عسل یک هضم کننده مناسب بوده و تسکین دهنده اسهال مزمن است. مصرف این شربت 2 تا 3 بار در روز از بهترین راه‌های درمان خانگی اسهال است.

10. خاکشیر

از خواص خاکشیر تنظیم دستگاه گوارشی بوده و ابتلاء معده را به بیماری‌های مختلف از جمله اسهال مرتفع می‌سازد. به این منظور خوردن خاکشیر یخمال توصیه میشود.

11. آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا (حدود 2/1 فنجان 3 بار در روز): آلوئه ورا پوشش سیستم گوارش را ترمیم می کند و به راحتی تجزیه می شود.

12. تخم شربتی و تخم کتان

دانه های کتان و تخم شربتی (2-3 قاشق غذاخوری روزانه): فیبر محلول در دانه ها می تواند به کاهش حجم مدفوع کمک کند و فرکانس اسهال را کاهش دهد.

13. عسل خام و زنجبیل

عسل خام و زنجبیل مقدار کمی ریشه زنجبیل و عسل به چای گیاهی اضافه کنید.

14. دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله برای درمان اسهال توصیه می شود. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله همراه با یک قاشق غذاخوری ماست بخورید. یک و نیم قاشق چای خوری دانه های شنبلیله، فلفل قرمز و دانه زیره سبز را مخلوط کنید، دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز برای تسکین سریع اسهال مصرف کنید.

درمان اسهال

15. سرکه سیب

یکی دیگر از درمان های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب است. این یک عامل مؤثر در برابر باکتری هایی است که باعث اسهال می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد.

16. ماست

ماست، به ویژه آنهایی که حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع تر به ماست موز بیفزایید.

17. چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که می تواند از درد شکمی همراه با اختلالات معده مانند اسهال جلوگیری کند. همچنین در کاهش التهاب روده مفید است. چای بابونه را با یک قاشق چایخوری گل بابونه و یک قاشق چایخوری برگ نعناع در یک فنجان آب جوش 10 دقیقه خیس کنید. آن را چند بار در روز بخورید.

بیشتر بخوانید  سریع ترین و بهترین درمان خانگی عفونت مثانه

18. برنج سفید

برنج سفید برای هضم راحت در طول اسهال توصیه می شود. علاوه بر این، می تواند به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کند. مقدار کمی برنج سفید (بدون سس و ادویه) بخورید. افزایش میزان برنج مصرفی اسهال را بهبود میدهد.

19. سوپ هویج

سوپ هویج یک غذای پرحجم است و اثرات ضددرد دارد. سوپ هویج به ویژه برای کودکان که از اسهال رنج می برند، مفید است زیرا مواد غذایی ضروری را که در اثر اسهال از بین رفته اند، فراهم می کند.

طریقه مصرف: 500 گرم هویج را بشویید و ریز کنید. هویج را با بیش از نیم فنجان آب در حدود 15 دقیقه بپزید. مایع را تخلیه کنید. کمی نمک اضافه کنید. هنگامی که از اسهال رنج می برید، روزانه این سوپ را به صورت تازه مصرف کنید.

20. آب و الکترولیت ها

مهم است که آب بدن و الکترولیت های خود را که حاوی سدیم، پتاسیم و کلرید هستند، جایگزین کنید. نوشیدنی الکترولیتی کامل را مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک و چهار قاشق چای خوری شکر به یک لیتر آب تهیه کنید. کمی آب پرتقال، آب لیمو یا جایگزین نمک برای پتاسیم اضافه کنید. در طول روز، این مخلوط را بنوشید.

21. روغن سیاه دانه

شما می توانید روغن سیاه دانه را برای درمان اسهال یبوست، آسم، کولیک و گاز استفاده کنید. علاوه بر این، روغن سیاه دانه می تواند کرم های روده، گرفتگی بینی، دندان درد، سردرد، انگل، هموروئید یا بواسیر، سرفه، آلرژی، کاهش کلسترول و فشار خون و قاعدگی را کاهش دهد. برای درمان اسهال، می توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید.

طریقه مصرف: یک لیوان ماست ساده با یک قاشق چایخوری از روغن دانه ی سیاه ترکیب کنید. مخلوط را دو بار در روز برای از بین بردن علائم اسهال استفاده کنید.

22. آرد

آرد ماده ای قوی است و از ریشه ها، دانه ها و دانه های غلات ساخته شده است. این ماده معمولا در ساخت انواع غذاها و کیک ها استفاده می شود. در واقع، آرد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای اسهال می باشد. اما این ماده باید پردازش شود.

طریقه مصرف: یک فنجان آب به آرد اضافه کنید. آن را اغلب بشویید و کمی نمک اضافه کنید، خوب هم بزنید. آن را بلافاصله بنوشید تا علائم اسهال را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید  هورمون درمانی چیست؟ آیا انجام هورمون درمانی خطرناک است؟

23. سیب زمینی

سیب زمینی به علت اموال ضد التهابی شگفت انگیز، یک عنصر مفید است. این غذا همچنین بدن را به خوبی چرب می کند و باعث کاهش درد، درد مفاصل، اگزما، از دست دادن وزن، کاهش کلسترول، بهبود سلامتی، بهبود زخم و بدن شما می شود. سیب زمینی سیستم گوارشی را بهبود می بخشد، مدفوع را تشدید می کند و از اسهال جلوگیری می کند.

طریقه استفاده: 2 سیب زمینی شسته شده را پوست کنده و آنها را به مکعب های مختلف ریز ریز کنید.
به آن کمی نمک اضافه کرده و میل کنید.

24. آب نارگیل

یک لیوان آب نارگیل را دوبار در روز بخورید. برای دفع آب بدن ناشی از اسهال، برای چند روز بخورید. اسهال اغلب می تواند منجر به کم آبی شود. در چنین مواردی، آب نارگیل یک درمان خانگی عالی است چراکه غنی از مواد معدنی یا الکترولیت ها است که مایعات بدن را دوباره پر می کند. آب نارگیل همچنین گردش خون را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا به سرعت از اسهال بازگردید.

25. کدو تنبل

یک فنجان کدو تنبل دو بار در روز بخورید. اینکار را برای دو تا سه روز تکرار کنید تا اسهال بهبود پیدا کنید. الیاف محلول موجود در کدو باعث تقویت مدفوع می شوند. کدو تنبل نیز دارای سطوح بالاتری از پتاسیم است و خوردن آن مایعات بدن با الکترولیت ها را دوباره پر می کند.

26. آناناس

آناناس شامل برملائین است که با عفونت ناشی از اسهال مبارزه می کند. محتوای ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. یک فنجان آناناس ریز شده بخورید تا اسهال برطرف شود. یک فنجان یا دو فنجان در روز مصرف کنید.

27. زردچوبه

زردچوبه به علت خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن شناخته شده است. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید تا یک تونیک مؤثر برای سیستم گوارشی تهیه شود و همچنین یک محلول برای اسهال عفونی و التهابی فراهم آید.

28. میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات آب، فیبر و الکترولیت ها را فراهم می کنند. میوه، و سبزیجات را بخارپز کنید تا هضم آنها آسانتر شود و همچنین علائم خود را برای اطمینان از اینکه بدتر نمی شود، بررسی کنید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *