مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

۱۶ روش خانگی برای درمان مشکل بلع غذا

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


درمان های خانگی مشکل بلع غذا

مشکل در بلع غذا قطعا بسیار ناخوشایند و اغلب هشدار دهنده است. بهتر است با یک پزشک متخصص در خصوص این مشکل مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که نیازی به مراقبت های پزشکی نیست. در عین حال، یکی از چیزهایی که مادر شما می تواند انجام دهد این است که بدن خود را هیدراته نگه دارد و مایعات فراوان مصرف کند و تا اندازه ای که می تواند مایعاتی مانند سوپ و آب میوه مصرف کند تا مواد مغذی بدنش را تامین کند. چندین راه حل طبیعی و خانگی برای درمان مشکل بلعیدن غذا وجود دارد. برای آشنایی با این راه حل ها با مجله دلگرم همراه شوید.

درمان خانگی مشکل بلع غذا

1- تخم مرغ خام کامل

بلعیدن یک تخم مرغ خام کامل گاهی اوقات غذایی را که در گلو گیر افتاده است را به سمت پایین هدایت می کند.

2- سرکه

غرغره کردن با سرکه می تواند استخوان های ماهی را که در گلو گیر افتاده اند را نرم کند. این یکی از داروهای خانگی برای مشکل بلعیدن غذا است بخصوص هنگامی که استخوان ماهی در گلو گیر کرده باشد.

3- گیاه کلماتیس(شقایق پیچ)

ریشه کلماتیس را با سرکه و شکر قهوه ای مخلوط کنید. از این مخلوط برای غرغره کردن استفاده کنید.

4- شیرین بیان

اسید معده می‌تواند به مری بازگردد و به آن صدمه برساند و عمل بلع را مشکل سازد. شیرین بیان خاصیت ضد التهابی دارد و معده را با یک ماده ژل مانند پوشش می‌دهد و از تحریک آن جلوگیری می‌کند این گیاه برای کاهش ورم معده و زخم معده موثر است

بیشتر بخوانید  موارد مصرف شیاف واژینال فیتوواژکس

5- گل ختمی

این گیاه marshmallow نیز نامیده می شود، با استفاده از 2 تا 5 گرم برگ گل ختمی خشک شده در 1 فنجان آب جوش ، دمنوش گیاهی شفابخش و کاملا موثری را آماده کنید و نوش جان کنید.

6- سنبل الطیب

یام وحشی، گل راعی، گل های زیرفون، گیاه فرنجمشک

با کمک هر یک از گیاهان آرام بخش فوق می توانید یک محلول دهانشویه آماده کنید و دهان را با آن غرغره کنید.

7- اکیناسه(سرخارگل)

اکیناسه می تواند تحریک مکرر گلو را کاهش دهد.

8- گیاه پنج انگشت نقره ای

یک گیاه علف کش چند ساله است که متعلق به خانواده گل رز است. این گیاه تانن دارد و بنابراین به عنوان داروی قابض عمل می کند. 2 قاشق سوپخوری گیاه پنج انگشت نقره ای را در یک فنجان آب بجوشانید. با این محلول هر ساعت غرغره کنید تا این که مشکل بلع درمان شود.

9- ریشه انگور اورگون

مریم گلی، گل همیشه بهار کوهی

با کمک ریشه انگور اورگون یا مریم گلی یا گل همیشه بهار یک محلول دهانشویه آماده کنید و با آن دهان را غرغره کنید.

10- کمپرس سرد

قطعات یخ را در یک پارچه بپیچید و کمپرس سرد آماده کنید. پارچه را به آرامی در اطراف گلو قرار دهید و سپس با یک پارچه خشک آن را بپوشانید.

11- درمان خانگی مشکل بلع غذا با آب

یک لیوان یا بطری آب همیشه همراه خود داشته باشید و به صورت مرتب و جرعه جرعه بنوشید تا بدنتان را هیدراته نگه دارید. نوشیدن آب آشامیدنی یکی از روش های آسان درمان مشکلات بلع غذا است.

بیشتر بخوانید  تاثیرات باورنکردنی مس بر سلامت بدن

12- آب نمک گرم

با آب نمک گرم غرغره کنید تا هر گونه تورم و یا تحریکی که باعث مشکل بلعیدن می شود را برطرف کنید . ½ قاشق چای خوری نمک در هر فنجان آب بریزید و یک بار یا دو بار در روز غرغره کنید.

13- آبنبات سفت

مکیدن آب نبات های سفت می تواند به کاهش خشکی دهان کمک کند، زیرا باعث افزایش تولید بزاق می شود. مکیدن آب نبات سفت می تواند برای افرادی که دچار مشکل بلعیدن هستند، مفید باشد، اما مهم این است که مطمئن شوید که دیابت یا سایر شرایط خاص ندارید، در اینصورت مصرف آن برایتان مضر خواهد بود.

14- عسل در درمان های خانگی مشکل بلع غذا

1 قاشق چای خوری عسل (ترجیحا عسل مانوکا) را در دهان خود قرار دهید و چند ثانیه قبل از بلعیدن آن را در دهان نگه دارید و به مدت 15 دقیقه غذایی نخورید یا چیزی نبلعید.

15- درمان خانگی مشکل بلع غذا با عسل مانوکا

عسل مانوکا که در نیوزیلند توسط زنبورهایی تولید می‌‌شود که بوته مانوکا را گرده‌‌افشانی می‌‌کنند، یکی از منحصربه‌فردترین و مفیدترین عسل‌‌های دنیاست. عسل مانوکا کاربردهای زیادی از تسکین گلودرد و سوءهاضمه گرفته تا برطرف کردن عفونت و التهاب لثه دارد. مخلوط عسل مانوکا با چند قطره لیمو، می تواند در درمان مشکلات گلو موثر باشد. این یکی از راه های درمان مشکل بلع غذا است که امداد رسانی فوری را فراهم می کند. ناگفته نماند که بی نهایت خوشمزه است.

16- بخار در درمان خانگی مشکل بلع غذا

کتری را پر از آب کرده و بجوشانید سپس 2-3 قطره اکالیپتوس، پوست درخت کاج یا کافور به آب در حال جوش اضافه کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه بخار آن را استنشاق کنید.

بیشتر بخوانید  غذاهایی که پشه‌ها را فراری می‌دهند + خوراکی هایی که پشه را جذب شما میکند

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

دیسفاژی و انواع بیماری های مری( اختلال در بلع )

علت صدا دادن فک هنگام غذا خوردن چیست؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *