مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

کوه آلپ ایران را بیشتر بشناسید / تصویر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله

به گزارش سلام نو به نقل از رکنا، اشترانکوه (مشهور به آلپ ایران) از کوه های زیبای لرستان است. در سفر به لرستان حتما از این کوه زیبا دیدن کنید.

رشته کوهی در شرق استان لرستان و یکی از بلندترین رشته کوه های زاگرس است. بلندترین قله اشترانکوه، قله “سنبران” با ارتفاع ۴۱۵۰ متر است که این قله یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته دنیا به شمار می رود.

پوشش جانوری اشترانکوه

اشترانکوه یا آلپ ایران که در سال ۱۳۴۰ جزو مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفته است، دارای قله های بلند و پر برف، دره های عمیق و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی (مانند پسته کوهی، گون، ریواس و …)، پوشش جانوری متنوع (مانند خرس قهوه ای، روباه ، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ، گربه وحشی، سنجاب درختی، کبک، شاهین و …) ، است.

درخصوص وجه تسمیه “سن بران” اینطور گفته می شود که به علت وجود قله های هشت گانه که برخی از آنها بلندتر از ۴۰۰۰ متر هستند این قله ها مانند کاروانی از شتر به ترتیب و پشت سرهم قرار گرفته اند و بهمین خاطر به شتر کوه یا اشترانکوه معروف شده است.

قله های مهم اشترانکوه

قله های مهم اشترانکوه از شمال غرب به جنوب شرقی چال میشان، گل گل، گل گهر، سن بران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاده دره تخت، پیا ره کمندان، ازنا در و کوله جنو هستند.

رشته کوه اشترانکوه همانند قالی کوه و زرد کوه از پرآب ترین کوههای ایران است و بهمین خاطر رودهای کوچک بسیاری از قله های اشترانکوه سرچشمه می گیرند که ماربره، دره دایی، دره دزدان و گهر رود از جمله این رودها هستند و دریاچه زیبای گهر (نگین اشترانکوه) که یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران است، در دامنه های جنوب غربی و در دره گهر رود قرار دارد.

بیشتر بخوانید  لحظه انفجار کامیون حامل سوخت در لبنان / فیلم
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *